مسئولان محلی طالبان در ولایت خوست در شرق افغانستان به رسانه‌ها اعلام کرده است که «هر نوع تماس تلفنی دختران با رادیو‌ها و تلویزیو‌های این ولایت» ممنوع است و متخلفان با پیگرد مواجه خواهند شد.

گیل خبر/ به نقل از۸صبح: طالبان در ولایت خوست هرگونه تماس تلفنی دختران و زنان با رادیوها و تلویزیون‌های این ولایت را ممنوع اعلام کرده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان نسخه‌ای از یک نامه رسمی که روز شنبه، ۵ حوت به امضاء عبدالرشید عمری، فرمانده امنیه طالبان در ولایت خوست صادر شده، منتشر کرده است.

در این نامه، به مسوولان رسانه‌ها در ولایت خوست هشدار داده شده است، در صورتی که آنان زمینه تماس تلفنی دختران با رسانه‌ها را فراهم کنند، احضار و مورد پیگرد قرار خواهند گرفت.

در این نامه آمده است: «بعضی از رادیوهای خصوصی خوست به فساد اخلاقی دامن می‌زنند که مثال خوب آن نشر درس‌های مکاتب و یا برنامه‌های اجتماعی است که در آن دختران زیادی سهم می‌گیرند.»

فرماندهی امنیه طالبان افزوده است: «با سوء‌استفاده از همین برنامه‌های درسی و اجتماعی، دختران در وقت رسمی و غیررسمی با گرداننده‌گان برنامه‌ها تماس‌های غیرمشروع تلفنی برقرار می‌کنند که این نوع تماس‌های تلفنی از یک‌سو جامعه را به سوی فساد اخلاقی سوق می‌دهد و از طرف دیگر خلاف موازین اسلامی می‌باشد.»

در این نامه با بیان این‌که رادیوها و تلویزیون‌های محلی برای نشر برنامه‌های درسی مکاتب از ریاست معارف طالبان جواز ندارند، از ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت خواسته شده است تا آن را به رسانه‌ها ابلاغ کند.

در همین حال، مرکز خبرنگاران افغانستان با ابراز نگرانی جدی نسبت به پیامد این دستور بر کار رسانه‌های آزاد، خواستار لغو آن شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان این اقدام طالبان را خلاف قانون رسانه‌های همگانی خوانده است.

بربنیاد آمار این نهاد، در حال حاضر در کنار رادیو و تلویزیون ملی، ۱۵ رادیو و سه تلویزیون خصوصی در ولایت خوست فعالیت دارد.

گفتنی است که طالبان از زمان حاکمیت دوباره‌شان به این‌سو، محدودیت‌های گسترده بر فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران وضع و بارها خبرنگاران را بازداشت، زندانی و شکنجه کرده‌اند.