در واپسین روزهای انتخابات؛
۱۴۰۲/۱۲/۰۵ ۱۲:۰۱ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

 گیل خبر/ سرویس سیاسی- در هفته پایانی منتهی به دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به سر می‌بریم و خبر انصراف برخی از داوطلبان انتخابات در گیلان از ادامه رقابت‌ها به گوش می‌رسد.

در حالی که 442 نفر در یازده حوزه انتخابیه گیلان تاییدصلاحیت شده‌اند، پیش‌بینی می‌شود بیش از 40 نفر معادل 10 درصد از این افراد در آخرین روزهای انتخابات انصراف خواهند داد.

بنا بر اعلام سخنگوی ستاد انتخابات استان گیلان، از ابتدای اسفند تاکنون ۱۸نامزد مجلس در گیلان انصراف داده‌اند.

به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از این افراد که از همان ابتدا هم واضح بود هیچ شانسی در انتخابات ندارند و دلایل و انگیزه ثبت نام آنان در انتخابات مشخص نیست، انصراف خود را از ادامه حضور در انتخابات مجلس در گیلان اعلام می‌کنند.

برخی از افراد که شانسی نداشته و حتی هیچگونه تبلیغات و چاپ پوستر و... انجام نداده اند، به نظر می‌رسد صرفا برای گرفتن تایید صلاحیت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند؛ چنان که در هفته های گذشته در کشور خبر آمده بود که پدر دختری در خواستگاری شرط موافقت را تایید صلاحیت خواستگار گذاشته است!

گیل خبر پیش از این در گزارشی از ضعف در قانون انتخابات که منجر به ثبت نام تعداد زیادی افراد ناشناس و فاقد تجربه سیاسی و اجرایی در انتخابات شده است، خبر داده بود.

همان گونه که پیش از این گفته شد؛ از سخت و طولانی شدن فرایند تاییدصلاحیت‌ها تا بریز و بپاش‌های انتخاباتی و تبلیغات ریز و درشت در سطح شهرها، از جمله هزینه‌هایی است که ثبت نام بی حساب و کتاب افراد در انتخابات مجلس به بار می‌‎آورد.

از سویی دیگر شنیده می‌شود ممکن است برخی چهره های شناخته شده نیز که از شانس چندانی برای کسب آرای لازم برخوردار نیستند، به نفع برخی چهره‌های دارای شانس بالاتر انصراف دهند.

اگرچه ثبت نام و انصراف هر یک از افراد، تصمیم شخصی خودشان است، اما به نظر می‌رسد ضعف در قانون انتخابات که منجر به این اتفاق شده است، هزینه‌های سنگینی بر دوش جامعه و کشور گذاشته است.

باید منتظر ماند و دید که در نهایت، در آخرین لیست اسامی داوطلبان که از سوی ستاد انتخابات کشور در روز پنجشنبه 10 اسفند ماه اعلام می‌شود، چه تعداد از افراد انصراف خواهند داد.