۱۴۰۲/۱۲/۰۱ ۲۰:۵۳ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

آمریکا قطعنامه پیشنهادی الجزایر جهت برقراری آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد.

گیل خبر/ به گزارش مهر به نقل از الجزیره، شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر در تصویب قطعنامه برقراری آتش‌بس فوری در غزه شکست خورد.

این قطعنامه که از سوی الجزایر تهیه شده بود اگر چه ۱۳ رأی مثبت آورد، اما به دلیل وتو از سوی آمریکا به تصویب نرسید.

بر اساس این قطعنامه پیشنهادی، شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهان آتش‌بس فوری و رسیدن کمک‌های بشردوستانه به تمامی نقاط نوار غزه بدون هرگونه کارشکنی، عدم پذیرش کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها و پایبندی به حکم صادرشده از سوی دادگاه بین‌المللی کیفری می‌شد که با وتو از سوی آمریکا به تصویب نرسید.

از آغاز حمله‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه این سومین بار است که آمریکا قطعنامه پیشنهادی برقراری آتش‌بس در غزه را وتو می‌کند و مانع از تصویب آن می‌شود.

این قطعنامه همچنین طرفین را به آزادی فوری همه اسرا بدون هیچ پیش شرطی ملزم می‌کرد. این قطعنامه همچنین اجرای کامل قطعنامه‌های ۲۷۱۲ و ۲۷۲۰ مصوب ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در مورد مناقشه اسراییل و فلسطین را نیز اجرایی می‌کرد.

قطعنامه ۲۷۱۲ شورای امنیت با تمرکز بر ضرورت حمایت از کودکان در درگیری‌های مسلحانه در ۱۵ نوامبر ۲۰۲۳ و قطعنامه ۲۷۲۰ با اهداف اعلام شده افزایش و نظارت بر ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه در ۲۲ دسامبر به تصویب رسید.

پیش از این، لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل متحد گفته بود که ایالات متحده از رأی‌گیری در مورد پیشنهاد الجزایر حمایت نمی‌کند و وعده داده بود که اگر این قطعنامه به رأی گذاشته شود، «پذیرفته نخواهد شد.»

طبق ادعای وی، ایالات متحده در تلاش است تا توافقی بین اسراییل و حماس در مورد آزادی اسرا منعقد کند که مستلزم توقف حداقل شش هفته درگیری‌ها در غزه است. طرف آمریکایی مدعی است که پیش نویس قطعنامه ارایه شده از سوی الجزایر کمکی به دستیابی به این اهداف نکرده است.

با این روند جنابات رژیم صهیونیستی در غزه همچنان ادامه خواهد داشت و این در حالی است که تعدادی شهدای غزه به ۳۰ هزار نفر نزدیک می‌شود و تعداد مجروحین نیز نزدیک به ۷۰ هزار نفر است.