مدیرعامل اتحادیه تعاونی های دامداران متحرک عنوان کرد:
۱۴۰۲/۱۱/۲۸ ۱۳:۲۶ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های دامداران متحرک ایرانیان با اشاره به هدف طرح تولید گوشت قراردادی عشایر در راستای حفظ دام‌های مولد و تامین گوشت مورد نیاز کشور، گفت: معتقدیم سال آینده با ورود این گوشت‌ها به بازار شاهد تاثیر مثبت آن در کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

گیل خبر/ به نقل از ایسنا؛ فضل خرم با بیان اینکه تولید قراردادی گوشت قرمز عشایر از امسال کلید خورد، گفت: این طرح از آذر ماه اجرایی شد، اما هنوز کامل نشده و کاستی‌هایی دارد که قرار است این کاستی‌ها مرتفع و نسخه کامل‌تر آن اجرایی شود.

وی افزود: در این طرح قرار است نهاده‌ مدت‌دار به دامدار تحویل داده شود و بعد از ۶ ماه دامدار یا دام به دولت عرضه کند یا در صورت عدم خرید دولت با فروش دام خود در بازار آزاد بدهی خود را پرداخت کند.

توزیع ۷۸ هزار تن نهاده مدت‌دار به دامداران عشایری

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های دامداران متحرک ایرانیان در ادامه گفت: تقریبا قرار بود برای مدت ۶ ماه حدود ۱۲۹ هزار تن نهاده دامی تحویل عشایر شود که از این مقدار ۷۸ هزار تن تاکنون توزیع شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به عملکرد سال گذشته نگرانی‌هایی در خصوص کاهش دام‌های مولد در کشور ایجاد شده بود و برای اینکه این‌ دام‌های مولد حفظ شوند سیاست بر این شد که نهاده در اختیار تولیدکننده عشایری قرار گیرد تا تولیدکنندگان مجبور نشوند دام‌هایشان را با وزن کمتر به کشتارگاه بفرستند. بر اساس گزارش‌های مرکز آمار نیز پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته زایش‌ها افزایش یافته و دام به کشتارگاه عرضه نشده است. این یعنی تولید اقتصادی تر شده  و دام‌های مولد نیز حفظ شده‌اند.

خرم در ادامه گفت: دولت باید تعاونی ها را باور کند و تعاونی‌ها و مردم هم باور کنند که با تکیه بر حمایت‌های دولت نگرانی برای تامین نهاده وجود ندارد.

به گفته وی قرار است در دو مرحله سال ۱۴۰۳ حداقل دو میلیون راس دام عشایر تحت پوشش تولید قراردادی قرار گیرند.

۲ هدف مهم طرح تولید قراردادی گوشت عشایر بر بازار

وی با بیان اینکه هدف اولیه طرح تولید گوشت قراردادی عشایر حفظ دام‌های مولد و هدف نهایی آن نیز تامین گوشت مورد نیاز کشور است، گفت: امروز با عشایر، قراردادی منعقد می‌کنیم و به آنها نهاده می‌دهیم و بعد از ۶ ماه نیز از آنها گوشت دریافت می‌کنیم. خوشبختانه بسترهای این کار فراهم شده و کشتارگاه‌ها نیز ظرفیت سنجی شده است و امیدواریم آثار این طرح را در تیرماه ببنیم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های دامداران متحرک ایرانیان در ادامه گفت: شرکت پشتیبانی امور دام در هر استانی از طریق اتحادیه عشایری با عشایر قرارداد می‌بندند و به ازای هر راس دام نیز ۱۸۰ کیلو نهاده تخصیص می‌دهد که هر دوره نیز ۶ ماهه است. این میزان نهاده دامی که برای دام‌ها در نظر گرفته شده نیاز دام عشایری را پاسخ خواهد داد.

وی در ادامه گفت: میزان تقاضایی که برای نهاده وجود دارد نسبت به سال گذشته پایین‌تر است زیرا در سال گذشته به جهت اینکه نهاده به موقع تامین نشده بود قیمت تمام شده بالاتر از قیمت فروش بازار بود و بسیاری از تولیدکنندگان دام‌های مولدشان را به بازار عرضه کردند.

 قرار گرفتن ۶ میلیون راس دام عشایری تحت پوشش تولید قراردادی

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های دامداران متحرک ایرانیان با بیان اینکه دام عشایری در آبان سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۳۶ درصد کاهش پیدا کرده بود، گفت: امسال با این بارش‌هایی که انجام شد و  وفور نهاده دامی در کشور  قیمت تمام شده تولید کاهش یافت و تولید اقتصادی شد از طرفی قیمت دام نیز بالا رفت.

وی با بیان اینکه در تیر و مرداد از طرف جامعه عشایری عرضه مازاد دام خواهیم داشت، گفت: امیدواریم دولت این دام‌ها را خریداری کند و بخشی نیز جذب بازار شود. همچنین بخشی نیز در آذر و دی عرضه شود.

خرم عنوان کرد: در آخر برنامه ۵ ساله قصد داریم ۶ میلیون راس را تحت پوشش این تولید قراردادی قرار دهیم.  

قیمت گوشت کاهشی می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش عرضه دام عشایر در بازار شاهد کاهش قیمت گوشت گوسفندی در بازار خواهیم بود؟ گفت: معتقدیم این عرضه آرامش به بازار می‌دهد و سال آینده با ورود گوشت تولید قراردادی عشایر به بازار تاثیر مثبتی در کاهش قیمت خواهیم داشت.