با ۹ دوره کاندیداتوری متوالی؛
۱۴۰۲/۱۱/۲۴ ۱۹:۰۲ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

گیل خبر/ سرویس سیاسی- با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس، به بررسی و تحلیل وضعیت برخی رفتارهای خاص کاندیداهای همیشگی مجلس در گیلان می‌پردازیم که معلوم نیست چه چیزی قرار است آنان را از کاندیداتوری مجدد و نوع عملکرد انتخاباتیشان، باز دارد.

از مجلس چهارم در سال ۱۳۷۱ تا مجلس دوازدهم در سال ۱۴۰۲، یک نام تکراری در ۹ دوره متوالی انتخابات مجلس در بندرانزلی به چشم می‌آید؛ حاج حسن خسته بند!

خسته بند اصولگرا که از سال ۶۹ با پذیرش سمت بخشداری خمام، عملا فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرد، پس از دو دوره شکست در برابر عبدالغفار شجاع در دوره های چهارم و پنجم، توانست برای اولین بار در دوره ششم با شعار اصلاح طلبانه زنده باد مخالف من، به مجلس راه یابد. شکست در انتخابات مجلس هفتم در برابر هادی حق شناس، مقدمه‌ای شد برای سه دوره حضور متوالی خسته بند در دوره‌های هشتم، نهم و دهم مجلس تا در نهایت در انتخابات دوره یازدهم، با شکستی سنگین در برابر رقیبش احمد دنیامالی، این تصور به وجود آید که دوران حسن خسته بند به سر آمده اما ثبت نام در دوازدهمین دوره انتخابات نشان داد که شوق خدمت پیرمرد انزلی پایانی ندارد!

حسن خسته بند که در مجلس ششم ۳۰ هزار رای مردم بندرانزلی را بدست آورد، در دوره یازدهم با کسب تنها ۸ هزار رای، کمتر از نیمی از آرای نفر منتخب را کسب کرد تا مشخص شود میزان اقبال مردم به وی در این سال‌ها به کمترین حد ممکن رسیده است.

او که در سال‌های اخیر با بیماری‌های‌ مختلفی هم دست و پنجه نرم می‌کند و در دوران نمایندگی لقب یکی از ساکت‌ترین نمایندگان گیلان را یدک می‌کشید، برای نهمین بار در شرایطی عزم مجلس کرده است که به نظر می‌رسد کاری سخت‌تر از گذشته داشته باشد.

برخی به کنایه می‌گویند که اگر کاندیداتوری مجلس شغل محسوب می‌شد، خسته‌بند اکنون با ۳۳ سال فعالیت باید بازنشسته می‌شد! با این حال خسته بند نشان داده در راه تصاحب کرسی مجلس، سیری ناپذیر است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، «نه» بزرگ مردم بندرانزلی در دوره یازدهم به حسن خسته‌بند به سبب رخوت و بی‌عملی دوران نمایندگی وی بوده است؛ آن هم در زمانی که شهرستان ارزشمند و استراتژیک گیلان، به فردی عملگرا و کارا نیاز داشته است.

هرچند که بسیاری دیگر نیز معتقدند در دوره یازدهم هم برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، نماینده فعلی بندرانزلی نیز نتوانست دردی از هزاران درد بندرانزلی را دوا کند، اما بسیار بعید به نظر می‌رسد که مردم این شهر در شرایطی که هادی حق شناس و امیر احمدی‌فرد، دو رقیب جدی وی تاییدصلاحیت شده‌اند، قصدی برای بازگشت به دوران گذشته داشته باشند؛ دورانی که به زعم بسیاری، فامیل بازی و تصمیمات قهوه‌خانه‌ای، سرنوشت شهر را رقم می‌زد.