در مدارس گیلان چه می گذرد؟
۱۴۰۲/۱۱/۲۴ ۱۱:۳۰ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

گیل خبر/ سرویس اجتماعی-در آغاز مهر ماه سال جاری و با شروع مدارس، اخبار زیادی از گفته‌های مدیران آموزش و پرورش مبنی بر این که دریافت وجه در مدارس دولتی غیر قانونی است، منتشر شد و به صورت فراگیر به والدین و مدیران این مدارس اعلام گردید که این کار قابل پیگیری است.

اما پیام‌های شهروندی ارسال شده والدین به گیل خبر، از قانون شکنی برخی از مدارس دولتی در گیلان خبر می‌دهد؛ این پیام‌ها حاکی از آن است که برخی از مدیران مدارس در حال دریافت مبالغی غیر قانونی از اولیا هستند و حتی وقاحت را به جایی رسانده‌اند که از عدم تحویل کارنامه دانش‌آموزان به عنوان یک اهرم فشار استفاده می‌کنند.

یکی از پیام های شهروندی ارسال شده به شرح زیر است:

«با سلام و خداقوت
دخترم دانش آموز دبیرستان .... به آدرس رشت، ...... می باشد.
مدیر و معاون مدرسه با فشار بر والدین و مطالبه حداقل مبلغ ۴۵۰ هزار تومان بعنوان کمک به مدرسه از دادن کارنامه به ما خودداری می‌نمایند و می گویند به دلیل هزینه کرد مبلغ ۷۰ میلیون تومان بابت نقاشی و رنگ آمیزی مدرسه و عدم تسویه آن توسط آموزش و پرورش خانواده‌‌ها موظف به کمک هستند و تهدید می نمایند در صورت عدم کمک علاوه بر ندادن کارنامه، انضباط دانش آموز شما را صفر ثبت می نماییم.
به گونه ای که شاهد گریه چندین نفر از والدین دانش آموزان به دلیل فقر و عدم امکان پرداخت هدیه به مدرسه و ندادن کارنامه دانش آموزشان بوده ام.
ضمنا در ترم اول بابت هر ورقه امتحانی مبلغ ۱۰ هزار تومان از ما گرفته شده است.
لطفا موضوع مذکور را پیگیری نمایید.»

هزینه‌‌هایی چون رنگ‌آمیزی، تعمیرات و... که آموزش و پرورش گیلان برای آن بودجه دریافت کرده، موظف به پرداخت آن است؛ اما در برخی از مدارس دولتی استان دست مدیران در جیب اولیا بوده و سعی در این تخلف آشکار دارند.

از سویی وضعیت بد اقتصادی که این روزها اجازه خرج‌های اضافه و بدون برنامه ریزی را به خانواده‌ها نمی‌دهد، مانع اصلی پرداخت این پول‌های زور بوده و والدین را در نگاه فرزندان خرد می‌کند.

آموزش و پرورش گیلان باید ضمن بررسی سریع و روشن ابعاد این تخلفات، پاسخگوی این آسیب‌های روحی و روانی و زیان مالی اولیا و دانش‌آموزان باشد تا شاید علت موجهی برای این عمل سخیف مدیران برخی از مدارس دولتی در گیلان پیدا شود!