۱۴۰۲/۱۱/۲۳ ۱۸:۴۴ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

وزیر کشور گفت: داوطلبان تا 25 بهمن امکان جابجایی حوزه انتخابیه خود را دارند.

گیل خبر/ به گزارش فارس، احمد وحیدی وزیر کشور امروز (دوشنبه، 23 بهمن) در حاشیه نشست هم‌اندیشی با استانداران در جمع خبرنگاران گفت: سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و روز ۲۲ بهمن ماه را خدمت ملت شریف ایرات تبریک عرض می‌کنم و از حماسه آفرینی مردم در بیش از ۱۴۰۰ شهر و   ۳۵۰۰۰ هزار روستا قدردانی دارم. 

وزیر کشور با اشاره به جلسه امروز خود با استانداران بیان کرد: جلسه امروز با حضور استانداران و فرمانداران همه شهرستان‌ها برای آخرین ارزیابی‌ها از چگونگی کنترل وضعیت برگزاری انتخاباتی در تراز جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. 

وی ادامه داد: آنچه در ۲۲ بهمن رخ داد، بسیاری از رسانه‌های خارجی را متعجب کرد. البته از ملت بزرگ ما این حماسه‌آفرینی‌ها و شگفتی‌سازی‌ها تعجب ندارد. با عنایت خدا و تمهیدات اندیشیده‌شده در شورای تأمین استان‌ها و شهرستان‌ها، این راهپیمایی بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای برگزار شد. حضور متراکم و پرشمار مردم حتی در ارزیابی‌های محافظه‌کارانه، نشان‌دهنده ۲۰ درصد افزایش مشارکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن است. هرچند که در برخی نقاط تا ۷۰ و ۸۰ درصد افزایش هم به ما گزارش شده است.

وحیدی تأکید کرد: امیدواریم که در ۱۱ اسفند هم همین اتفاق رخ دهد و تمام تلاش‌های دشمنان و معاندان تلاش می‌کنند با یأس‌آفرینی، مردم ما را از صندوق‌های رأی دور کنند حتماً ناموفق شوند. به‌ویژه با حضور رأی‌اولی‌ها که ۳ و نیم میلیون نفر هستند، انتخابات پرشوری داشته باشیم.

وی با اشاره به آمار تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات توسط شورای نگهبان اظهار کرد: با تایید شورای نگهبان حدود ۱۵ هزار نفر در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رقابت خواهند کرد؛ از این میان، ۷۰ درصد از داوطلبان بین ۳۰ تا ۵۰ سال هستند. در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲، ۳.۵ میلیون رأی اولی داریم.

وزیر کشور عنوان کرد:‌ در این دوره از انتخابات هزار و ۱۰۰ استاد دانشگاه، ۲۰۰ پزشک، ۴۰۰ قاضی و حدود ۳۷۰ نماینده پیشین مجلس به عنوان داوطلب حضور دارند که با این وضعیت حماسه بزرگی را شاهد خواهیم بود.

وی درباره جابجایی حوزه‌های انتخابیه داوطلبان افزود: داوطلبان تا ۲۵ بهمن می‌توانند درخواست خود را برای جابجایی حوزه انتخابیه ثبت کنند و طی ۵ روز جواب نهایی را دریافت خواهند کرد.

وحیدی اعلام کرد: احراز هویت به صورت کاملا الکترونیکی خواهد بود.  ما بایستی حداقل یک هشتم حوزه‌هایی را که بیش از یک کرسی دارند را به صورت الکترونیکی برگزار می‌کردیم که حدود ۳۴ حوزه را شامل می‌شود که بیش از یک کرسی را دارا هستند که یک هشتم آن 4 حوزه را شامل می‌شود.

وی افزود: علاوه بر احراز هویت کاملاً الکترونیکی، فرآیند رای گیری در چهار حوزه آبادان، رشت، قم و ملایر نیز به صورت الکترونیکی انجام خواهد گرفت.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره تبلیغات پیش از موعد برخی از داوطلبان در برخی از حوزه‌های انتخابیه تصریح کرد: قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، داوطلبان یک هفته اجازه تبلیغات دارند و قبل آن اگر به عنوان داوطلب اقداماتی داشته باشند، تخلف خواهد بود. در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و ستادهای انتخاباتی استان‌ها امکان ثبت گزارشات مردمی درخصوص تخلفات داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی وجود دارد.