انتقاد شدید دلخوش از بانک مرکزی؛
۱۴۰۲/۱۱/۱۷ ۱۴:۱۶ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

گیل خبر/ در روزهای اخیر بر اساس اعلام بانک مرکزی، مجوز انتشار ۲۸۰ هزار میلیارد تومان گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی‌الحساب 30 درصدی به شبکه بانکی ابلاغ شد.

سیدکاظم دلخوش، نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این طرح بانک مرکزی گفت: متاسفانه اخیرا بانک مرکزی سود سپرده گذاری را به 30 درصد رسانده است. من به مسئولین کشور و به وزیر اقتصاد تذکر می‌دهم که بالا بردن سود سپرده و از طرفی سود سرمایه گذاری هم که بر آن افزوده می شود، این در آینده تورم را در زندگی مردم چندین برابر افزایش خواهد داد.

دلخوش افزود: این کار، کار نادرستی است. بانک مرکزی باید از منابع خودش مابه‌التفاوت سود بانک مرکزی و بانک‌ها را پرداخت کند، در غیر این صورت، فشار بر مردم وارد می‌شود و دو الی سه ماه دیگر اثرات تورمی این طرح، خودش را نشان خواهد داد و علی رغم اینکه اکنون مردم تحت فشارهای اقتصادی هستند و توان رسیدگی مناسب به زندگی خودشان را ندارند، بانک مرکزی یک فشار مضاعفی را برعهده مردم می گذارد که دو ماه دیگر و بعد از عید خودش را نشان می‌دهد.

نماینده مردم صومعه سرا گفت: من قاطعانه از مسئولان اقتصادی کشور و بانک مرکزی می‌خواهم که فکری برای این موضوع کنند؛ مابه‌التفاوت سود را بانک مرکزی باید از منابع خود به بانک‌ها بدهد. ضمن اینکه با این طرح بانک مرکزی، خود بانک ها هم دچار مشکل می‌شوند.

دلخوش ادامه داد: آقایان اقتصادی دولت به چه دلیل این حرکت را اجرا کردید؟ از آن طرف در شب عید یارانه مردم را 8.5 میلیارد یورو کاهش دادید، مالیات بر ارزش افزوده را افزایش دادید، تراکنش ها را دارید از غیرتجاری ها دریافت می‌کنید؛ این ها همه اثراتشان مستقیم بر زندگی مردم فشار می آورد. این که ما یک مبلغ جزئی را به حساب یارانه مردم واریز کنیم که دردی از مردم دوا نمی کند، باید آقایان جلوی این کار را بگیرند و امروز اگر جلوی آن گرفته شود، بهتر از آن است که فردا جلوی آن گرفته شود.