محمد شیخان فعال سیاسی؛
۱۴۰۲/۱۱/۱۷ ۱۲:۰۲ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

شیخان با بیان اینکه خود کشاورز زاده است، خاطرنشان کرد: من می‌دانم آن‌هایی که کالای صادراتی را ریالی می‌خرند، دستشان در جیب کشاورز است و یه مردم منطقه ما ظلم می‌کنند.

گیل خبر/ محمد شیخان،  فعال سیاسی در دیدار بزرگان حویق، ضمن تبریک دهه فجر  انقلاب اسلامی اظهار داشت: در ایامی که بیش از چهار دهه از انقلاب را پشت سرگذاشته ایم، کشور دستاوردهای ارزنده‌ای داشته است.

وی خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات منطقه باید فعل «خواستن» را صرف کنیم و راه آن تغییر وضع موجود است.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: ما  قبل از این که بگوئیم چرا به صحنه آمدیم و چه برنامه‌ای داریم، باید خودمان را ارزیابی و  نقاط قوت و ضعف خود را فهرست کنیم.

شیخان با اشاره به ظرفیت منابع طبیعی و نیروی انسانی متخصص منطقه تالش، گفت: بدون برنامه نمی‌توان کاری از پیش برد، بلکه  باید دقیق و با برنامه به سوی پیشرفت حرکت کرد.

وی با اشاره به ظرفیت منطقه تالش برای رشد و ارتقای پرورش کیوی در  سراسر کشور گفت: منطقه ما قطب کیوی در کشور است و در حوزه کشاورزی، صاحب صنعت به شمار می‌آید. این که محصولات ما ظرفیت صادرات دارند، امتیازی  بزرگ است اما چون این اکوسیستم به نفع کشاورز طراحی نشده، منافع آن به جیب دلالان می‌رود.

این فعال سیاسی تاکید کرد: این که شما  کالای صادراتی داشته باشید و قیمت آن ریالی باشد، رانت به حساب می‌آید.

شیخان با بیان اینکه خود کشاورز زاده است، خاطرنشان کرد: من می‌دانم آن‌هایی که کالای صادراتی را ریالی می‌خرند، دستشان در جیب کشاورز است و یه مردم منطقه ما ظلم می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه دولت در بخش کشاورزی متعهد است و تکلیف دارد، افزود: ما باید اکوسیستم  کشاورزی کیوی را به نفع کشاورزان باز تعریف کنیم؛ به این معنی که در بخش تعاونی، دولت را مکلف به خرید تضمینی و واسطه‌ها را حذف کنیم.

این فعال سیاسی معتقد است: تشکیل سندیکای تخصصی و تعاونی‌ها برای حذف دلالان و ارزش آفرینی و واقعی کردن قیمت کیوی، امری حیاتی است.

وی همچنین گفت: اینکه مرکز تحقیقات کیوی به آستارا رفته اوج فاجعه و نبود عدالت سرزمینی را نشان می‌دهد.

شیخان با بیان اینکه می‌توان در بخش کیوی صنایع تبدیلی داشت و ارزش آفرینی کرد، عنوان کرد: اقتصاد کیوی محور می‌تواند استان گیلان را تحت تاثیر خود قرار دهد و از میوه‌های خشک و قابل نگهداری که با توسعه صنایع تبدیلی تولید می‌شود، می‌توان برای محصولات بهداشتی، درمانی، غذایی و آرایشی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه به دنبال تغییر آینده تالش  هستیم، افزود: ما در حوزه منطقه تالش پنچ تا شش چالش اساسی داریم. یکی از این چالش‌ها منابع طبیعی ماست؛ به خصوص که ما نتوانستیم سه سازمان ملی زمین، امور اراضی کشور و منابع طبیعی و آبخیزداری را  برای حل مسائل خود با هم هماهنگ کنیم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه باید درآمد خانوار و کسب و کارها را افزایش دهیم، گفت: در اقتصاد یک اصل وجود دارد و آن افزایش درآمد است، گفت: نگاه ما باید بر افزایش درآمد باشد، چرا که با افزایش درآمد، توسعه، پیشرفت، امنیت، آرامش، رفاه و آینده نگری افزایش می‌یابد.

شیخان خاطرنشان کرد: جریان گردشگری در منطقه ما به سبک سنتی اداره می‌شود و حال آن که باید کاری کنیم تا جریان نقدینگی حاصل از گردشگری به درآمد خانوارها اضافه شود.