پس از ماه ها تعلل؛
۱۴۰۲/۱۱/۱۵ ۱۸:۴۸ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

گیل خبر/ در خبرها آمده است که بندر گردشگری چاف و چمخاله طی روزهای آینده و با حضور استاندار با اعتبار ۴۲۰ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد.

عملیات اجرایی این پروژه که با پیگیری های مهرداد لاهوتی نماینده وقت لنگرود، از سال 98 آغاز شده بود و بخش عمده ای از آن در همان دوره پیشرفت کرده بود، پس از آغاز به کار مجلس یازدهم و در دولت فعلی با کندی روبرو شد و در حالی که پس از مدت‌ها تعلل، زمان بهره برداری از فاز اول بندر چاف و چمخاله، تابستان سال جاری اعلام شده بود، انقدر این پروژه به درازا کشیده شد تا نهایتا در این روزها که مصادف با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس است، خبر افتتاح آن منتشر شود تا شائبات بهره برداری تبلیغاتی عده‌ای از این پروژه در میان مردم پررنگ‌ شود.

این تمام ماجرا نیست و براساس اطلاعات بدست آمده، فاز اول این بندر که با اعتبار 420 میلیارد تومان قرار است به افتتاح برسد، عملا قابل استفاده و بهره برداری چندانی نیست و مهم فاز دوم پروژه است که بالای هزار میلیارد تومان نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

در حالی که قرار بود این بندر 800 تا 900 متر در داخل دریا امتداد داشته باشد، اما این پروژه در سایه عدم نظارت صحیح، از طرح مصوب اولیه خود فاصله چشمگیری گرفته و با تنها 300 تا 400 متر طول در دریا و با عرضی به شدت کم، عملا قابلیت استفاده گردشگری عموم مردم را از دست داده است تا عنوان بزرگترین بندر گردشگری کشور، تنها بر روی کاغذ باشد و نه در واقعیت!

با این حال بد نیست نگاهی به روند چگونگی احداث بندر چمخاله بیندازیم. مهندس شهید حسن دهگان در دوره نمایندگی خود برای ایجاد بندر چمخاله تلاش‌هایی را انجام داد که بعد از این شهید و در دوره‌های ششم و هفتم، پیگیری احداث این بندر نیمه کاره رها شد تا اینکه مهرداد لاهوتی در دوره هشتم، رایزنی‌های خود را با سازمان بنادر در خصوص بندر چمخاله آغاز کرد که سازمان بنادر مدعی شد که متولی بندر نبوده و شرکت توسعه زیرساخت متولی احداث بندر چمخاله است.

بعد از دفاع لاهوتی و پیگیری‌هایی که در کمیسیون‌های تخصصی مجلس و کمیسیون‌های اصلی و فرعی دولت در خصوص چرایی ایجاد بندر چمخاله صورت گفت، مجوز احداث بندر چمخاله در اواخر دولت احمدی نژاد صادر شد و کلنگ احداث بندر در سال ۹۰ - ۹۱ بر زمین زده شد که این بندر به عنوان بندر باری با ظرفیت یک میلیون تن شناخته می‌شد.

در ادامه برخی از مسئولین کشوری اعلام کردند که احداث بندر چمخاله به عنوان بندر باری توجیهی ندارد چرا که چند بندر مشابه در استان گیلان مانند بندرانزلی و بندر امیرآباد و بندر در حال احداث کاسپین در حال فعالیت بودند که طبق صحبت‌های نماینده وقت لنگرود با مسئولین کشوری، بندر چمخاله به بندر گردشگری با حفظ ظرفیت باری، تغییر کرد و این بندر که به عنوان اولین بندر گردشگری ایران شناخته می‎‌شود، در دولت اول روحانی این مصوبه را اخذ کرد.

این بندر که ظرفیت خوبی در توسعه کسب و کار و گردشگری دریایی دارد و در صورت تکمیل، بیش از ۲ هزار اشتغال ایجاد می‌کند، نه تنها در شهرستان لنگرود و استان گیلان، بلکه در شمال کشور می‌تواند در زمینه اقتصادی حرفی برای گفتن داشته باشد.

به نظر می‌رسد برای به سرانجام رسیدن فاز دوم و اصلی بندر چاف و چمخاله که تاکنون هیچ اقدامی درخور توجهی به آن نشده و صفر درصد پیشرفت داشته است، به همت و تلاش مضاعف نیاز است؛ همتی که در دوره جاری آنچنان که باید و شاید دیده نشد؛ چنان که فاز اول این پروژه با ماه‌ها تعلل و کندی روبرو شد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code