انتخابات زیر رادار گیل خبر؛
۱۴۰۲/۱۱/۱۴ ۱۲:۵۷ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
نگاهی به ۵ مدعی اصلی انتخابات مجلس در صومعه سرا

گیل خبر/ سرویس سیاسی- با نزدیک شدن به دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، در گیل خبر به بررسی حوزه‌های انتخابیه گیلان و شاخص‌ترین داوطلبان در هر حوزه می‌پردازیم.

پس از «رودسر و املش» و «لنگرود»، این بار به بررسی کاندیداهای شاخص شهرستان «صومعه سرا» می‌پردازیم.

با کاندیداتوری سیدکاظم دلخوش، نماینده فعلی صومعه سرا از حوزه انتخابیه رشت و خمام، انتخابات در حوزه صومعه سرا نزدیک‌تر و تنگاتنگ‌تر از گذشته شده است.

محمدنقی رنجبر چوبه، محمدی ملک دوست، محمود قاسم نژاد درویشی، شجاع اسرارپوش پیرسرائی و سعید رحمت‌زاده پشتیری ۵ مدعی اصلی انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه صومعه سرا هستند.

محمدنقی رنجبر، فرزند مرحوم محمدتقی رنجبر نماینده چهار دوره مجلس و محبوب مردم صومعه سرا به ویژه در دهه اول انقلاب، که دوره گذشته در اولین حضور خود در انتخابات، در رقابتی نزدیک با کاظم دلخوش و با ۲۴ هزار رای در جایگاه دوم ایستاد را باید شانس نخست نمایندگی مردم صومعه سرا در مجلس دوازدهم دانست.

رنجبر که علاوه بر نام به یاد مانده از پدر، به عنوان قاضی شعبات گیلان نیز چهره‌ای قابل احترام و معتدل است، پس از اعلام کاندیداتوری در این دوره از رقابت‌ها، با استقبال ویژه‌ای از سوی مردم و بزرگان شهرستان صومعه‌سرا مواجه شد و در حالی که همواره به عنوان گزینه‌ اصولگرایان شناخته می‌شد، با انتصاب فرماندار مرکز استان در دولت روحانی به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی خود، نشان داد که قصد دارد نماینده‌ای فراجناحی باشد.

محمدی ملک دوست، رئیس اسبق کمیته امداد رشت و صومعه سرا دیگر گزینه‌ای است که با توجه به عملکرد مثبتش در دوران حضور به عنوان ریاست کمیته امداد صومعه سرا و رضایت مددجویان از وی، از اقبال بالایی به خصوص در میان اقشار آسیب پذیر مردم برخوردار است.

ملک دوست که فعالیت‌های انتخاباتی خود را چراغ خاموش آغاز کرده، نفوذ بالایی در میان طیف اصولگرایی صومعه سرا و بخشی از حامیان دلخوش دارد.

محمود قاسم نژاد، معاون استاندار گیلان در دولت روحانی که سابقه فرمانداری ماسال و بخشداری گوراب زرمیخ صومعه سرا را هم در کارنامه دارد، علاوه بر آن که رای قابل توجهی در گوراب زرمیخ دارد، تنها گزینه اصلاح طلبان در حوزه انتخابیه صومعه سرا است که می‌تواند شانس وی را برای کسب آرای لازم، بالا ببرد.

شجاع اسرارپوش که سابقه دو دوره شکست در انتخابات را دارد، در دوره یازدهم رد صلاحیت شد و در این دوره نیز پس از کش و قوس‌های فراوان توانست تاییدصلاحیت خود را اخذ نماید و در حالی که تصور می‌شد با آمدن اسرارپوش، یک موج انتخاباتی به راه بیفتد، اما برخلاف انتظارها، از حضور وی استقبال چندانی صورت نگرفت. پس از ردصلاحیت اولیه اسرارپوش، بخش قابل توجهی از نیروهای وی به ستاد رقبا کوچ کردند.

سعید رحمت زاده دیگر گزینه‌ای است که شروع نسبتا امیدوارکننده‌ای در این دوره از رقابت‌ها داشت اما پس از تاییدصلاحیت محمود قاسم نژاد و به ویژه شجاع اسرارپوش، معادلات انتخاباتی برای رحمت زاده دستخوش تغییرات زیادی شد تا جایی که به نظر می‌رسد ریزش قابل توجهی در بدنه آرای وی صورت گرفته است و با توجه به جوانی رحمت زاده، وی در دوره های آینده مجلس، شانس بالایی برای نمایندگی صومعه سرا خواهد داشت.

باید تا ۱۱ اسفند منتظر ماند و دید که در نهایت، کدام‌یک از این ۵ نفر خواهند توانست به عنوان نماینده مردم صومعه سرا به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند.