رپورتاژ خبری؛
۱۴۰۲/۱۰/۲۳ ۱۱:۲۵ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه

امروزه با افزایش تعداد کاربران و سرمایه‌گذاران بازار کریپتوکارنسی، آشنایی با انواع استراتژی‌های مهم و کاربردی که منجر به کسب سود بیشتر خواهند شد، بسیار مهم و حائز اهمیت است. یکی از این روش‌ها آربیتراژ ارز دیجیتال است. این واژه در لغت به معنای کسب سود از تفاوت بین دو یا چندین بازار، در زمان‌های مشخصی است و فرصتی برای کسب سود بالا با میزان ریسک اندک است.

این اصلاح که در تمامی بازارهای مالی قابل استفاده است، بسیار مورد توجه کاربران واقع شده و در نتیجه به دلیل نوسانات بالای بازار ارزهای دیجیتال، بستری مناسب جهت پیاده‌سازی استراتژی‌های مفید است. البته باید توجه داشت که گاهی آربیتراژ با خطراتی همراه است که ممکن است سرمایه‌گذاران آگاهی چندانی نسبت به آن‌ها نداشته باشند. در ادامه مقاله جهت بررسی این خطرات با ما همراه باشید.

آربیتراژ ارز دیجیتال چیست؟

آربیتراژ ارز دیجیتال، در واقع نوعی کسب سود از اختلاف جزئی قیمت‌ یک رمزارز در صرافی‌های مختلف است. به دلیل اینکه این استراتژی معاملاتی دارای فرکانس بالا، کسب سود در مدت زمان اندک و ریسک پایین است، به‌کار بردن آن به معامله‌گران پیشنهاد می‌شود. لازم به ذکر است که آربیتراژ، برای افراد مبتدی و تازه‌کار نیز بهترین استراتژی معاملاتی است؛ زیرا تنها با بررسی دقیق بازار و رصد کردن آن، می‌توانند ارز دیجیتال خود را در زمان مناسب به فروش برسانند و سود بالایی کسب کنند.

انواع آربیتراژ ارز دیجیتال

برای سود بیشتر در آربیتراژ، روش‌های مختلفی وجود دارد که این روش‌ها در تمامی بازرهای مالی به چشم می‌خورند. یکی از این بازارها، بازار ارز دیجیتال است که در آن آگاهی از بسیاری روش‌ها و اصلاحات می‌تواند پیامدهای مطلوبی به دنبال داشته باشد. برخی از انواع آربیتراژ در این بازارها عبارت‌اند از:

آربیتراژ بین صرافی (Cross-Exchange Arbitrage)

در این روش افرادی که می‌خواهند از این طریق به درآمد برسند، از تفاوت قیمت یک ارز دیجیتال در دو صرافی مختلف استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال قیمت بیت کوین در یک صرافی 9600 دلار و در یک صرافی دیگر برابر با 9900 دلار است. در اینجا می‌توان با خرید بیت کوین از صرافی اول و فروش آن به صرافی دوم از تفاوت قیمت 300 دلاری بیت کوین در صرافی‌ها کسب سود کرد. این نوع معامله در دراز مدت می‌تواند با کمترین ریسک، درآمد بالایی را برای آربیتراژرگر ارز دیجیتال داشته باشد.

آربیتراژ فضایی یا فرامرزی (Spatial Arbitrage)

روش فضایی یا فرامرزی دقیقا همانند آربیتراژ فاصله‌ای عمل می‌کند، با این تفاوت که در این حالت صرافی‌ها در کشورهای مختلفی مستقر هستند. به‌عنوان مثال می‌توان از تفاوت عرضه و تقاضای یک ارز دیجیتال در صرافی آمریکا و صرافی دیگری در کره جنوبی کسب سود کرد.

آربیتراژ ارز دیجیتال

آربیتراژ آماری (Statistical Arbitrage)

روش آماری یکی از روش‌های رایج و بسیار پرکاربرد کسب سود از بازار سرمایه است که در دهه اخیر وارد بازار ارزهای دیجیتال شده و توسط سرمایه‌گذاران حرفه‌ای یا ربات آربیتراژ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش که از یک مدل‌سازی ریاضی استفاده می‌کند، برای انجام به محاسبات زیادی نیاز دارد. ریسک شیوه آماری نسبت به دو روش قبلی بالاست و برای یک نتیجه مطلوب، تریدر باید مسلط به استراتژی‌های تحلیلی باشد. لازم به ذکر است که برای کاهش میزان خطا و ریسک کمتر، سرمایه‌گذاران در این روش از ربات‌ آربیتراژ برای انجام تعداد زیادی تراکنش استفاده می‌کنند و در کسری از ثانیه سود هنگفتی را از آن خود می‌کنند.

آربیتراژ مثلثی (Triangular Arbitrage)

یکی دیگر از روش‌های کسب سود در بازار ارز دیجیتال، استفاده از آربیتراژ مثلثی است که این روش نوعی استراتژی کسب سود از اختلاف قیمت میان سه جفت ارز در یک صرافی واحد است. برای مثال، در این روش کاربر با بررسی بسیار بین چند ارز دیجیتال، مانند بیت کوین، اتریوم و ریپل یک فرصت مناسب برای به‌دست آوردن سود را تشخیص می‌دهد و در نتیجه با فروش بیت کوین، اتریوم می‌خرد و سپس اتریوم را با ریپل مبادله می‌کند و در نهایت ریپل را با بیت کوین مبادله می‌کند.

خطرات آربیتراژ ارز دیجیتال

یکی از تفکرات غلطی که سبب می‌شود افراد با خطرات جبران‌ناپذیر آربیتراژ ارز دیجیتال مواجه شوند، این است که گمان می‌کنند آربیتراژ، یک فرآیند ساده و بسیار پر سودی است. غافل از اینکه Arbitrage ارز دیجیتال با خطرات و ریسک‌هایی همراه است؛ به‌طوری‌که افرادی که بدون داشتن اطلاعات لازم اقدام به این کار می‌کنند، در اغلب موارد سرمایه خود را به‌طور کامل از دست می‌دهند؛ بنابراین هرگز نباید بدون اطلاع از بالا و پایین، برخی روش‌ها و همچنین ریسک‌ها و خطرات آن، اقدام به معامله کرد.

یکی از خطرات بزرگ معاملات آربیتراژ، بسته شدن اختلاف بین قیمت‌ها قبل از نهایی کردن معامله است. در نتیجه سود، صفر یا حتی گاهی اوقات منفی می‌شود. این اتفاق می‌تواند به دلیل کندی در انجام معامله، هزینه‌های غیرمعمول و زیاد معامله، افزایش ناگهانی نوسانات و غیره باشد. در نهایت، با توجه به این که Arbitrage نیازمند انجام تراکنش‌های زیاد است، این ریسک برای کاربران وجود دارد که هنگام انجام تراکنش‌های خود اشتباه کنند. برای مثال، ارز دیجیتال را به آدرس اشتباهی ارسال کنند. به همین دلیل افرادی که این گزینه را به عنوان روشی برای کسب سود انتخاب کرده‌اند، باید هنگام انجام معاملات دقت کافی داشته باشند.

از جمله خطرات بزرگ و پرتکرار در این روش که کاربران مبتدی بسیاری را به دام انداخته است، بسته شدن اختلافات بین قیمت‌ها، درست پیش از نهایی کردن معامله است. در این حالت میزان سود، یا صفر یا منفی می‌شود که این رخداد منجر به کندی معامله، هزینه بالای معامله و افزایش ناگهانی نوسانات می‌شود. در نهایت، باتوجه‌به اینکه آربیتراژ نیازمند انجام تراکنش‌های زیاد است، این ریسک وجود دارد که کاربران هنگام انجام تراکنش‌های خود، اشتباهاتی نظیر ارسال ارز دیجیتال به آدرس اشتباه را داشته باشند. پس باید هنگام انجام معاملات، دقت کافی داشته باشند. برخی معایب و خطرات دیگر این روش عبارت‌اند از:

  • کارمزد بالا در برخی صرافی‌های ارز دیجیتال که منجر به عدم کسب سود توسط تریدر می‌شود.

  • نیاز به احراز هویت که به دنبال آن مشکلاتی حاصل می‌شود.

  • بلوکه شدن کل دارایی کاربران در صورت عملکرد نادرست در بازار ارز دیجیتال، علت اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال

استفاده از آربیتراژ ارز دیجیتال جهت کسب سود ناشی از اختلاف قیمت

بازار ارزهای دیجیتال یک بازار جهانی است و امروزه جهت فعالیت در این بازار، صرافی‌های ارز دیجیتال بیشماری در سراسر جهان به‌وجود آمده‌اند که همین عامل سبب شده است که ارزهای دیجیتال با یک قیمت در کل جهان معامله نشوند و در کشورهای مختلف، اختلاف قیمت بزرگی به چشم بخورد. فعالان حرفه‌ای در این بازار، از این اختلاف قیمت‌ها برای کسب سود بیشتر استفاده می‌کنند. آن‌ها همیشه به دنبال فرصتی طلایی هستند که با بررسی تفاوت قیمت‌ها، دارایی خود را آربیتراژ کرده و سود بالایی دریافت کنند.

کلیه مطالب ذکر شده در این مقاله تنها جهت افزایش آگاهی علاقمندان و اطلاع‌رسانی است و هیچگونه تبلیغ و تشویقی بر خرید یا سرمایه‌گذاری بر کوین مربوطه نیست؛ چراکه هرگونه معامله در بازار ارز دیجیتال باید توسط افراد آموزش‌دیده و کاربلد صورت گیرد تا از هدر رفتن سرمایه یا شکست در بازار ارز دیجیتال جلوگیری به عمل آید.