با توجه به بازگشت روابط تهران و ریاض و گفت‌وگوی تلفنی اخیر رئیس‌جمهور ایران با همتای مصری خود، یک مسئول مصری از بازگشت قریب‌الوقوع روابط تهران و قاهره خبر داد.

گیل خبر/ به گزارش ایسنا، رخا احمد حسن، عضو شورای امور خارجی مصر در گفت‌گو با اسپوتنیک با اشاره به این مساله و تبریک پیروزی السیسی در انتخابات توسط ابراهیم رئیسی گفت: بازگشت سفرای ایران و مصر احتمالا به‌زودی انجام  خواهد شد و تبریک پیروزی عبدالفتاح السیسی از سوی همتای ایرانی‌اش نشان می‌دهد که روابط میان تهران و قاهره به بالاترین سطح رسیده است.

وی تاکید کرد که روسای جمهور ایران و مصر در این گفت‌وگو درمورد مسائل متعددی از جمله بازگشت روابط دو کشور و پرونده‌های منطقه‌ای مانند غزه و دریای سرخ رایزنی کردند.

این مسئول مصری خاطرنشان کرد که سطح روابط میان دو کشور در حال حاضر نشان‌دهنده قریب‌الوقوع بودن بازگشت سفرای دو کشور است و از اظهارات سلطان هیثم بن طارق، سلطان عمان نیز می‌توان فهمید که وی به این پرونده پرداخته است.

رخا احمد حسن خاطرنشان کرد که تبادل سفرا ممکن است بعد از مراسم تحلیف عبدالفتاح السیسی برای دوره جدید ریاست جمهوری‌اش انجام شود.

وی که دستیار وزیر خارجه پیشین مصر است، افزود: با توجه به بازگشت روابط ایران و عربستان و تلاش‌ها برای حل بحران یمن، بازگشت روابط ایران ومصر به مثابه تکمیل دایره است.

این مسئول مصری همچنین گفت که نزدیک شدن روابط ایران و کشورهای عربی و افزایش مبادلات تجاری میان آن‌ها در تقویت ثبات و توسعه نیز سهیم خواهد بود.

وی همچنین گفت که بازگشت روابط ایران و مصر بهانه‌های آمریکا مبنی بر اینکه ایران خطری برای منطقه است را باطل می‌کند و تنها خطر واقعی در منطقه اسرائیل خواهد ماند.

اخیرا رئیس دفتر سیاسی ریاست جمهور ایران از اولین تماس تلفنی روسای جمهور ایران و  مصر خبر داد.

محمد جمشیدی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در اولین تماس تلفنی روسای جمهور ایران و مصر، دکتر رئیسی دوره جدید ریاست‌جمهوری جناب سیسی را تبریک گفت.

همچنین دو طرف درباره آخرین تحولات فلسطین و اهمیت وحدت اسلامی گفتگو کردند. دو رئیس جمهور توافق کردند که برای حل و فصل نهایی مسائل بین دو کشور گام های ملموس بردارند.

پیش از این «ایمن سلامه» عضو شورای روابط خارجی مصر نیز گفت ایران و مصر هر دو به دنبال تقویت نفوذ خود در منطقه هستند اما دو طرف در خصوص مسائلی مانند فلسطین، سوریه، یمن و عراق اختلاف‌نظر دارند.

سلامه خاطرنشان کرد که موانع دیگر نیز وجود دارد از جمله اینکه رژیم صهیونیستی نگران بازگشت روابط تهران و قاهره است زیرا معتقد است که این امر منجر به تقویت نفوذ ایران در منطقه می‌شود.

عضو شورای روابط خارجی مصر گفت: با این حال تحولات اخیر منطقه‌ای از جمله بازگشت روابط دیپلماتیک ریاض و تهران باعث شد که فضای مثبتی برای بازگشت روابط تهران و قاهره ایجاد شود.

از طرفی دیگر، «فکری سلیم» استاد مصری و کارشناس امور ایران در گفت‌وگو با العربی الجدید  با اشاره به دیدار وزرای خارجه تهران و قاهره در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت بخش مهم بیانیه دیدار وزرای خارجه ایران و مصر این است که می گوید این دیدار به روابط دوجانبه و ارزیابی مولفه‌های روابط حقیقی در راستای گفت‌وگوهای جدی و مهم برای عادی سازی روابط تهران و قاهره پرداخته است.

سلیم گفت که وضعیت کلی منطقه نیازمند این است که این دو کشور همسایه با هم روابط دوجانبه داشته باشند؛ دو کشوری که از قدیم با یکدیگر روابط فرهنگی و تاریخی داشته‌اند و سزاوار این هستند که باهم روابط طبیعی داشته باشند.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : ایران مصر

نظر شما:

security code