پایان تور روسیه گردی استاندار و همراهان؛
۱۴۰۲/۰۹/۲۷ ۰۸:۵۱ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
photo ٢٠٢٣ ١٢ ١٩ ٠٨ ٥٣ ٢٧

گیل خبر/ سرویس سیاسی- سفر یک هفته‌ای و پرهیاهوی استاندار گیلان و هیات ۴۰ نفره همراهان وی به روسیه پایان یافت تا بهتر بتوان در خصوص دستاوردهای این سفر اظهارنظر کرد. سفری که آنچنان که پیداست، حاشیه‌های آن بیش از اصل و ثمرات سفر، سر و صدا به پا کرده است.

در حالی آن گونه که در خبرها آمده، نماینده عالی دولت در گیلان در صدر یک هیئت اقتصادی و به منظور امضای تفاهم همکاری چندجانبه، بررسی آخرین روند کریدور شمال به جنوب و راه‌آهن رشت-آستارا و دیدار با معاون وزیر راه دولت روسیه به این کشور سفر کرد که از همان ابتدا، حضور پرشمار مدیران و افراد غیراقتصادی در هیات همراهان استاندار حاشیه ساز شد.

اگر از جمع افراد تجار که گفته می‌شود با هزینه شخصی به این سفر رفته‌اند بگذریم، هنوز مشخص نیست که دلیل حضور برخی مدیران و مسئولان اداری و برخی افراد ناشناس و به اصطلاح «کت‌کش» که یادآور سریال کمدی پایتخت است، در هیات همراه آقای استاندار چیست؟

این سوال مطرح است که چه لزومی به همراهی چندین و چند مدیر فاقد تحصیلات و تخصص اقتصادی در این سفر بود؟ مدیرانی که نه تنها به زبان روسی، حتی به زبان انگلیسی هم مسلط نیستند! به واقع چند صد میلیون تومان هزینه سفر و اسکان یک هفته‌ای این افراد در روسیه با چه توجیهی انجام شده است؟ نگاهی به سفرهای خارجی استانداران پیشین نشان می‌دهد که هیچگاه چنین هیات عریض و طویلی با هزینه‌های سرسام آور، استانداران را در سفرهای خارجی همراهی نمی کردند.

تاسف بار است اما به نظر می‌رسد هیات گیلانی در سفر به روسیه حتی از ابتدایی‌ترین آداب دیپلماتیک و رسم و رسوم سفرهای بین‌المللی هم آگاه نبود و چنان که در تصاویر آمده است، در روز اول، هر کدام از مسئولین لباسی متفاوت و رنگارنگ بر تن داشتند و تازه در روز دوم گویا یادشان آمده که بهتر است با لباسی متحدالشکل و دیپلماتیک در محافل حاضر شوند!

جالب توجه است که همزمان با این سفر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی خط آهن رشت ـ آستارا از ابتدای ۲۰۲۴ خبر داد و مشخص نیست دیدار استاندار گیلان با معاون وزیر راه دولت روسیه، به چه منظور و با چه دستاوردی بوده است؟

آنچنان که از همان ابتدا پیش‌بینی می‌شد، به نظر می‌رسد سفر استاندار و هیات همراه بیش از آن که گره‌گشای مشکلات و در راستای توسعه استان بوده باشد، به عکس یادگاری و ثبت خاطرات ماندگار برای آنان تبدیل گشت.

تور روسیه‌گردی مسئولان گیلان که هزینه آن باید شفاف‌سازی شود که از بیت المال و یا کدام منبع دیگر تامین شده، اگرچه برای مردم گیلان آب نداشته، اما به نظر می‌رسد برای عده‌ای نان خوبی به همراه داشته باشد؛ نانی که احتمالا در آینده سر و صدای آن بیشتر بلند خواهد شد.

اگرچه عدم حضور یک هفته‌ای استاندار در گیلان احساس نشد، اما باید گفت که سفر وی به روسیه این حٌسن را داشت که لااقل در این مدت خبری از تغییرات پی در پی مدیران استان نبود!

زیاده عرضی نیست؛ گفتنی‌ها بارها گفته شده و لزومی به تکرار مکررات نیست. نتیجه عملکرد استاندار و مدیران اقتصادی وی در دو سال اخیر و آنچه بر سر مردم گیلان آمده، واضح‌تر از آن است که نیازی به توضیح اضافه داشته باشد؛ تنها باید منتظر ماند و دید که در نهایت چه زمانی قرار است قطار توسعه استان به ریل و مسیر درست بازگردد.

*«اگر برای ما آب ندارد، برای شما نان دارد» ضرب المثل معروفی است برگرفته از حکایت میرزا آقاسی، صدراعظم محمد شاه قاجار، زمانی که برای سرکشی به کارگران رفته بود و آن‌ها گفته بودند که حفر چاه بی خاصیت است، وی در جواب گفته بود اگر برای ما آب ندارد، برای شما نان دارد.