رئیس سازمان ملی مهاجرت گفت: طبق برآوردهای ما تعداد اتباع غیرمجاز بین ۵۰۰ هزار تا ۱.۲ میلیون نفر است،اینکه برخی بزرگنمایی می‌کنند و آمار اتباع را تا ۱۵ یا ۱۸ میلیون بالا می‌برند، مبنای برآوردی ندارد.

گیل خبر/ به نقل از باشگاه خبرنگاران: عبدالله مبینی،رئیس سازمان ملی مهاجرت گفت: قریب به ۶۷۰ هزار نفر از مجموع ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار اتباع خارجی مجاز دانش آموز، نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر از این‌ها دانشجو و طلاب علوم دینی و حدود ۳۵ درصد یعنی تقریباً یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، زن هستند. بیش از ۳۰۰ هزار تن از اتباع مجاز ثبت شده، کودکانی هستند که واجب التعلیم نیستند یعنی زیر سن تحصیل می‌باشند.

اکثریت این‌ها اتباع افغانستانی هستند اما اتباع کشورهای دیگر هم در این آمار هستند مانند اتباع عراقی، پاکستانی، بحرینی و در مجموع از حدود ۸۰ کشور، تبعه خارجی در ایران داریم که غیر افغانستانی‌ها نزدیک به ۱۰ درصد کل اتباع خارجی در ایران را تشکیل می‌دهند.

۵۰۰ تا نهایتاً یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اتباع غیرمجاز در کشور وجود دارد.اینکه برخی بزرگنمایی می‌کنند و آمار اتباع را تا ۱۵ یا ۱۸ میلیون بالا می‌برند، مبنای برآوردی ندارد.

کسانی‌که سیم کارت یا کارت عابربانک یا خانه استیجاری به اتباع غیرمجاز می‌دهند، افرادی که در طول مسیر در مرز و عمق کشور خوابگاه در اختیار اتباع غیرمجاز می‌گذارند، دارندگان خودروهای شوتی که اتباع را به صورت قاچاق جابجا می‌کنند، صرافانی که نقل و انتقال پول این‌ها را انجام می‌دهند، همه این‌ها در حال شناسایی و رصد هستند و قوانین بسیار سخت از جمله مرگ مدنی(محرومیت از خدمات اجتماعی) دراین‌باره پیش‌بینی شده است و مجازات خواهند شد.