وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: متاسفانه صندوق‌های ما از بدو تاسیس، با مشکل روبه‌رو بوده است. ورودی و خروجی‌شان تناسبی باهم نداشتند بعضی از سال‌ها تقریبا ضریب پشتیبانی متعادل بوده و در سنوات بعد همواره کاهش پیدا کرده است، تا جایی که صندوق بازنشستگی کشوری ما، صندوق فولاد ما، صندوق آینده‌ساز و بعضی از این صندوق‌ها تقریبا بسته‌اند

گیل خبر/ به نقل از ایلنا؛ سید صولت مرتضوی درباره انتقادات مطرح شده در خصوص تصمیم برای افزایش سن بازنشستگی و اینکه گفته می‌شود تزار صندوق‌ها نباید صرفا با افزایش سن بازنشستگی جبران شود، گفت: ناترازی صندوق‌ها به چند شکل تراز می‌شود؛ یکی افزایش ضریب پشتیبانی است. بر اساس قواعد مسلم تایید شده، صندوق‌هایی هم‌تراز هستند که ضریب پشتیبانی آنها ۶ به یک باشد. هرچه این ضریب پشتیبانی سیر نزولی طی کند، پایداری صندوق‌ها با چالش مواجه می‌شود و در تامین منابع برای پرداخت مستمری و حقوق بازنشستگان با چالش مواجه می‌شویم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: راه‌های مختلفی پیش‌بینی کرده‌اند؛ یکی اینکه ضریب پشتیبانی افزایش پیدا کند. یکی این‌که در کشورهای که نرخ امید به زندگی افزایش پیدا می‌کند، به صورت پلکانی و تدریجی اصلاحات سنجه‌ای را انجام دهند و از جمله اصلاحات سنجه‌ای این است که سن بازنشستگی را تدریجاً افزایش دهند.

وی افزود: راه سوم هم سرمایه‌‌گذاری برای این صندوق‌ها است؛ یعنی صندوق باید ضریب پشتیبانی‌اش افزایش پیدا کند، منابع‌اش نسبت به مصارفش فزونی پیدا کند و از محل افزایش منابع درآمدی برای آینده سرمایه‌گذاری کند.

مرتضوی یادآور شد: متاسفانه صندوق‌های ما از بدو تاسیس، با مشکل روبه‌رو بوده است. ورودی و خروجی‌شان تناسبی باهم نداشتند بعضی از سال‌ها تقریبا ضریب پشتیبانی متعادل بوده و در سنوات بعد همواره کاهش پیدا کرده است، تا جایی که صندوق بازنشستگی کشوری ما، صندوق فولاد ما، صندوق آینده‌ساز ما بعضی از این صندوق‌ها تقریبا بسته‌اند، یعنی صندوق بازنشستگی کشوری ضریب پشتیبانی‌اش ۰/۷ نسبت به یک است. صندوق فولاد کمتر از ۰/۷ تقریبا  ۰/۴ نسبت به است و بعضی از صندوق‌های ما اساسا بسته‌اند هیچ ورودی ندارند و فقط خروجی دارند.

وی ادامه داد: لذا این راه‌ها وجود دارند. که راه‌های مختلف را پیش می‌بریم؛ یکی هم افزایش تدریجی سن بازنشستگی است. آن چیزی که مجلس تصویب کند و به تأیید مراجع رسمی برسد و تبدیل  قانون شود قطعا ضمانت اجرا خواهد داشت اگر موضوعی به تصویب نرسد و مراحل تایید نهایی‌اش صورت نگیرد، قطعا تبدیل به قانون نخواهد شد.