مرثیه ای بر یک وادادگی؛
۱۴۰۲/۰۸/۱۳ ۱۱:۳۶ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
msg5369727 8625

 گیل خبر/ سرویس سیاسی- صبح جمعه 12 آبان با خبر حادثه‌ای تلخ و هولناک برای مردم ایران و به خصوص گیلانیان آغاز شد.

کمپ ترک اعتیاد لنگرود در آتش سوخت تا 32 تن جان‌باخته و 16 مصدوم، ده‌ها خانواده را در گیلان عزادار از دست دادن عزیزانشان و میلیون‌ها ایرانی را در بهت و غم فرو ببرد.

گیل خبر پیش از وقوع چنین حادثه ناگواری، بارها و بارها نسبت به عملکرد ضعیف مسئولان و متولیان گیلان در مدیریت بحران‌‌ها هشدار داده بود اما گوش شنوایی برای آن یافت نشد.

این بار اما از حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه که از همان ساعات ابتدایی آتش سوزی لنگرود، پیگیر این موضوع بودند، درخواست داریم تا به فریاد گیلانِ دردمندِ در آتش سوخته برسند و شخصا به صورت جدی و ویژه به اهمال‌کاری و ترک فعل تمام مسئولان و متولیان امر در این پرونده ورود کنند.

این نگرانی وجود دارد که این پرونده با گذر زمان و با کم اهمیت جلوه داده شدن آن از سوی عده‌ای، به فراموشی سپرده شود و مسببان اصلی حوادثی این چنینی در استان، با خیالی راحت به ادامه خدمت (!) به خلق الله مشغول شوند.

برای پی بردن به عمق فاجعه، کافی است نگاهی به واکنش‌ها و عکس‌های منتشر شده از مسئولان گیلان در این حادثه بیاندازید.

از فرماندار لنگرود که بزرگترین فاجعه چندسال اخیر در حوزه وی اتفاق افتاده و به جز عرض تسلیت کار دیگری بلد نیست تا رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان که از اختصاص 20 تخت به مصدومان آتش سوزی در بیمارستان ولایت رشت خبر می‌دهد اما نمی‌گوید که چرا در شرق گیلان هیچ بیمارستان مخصوص سوانح سوختگی وجود ندارد.

گفته می‌شود ساختمان مرکز ترک اعتیاد، از آموزش و پرورش به بهزیستی منتقل شده است؛ باید بررسی و مشخص شود که آیا اصول و ضوابط فنی و استانداردهای لازم رعایت شده و چگونه به آن مجوز فعالیت داده شده است؟

مدیرکل بهزیستی گیلان که به طرز عجیبی از غایبان اصلی حادثه دیروز بود باید پاسخ دهد که چگونه چنین مرکز ترک اعتیادی در گیلان با بیشتر از ظرفیت خود به فعالیت می‌پرداخت؟ یعنی نباید هیچ بازدید و سرکشی از این گونه مراکز صورت گیرد؟

از سویی دیگر گیل خبر در روزهای قبل در گزارشی، نسبت به انتصاب یک جوان کم‌تجربه و بی‌رزومه در زمینه مدیریت بحران، به عنوان سرپرست مدیریت بحران استانداری گیلان هشدار داده بود؛ جوانی که اصالتا شرق گیلانی است اما حتی گویا به صورت نمادین هم در پی این حادثه و بحران ایجاد شده، حضور میدانی در محل پیدا نکرد.  بحرانی که به فوت بیش از 30 تن از هموطنانمان منجر شد؛ با این اوصاف خدا نکند روزی که بحرانی در گیلان، 30 هزار نفر را درگیر خود کند.

رویه معمول شده است که پس از وقوع حوادث، تازه مسئولان و مدیران به فکر حل مشکلات ‌می‌افتند؛ استاندار گیلان هم گویا از این قاعده مستثنی نیست و روز گذشته با حضور در لنگرود، دستور پیگیری و بررسی علت حادثه را صادر کرده است؛ نوشدارو پس از مرگ سهراب!

استاندار گیلان به عنوان رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان چه جوابی برای خانواده‌های داغدار فاجعه هولناک لنگرود دارد؟ چه کسی قرار است جوابگوی مادری که به عزای پسرش نشسته، دختری که باید در حسرت آغوش گرم پدرش بماند و زنی که مرد خانواده را از دست داده، باشد؟

سوال مردم آن است که اساسا بود و نبود برخی مسئولان گیلان چه تفاوتی ایجاد می‌کند؟ چه فایده‌ای برای مردم داشته‌اند که همچنان با خیال راحت به میز مدیریت خود چسبیده‌اند؟

بارها برای وادادگی و بی عملی مسئولان در گیلان مرثیه خوانده‌ایم و به آن‌ها اعتنایی نشد تا شاهد چنین فجایعی باشیم که بیش از 30 انسان که به امید رهایی از بند اعتیاد و برگشت به آغوش جامعه و خانواده به این مرکز ترک اعتیاد رفته بودند، زنده زنده در آتش بسوزند و داغی سنگین بر دل جامعه به یادگار بگذارند.

در خبرها آمده است که مدیریت این مرکز ترک اعتیاد بازداشت شده است؛ این خبر خوبی است اما کافی به نظر نمی‌رسد.

اگرچه روز گذشته شاهد حضور وزیر کشور در گیلان بودیم اما استمداد گیل خبر و مردم گیلان از رئیس قوه قضائیه آن است که شخصا با حضور میدانی در گیلان، برای عبرت مسئولانی که با ترک فعل و اهمال‌کاری خود، از مسببان اصلی وقوع چنین حادثه‌ای هستند، برخوردی جدی و سفت و سخت انجام دهند تا مشخص شود هیچ مسئولی حق ندارد با عملکرد ضعیف خود، امنیت و جان مردم را به خطر بیاندازد.

بدون شک برخورد قاطع با مسئولان مرتبط و موثر در این حادثه می‌تواند در پیشگیری از بروز حوادثی مشابه در گیلان و یا سایر نقاط کشور موثر باشد.