شوک های پی در پی به بازار مرغ گیلان؛
۱۴۰۲/۰۳/۰۲ ۱۳:۴۰ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

گیل خبر/ شاهد وزیری- طی چند روز گذشته در نظرخواهی گیل خبر در صفحه اینستاگرام، پیام‌های مردم از کمبود مرغ و فروش بیش از تعرفه مصوب در بازار‌های گیلان حکایت دارد.

گیلان که به عنوان قطب توزیع مرغ در کشور شناخته شده و سال‌هاست که در رتبه های بالای تولید قرار دارد, امروزه با بحران عدم مدیریت صحیح در صنعت مرغ رو به روست.

به گفته مرغداران گیلانی کمبود سویا در این آشفته بازار مرغ بی تاثیر نبوده و رد پای عدم نظارت در تهیه آن به چشم می‌خورد. بدیهی‌است تا زمانی که سویا به موقع و به میزان کافی به دست مرغدار نمی‌رسد، چاره‌ای جز خرید از بازار آزاد نداشته و برای نگهداری مرغ که نیازمند غذای به اندازه است باید هزینه‌ای بیش از مبلغ تعیین شده پرداخت کند.

با این اوصاف، هزینه بیشتر برای نگهداری و در پی آن افزایش قیمت فروش در بازار همچنان ادامه داشته و دود آن به چشم خریدار خواهد رفت.

از سویی بررسی‌های میدانی خبرنگار گیل‌خبر حاکی از آن است که حتی شهرستان صومعه‌سرا با وجود دارا بودن بزرگترین مرغداری استان، در چند روز گذشته با شوک کمبود مرغ رو به رو بوده است، به گونه‌ای که بسیاری از مراکز فروش مرغ در این شهرستان تا ساعت ۹ صبح مرغی برای فروش نداشته و پیش از ظهر موجودی فروششان به اتمام می‌رسید.

با وجود آن که سهمیه مرغ در این شهرستان و حتی در استان کم نبوده و می‌تواند جوابگوی نیاز مردم باشد اما در مسیر عرضه و توزیع شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که مرغ تعیین شده برای تزریق به بازار، سر از استان و یا شهر دیگری در می‌آورد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که اگرچه تا پیش از این، ۶۰ درصد از مرغ تولیدی گیلان در استان توزیع و ۴۰ درصد باقی مانده به خارج از استان انتقال داده می‌شد، به دلیل التهابات بازار، در روزهای گذشته بخش‌نامه‌ای با عنوان جلوگیری از خروج مرغ از استان صادر شد اما یک برگه کاغذ به عنوان بخش‌نامه نتوانسته است سد راه مافیا مرغ در گیلان باشد.

در این‌ میان برخی از افراد سودجو با سواستفاده از التهاب موجود، جوجه یک روزه که نرخ آن حداکثر ۱۶۹۰۰ تومان تعیین شده است را ۲۷ تا ۳۲ هزار تومان به مرغداران اعلام کرده‌اند و فاکتوری نیز بابت فروش این محصولات ارائه نمی‌دهند.

آنچنان که پیداست، زنگ هشدار بحران مرغ در گیلان به صدا در آمده و تنها چاره جلوگیری از آن بحران‌های بیشتر، تعیین دستور عمل توزیع به همراه نظارت دقیق و موشکافانه مسیر تولید تا انتقال به دست مردم است.

حال سوال از مسئولان و متولیان امر این است که چگونه این حجم از آشفتگی در بازار رقم می‌خورد، آن هم در زمانی که جا به جایی حتی یک کامیون از مرغ زنده در گیلان ملزم به دریافت مجوز است؟!