۱۴۰۲/۰۳/۰۱ ۱۵:۰۶ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

کارشناس هواشناسی گیلان گفت: بر اساس نقشه‌های هواشناسی آسمان استان تا پایان هفته جاری آفتابی با افزایش دما همراه است.

گیل خبر/ به نقل از ایرنا؛ سمانه نگاه روز دوشنبه اظهار کرد: بر این اساس از امروز "دوشنبه" تا پایان هفته جاری جوی نسبتا پایدار به همراه افزایش نسبی دما ۲ تا چهار درجه و در برخی ساعات وزش باد جنوبی به ویژه در ارتفاعات و دامنه‌ها و احتمال رگبارهای پراکنده برای مناطق مختلف استان گیلان بینی شده‌است.

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته اسب‌وونی تالش با ۱۱ درجه خنک‌ترین و رودبار با ۳۱ درجه سانتیگراد گرمترین مناطق استان گیلان بودند، اضافه کرد: دمای فعلی شهر رشت مرکز گیلان ۲۴ درجه سانتیگراد و رطوبت آن ۷۰ درصد است ضمن اینکه دمای رشت امروز تا ۲۵ درجه سانتیگراد هم خواهد رسید.

کارشناس هواشناسی گیلان با اشاره به ارتفاع موج دریا بین ۲۰ تا ۴۰ سانتی‌متر خاطر نشان کرد: دریا برای فعالیت‌های دریانوردی و بندری تا ۲ روز آینده مناسب است.

با ورود سامانه ناپایدار از عصر شنبه تا غروب روز گذشته "یکشنبه" رگبار، رعد و برق و وزش باد در برخی از مناطق بویژه ارتفاعات و دامنه‌ها به صورت موقتی شدید، مهمان گیلانیها بود. بیشتر بخوانید: مردم از توقف و استقرار در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها پرهیز کنند

توصیه‌ به شالیکاران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز با بیان اینکه هوای آفتابی و جوی نسبتا پایدار تا پایان هفته جاری فرصتی مناسب برای شالیکاران برای تسریع در عملیات کشت و کار برنج است گفت: برنجکاران از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.

صالح محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شالیکاران به مدیریت بهینه مصرف آب، برداشتن پوشش خزانه چند روز قبل از انتقال نشا و تسریع در عملیات نشاکاری در مزارع باقیمانده و استفاده درست از کودهای توصیه شده و جلوگیری از هدررفت کودهای مصرفی اهتمام جدی داشته باشند.

وی بیان داشت: تاکنون نشاء برنج بیش از ۷۰ درصد از ۲۳۸ هزار هکتار از شالیزارهای استان گیلان انجام شد.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود