سفر در زمان؛
۱۴۰۲/۰۲/۲۷ ۱۳:۱۷ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

گیل خبر/ شهرک گلسار که در شمال غرب شهر رشت واقع شده است ابتدا قسمتی از آن محل دفن زباله شهر و بخش دیگر شالیزار بوده و از اواخر دهه چهل مورد توجه بخش خصوصی برای عمران و آبادانی قرار گرفت.

کلنگ زنی نخستین و وسیع ترین طرح شهرک‌ سازی گیلان در تیر ماه ۱۳۵۱ با حضور «غلامرضا عون جزایری» استاندار وقت، اسدالله رشیدیان یکی از سرمایه گذاران بزرگ آن زمان، دکتر علی آبادی و... برگزار شد.

گلسار که در زمان کلنگ زنی با نام شهرک «بوسار» ثبت شد، در شهریور همان سال پس از اعلام فراخوان عمومی و بر اساس پیشنهادات مردم، به «گلسار» تغییر پیدا کرد.

همچنین طراحی شهرک گلسار به عهده دکتر علی آبادی و تیم وی بود که در آن زمان طراحی شاهین شهر اصفهان را نیز به عهده داشتند.

در آن سال‌ها ساخت و ساز در کشور رونق زیادی نداشت و احداث شهرکی به این وسعت بسیار مهم بود. به همین خاطر در دو روزنامه  آن زمان به نام «طالب حق» و «طلوع اسلام» این خبر چاپ و در مورد تاثیرات آن مقالاتی نوشته شد.

در طراحی این شهرک علاوه بر واحدهای مسکونی، مسجد گلسار که تا به امروز پابرجاست به همراه درمانگاه، دبیرستان دخترانه و پسرانه و فروشگاه‌هایی که مایحتاج ساکنان شهرک را تامین کنند نیز، پیش‌بینی شده بود. مسجد گلسار همزمان با ساخت شهرک نوسازی شد و به دستور سرمایه‌گذار شهرک، احداث و کاشی کاری‌های مسجد را معماران برجسته اصفهانی برعهده گرفتند.

انتخاب این نام بنا بر اجماع هیأت داوران بوده و شخصی که نام گلسار را برای شهرک پیشنهاد داده بود از گرفتن جایزه تعیین ‌شده امتناع کرد. وی از هیات داوران خواسته بود که این جایزه را به آسایشگاه معلولان رشت اهدا کنند.

نکته جالب در ساخت ابتدایی این شهرک خانه‌هایی‌ ویلایی با متراژ بالا و خیابان های با عرض ۴۳ متر که با فضای سبز قابل توجه بود که به مرور در پی استقبال مردم برای سکونت در این شهرک و انبوه سازان برای ساخت و ساز، با تغییراتی همراه شد.

امروز شهرک گلسار به محله بالاشهر رشت معروف  بوده و با وجود مراکز خرید، کافه و رستوران و اماکن تفریحی محلی مناسب برای گردشگران نیز می‌باشد.