۱۴۰۲/۰۲/۲۱ ۰۸:۰۸ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

آلزایمر یک بیماری زوال عصبی است که با شروع تدریجی و پیشرفت مداوم همراه است و به مرور با تاثیر بر حافظه و توانایی های ذهنی دیگر مانند تفکر، استدلال و قضاوت، فرد را در انجام وظایف روزمره زندگی با مشکلات متعدد مواجه می کند. 

گیل خبر/ به گزارش بهداشت نیوز، عضو هیات علمی گروه ارتقای سلامت با بیان اینکه آلزایمر علت بروز ۶۰ تا ۷۰ درصد موارد زوال عقل(دمانس) است، گفت: این بیماری اغلب پس از ۶۵ سالگی و بیشتر در بانوان رخ می دهد، اغلب شروع آلزایمر آرام است و شاید تشخیص این بیماری در مراحل اولیه مشکل باشد.

 
۳ نشانه بالینی بروز اختلال حافظه

دکتر «مسعود کریمی» سه علامت بالینی برای تشخیص اختلال حافظه را نقایص بینایی، نقایص فضایی و اختلال گویایی برشمرد و با طبقه بندی آن در سه گروه کلی، به اختلالات شناختی، خلقی_روانی و رفتاری افزود: در اختلالات شناختی اختلال حافظه به نحوی بروز می یابد که فرد در انجام فعالیت های روزانه دچار مشکل می شود؛ گم کردن زمان و مکان، ضعف بیان به نحوی که فرد کلمات ساده را از یاد برده و لغات نامناسب را جایگزین می کند، همچنین جا به جا گذاشتن اجسام و اختلال در درک تصاویر و تشخیص اندازه و فاصله آنها را نیز می توان دیگر نشانه های این نوع از اختلال حافظه دانست.

این عضو هیات علمی دانشگاه با معرفی اختلالات خلقی _ روانی به از دست دادن انگیزه، مشکلات در تفکر ذهنی و ضعف یا کاهش قضاوت اشاره کرد و ادامه داد: در اختلالات رفتاری نیز شاهد تغییرات در حالات و رفتارها، رعایت نکردن آداب اجتماعی، تغییر جدی در عادات و رفتارهای سابق هستیم.

عوامل خطر ابتلا به آلزایمر

او در خصوص عواملی که با خطر ابتلا به آلزایمر همراه است، توضیح داد: در این زمینه می توان به سن بالای ۶۵ سال، سکته مغزی، سابقه خانوادگی، بیماری های عروق کرونر قلب، سطح تحصیلات پایین، افزایش کلسترول خون، سابقه افسردگی، کمبود ویتامین و اسید فولیک، کمبود فعالیت های فیزیکی و ورزش، مصرف دخانیات، سابقه ضربه شدید به سر، استرس های روانی اجتماعی مانند بازنشستگی یا فوت همسر و سموم موجود در محیط زیست اشاره کرد.

مراحل بیماری آلزایمر

دکتر کریمی در ادامه با معرفی مراحل ابتلا به بیماری آلزایمر گفت: در مراحل اولیه علائم بیماری به صورت تدریجی ظاهر می شود و زمان دقیق شروع این مرحله را نمی توان مشخص کرد، اما مشهودترین نقص از دست رفتن حافظه کوتاه مدت است و به شکل فراموش کردن اتفاقات اخیر و ناتوانی در یادگیری جدید دیده می شود.

عضو هیات علمی گروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت با بیان اینکه در مرحله میانی پزشک بیماری را تشخیص می دهد و نشانه های بیماری به حدی آشکار است که بر زندگی اجتماعی، شغلی و انجام فعالیت های روزمره بیمار اثر می گذارد، افزود: در مراحل پیشرفته بیمار به طور کامل وابسته به مراقبان است، توانایی سخن گفتن ندارد، بی تفاوتی و خستگی مفرط شایع می شود و بیمار زمین گیر شده و قادر به تغذیه نیست.

او یادآور شد: علت مرگ در این مرحله از بیماری اغلب عامل بیرونی مانند عفونت زخم بستر و سینه پهلو است.

پیشگیری از بیماری آلزایمر

دکتر کریمی اظهار کرد: تاکنون روش قطعی برای پیشگیری از آلزایمر شناخته نشده است، اما هر اقدامی باید از میانه زندگی شروع شود؛ در این زمینه به نظر می رسد مصرف آنتی اکسیدان ها، مصرف غذاهای سرشار از ویتامین E که باعث مهار ورود رادیکال های آزاد به سلول های مغزی می شود، ورزش و پیاده روی، خواب مناسب و کافی، انجام محاسبات ریاضی، اصلاح عوامل خطر قلبی عروقی و داروهای ضدالتهاب را بتوان به عنوان راهکارهایی موثر در نظر گرفت.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به یافته های علمی پژوهشگران در مورد بیماری آلزایمر اضافه کرد: یافته ها نشان می دهد افراد دارای گروه خونی O از ماده خاکستری بیشتری در مغز خود نسبت به سایر گروه های خونی برخوردار هستند که نقش حفاظتی در ابتلا به بیمار آلزایمر دارد.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : آلزایمر

نظر شما:

security code