رها در میان کوه ها؛
۱۴۰۲/۰۲/۱۳ ۱۷:۵۸ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
وضعیت اسف بار زباله های جنوب گیلان در سایه اهمال مسئولان و مدیران شهرستان رودبار!

گیل خبر/ سرویس اجتماعی- سال‌هاست معضل پسماند در گیلان، از سراوان تا لاکان و رودبار و... به یک ابرچالش در استان بدل شده است.

پس از اعلام بسته شدن سراوان و انتقال زباله‌ها به لاکان، بحث ساخت یک دفن‌گاه زباله اصولی و بهداشتی برای انتقال زباله‌های استان به جنوب گیلان مطرح شد که با واکنش تند مسئولان شهرستان رودبار از نماینده مجلس و فرماندار تا ائمه جمعه و شهرداران این منطقه روبرو شد.

کارشناسان معتقدند احداث یک شهرک پسماند و لندفیل بهداشتی و اصولی در جنوب استان نه تنها مشکلات پسماند در سراوان و لاکان را حل می‌کند، بلکه یک نیاز ضروری برای مدیریت زباله‌های شهرستان رودبار است.

نگاهی به تصاویر و فیلم‌های خبرنگار گیل خبر از محل دفن و سوزاندن زباله‌های رودبار، منجیل و لوشان در میان کوه‌ها، پرده از وخامت اوضاع و خطرات زیست محیطی بغرنج این منطقه برمی‌دارد.

در حقیقت زباله‌ها با بی تدبیری مسئولان منطقه به صورت مخفیانه در دل کوه‌ها رها می‌شود و خبری از دفن بهداشتی و اصولی نیست.

بدون شک با توجه به وضعیت جوی جنوب گیلان و وزش بادهای شدید، رها بودن این چنینی زباله‌های رودبار، رستم‌آباد، منجیل، لوشان، جیرنده، بره سر و توتکابن در محیط باز و بدون هیچ‌گونه تمهیداتی، علاوه بر خطرات محیط زیستی، سلامت و جان مردم منطقه را هم به خطر می‌اندازد.

تاسف‌برانگیز اما آن است که مدیران و مسئولان رودبار به جای آن که پاسخگوی عملکرد خود در این سال‌ها و در پی ایجاد یک لندفیل بهداشتی در منطقه باشند، عوام فریبانه در حال شانه‌خالی کردن و فرار از مسئولیتشان هستند.

به طور مشخص فرماندار شهرستان رودبار، نماینده رودبار در مجلس شورای اسلامی، برخی از ائمه جمعه و مدیرانی که این روزها، واکنش‌های تندی به بحث احداث یک لندفیل اصولی و بهداشتی در جنوب گیلان داشته‌اند، باید پاسخ دهند که چرا مدیریت پسماند در این منطقه به چنین وضع اسفباری در آمده است؟ چرا تاکنون هیچ اقدام موثری برای رفع این مشکلات انجام نگرفته است؟ چرا اگر از توان مدیریت این وضع برخوردار نیستید، استعفا نمی‌دهید؟