سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان هشدار داد؛
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ ۲۰:۰۸ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
خطر انقراض نژاد گیلک تا ۵۰ سال آینده! / بار سالمندی مهاجران بازنشسته بر دوش نظام سلامت گیلان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به افزایش مهاجرت به گیلان به ویژه بازنشستگان، خاطرنشان کرد: بار سالمندی ایجاد شده به دنبال این مهاجرت ها بر دوش نظام سلامت استان بوده و زیرساخت های بهداشت و درمان را تحت تاثیر قرار می دهد.

گیل خبر/ به نقل از ایسنا:دکتر محمدتقی آشوبی امروز در جمع خبرنگاران، ۹ لغایت ۱۵ اردیبهشت ماه را هفته سلامت دانست و اظهار کرد: هفته سلامت سال جاری با شعار «سلامت برای همه» برگزار می شود.

وی پیشگیری را اولویت نظام سلامت دانست و افزود: پیشگیری لازمه ارتقای نظام سلامت استان و کشور است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه معضلات زیستی را تهدیدکننده سلامت دانست و تصریح کرد: در راستای برقراری عدالت در حوزه سلامت، باید زیرساخت های بهداشت و درمان گیلان را ارتقا ببخشیم.

آشوبی سالمندی را یکی از چالش های حوزه سلامت استان گیلان دانست و متذکر شد: متاسفانه گیلان سالمندترین استان است و همین سالمندی زیرساخت های بهداشت و درمان ما را دچار مشکل می کند.

وی با اشاره به افزایش مهاجرت به گیلان به ویژه بازنشستگان، خاطرنشان کرد: بار سالمندی ایجاد شده به دنبال این مهاجرت ها بر دوش نظام سلامت استان بوده و زیرساخت های بهداشت و درمان را تحت تاثیر قرار می دهد.

سرپرست علوم پزشکی گیلان، جوانی جمعیت را دومین چالش این استان دانست و گفت: رشد جمعیت در گیلان تقریبا منفی بوده و اگر همین روند ادامه داشته باشد تا ۵۰ سال دیگر گیلک نخواهیم داشت!

وی از رسانه ها خواست در کنار فرهنگ سازی پیشگیری، ارتقای زیرساخت های بهداشت و درمان استان را مطالبه کنند و یادآور شد: یکی از کارهای بزرگ حوزه بهداشت و درمان استان احداث بیمارستان جنرال ۸۰۰ تختخوابی است؛ خوشبختانه مراحل اجرایی کار به سرانجام رسیده و به زودی شاهد کلنگ زنی آن خواهیم بود.

آشوبی، با اشاره به شیوع انواع سرطان ها در گیلان و لزوم توجه به غربالگری و تشخیص زودهنگام، تاکید کرد: شاهد رشد روزافزون علوم پزشکی هستیم و بسیاری از سرطان ها مانند روده و پستان به راحتی قابل درمان هستند؛ البته شرط درمان تشخیص در مراحل اولیه است.

وی آلودگی های زیست محیطی ناشی از پسماند را عامل مهم تهدیدات حوزه سلامت دانست و بیان کرد: جمع آوری و بی خطرسازی زباله ها در مراکز درمانی و بیمارستان ها و مطب ها و آزمایشگاه های استان انجام می شود.

سرپرست علوم پزشکی گیلان مدیریت پسماند را نیازمند فرهنگ سازی دانست و یادآور شد: حضور گردشگران در گیلان نباید موجب آلودگی زیست محیطی استان ما شود و لذا افراد نباید اجازه داشته باشند در کنار جاده ها و داخل جنگل و رودخانه زباله ها را رها کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت از طریق استقرار در خانه های بهداشت، ادامه داد: به زودی پزشک خانواده شهری را اجرایی می کنیم.

آشوبی یکی از اهداف طرح پزشک خانواده را کاهش هزینه های درمان از ویزیت گرفته تا دارو دانست و اضافه کرد: مردم باید از نظام سلامت استان استفاده کنند و عادت مراجعه مستقیم به متخصص و فوق تخصص را کنار بگذارند.

عکس:طاها فیاضی