وقتی برای مدیر درمان تامین اجتماعی گیلان،پیشگیری بهتر از درمان نیست؛
۱۴۰۲/۰۱/۳۰ ۲۰:۳۴ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

گیل خبر/ به نقل از کلانشهر، اخیرا مدیر درمان تامین اجتماعی گیلان اعلام کرده که این استان در سال 1401موفق شده در ارائه خدمات سرپایی رتبه اول ایران را کسب کند. 

ضمن تشکر از زحمات مجموعه تامین اجتماعی گیلان که در غیاب یک بیمارستان جامع دولتی در استان، برای شمار زیادی از بیماران باعث دلگرمی هستند، چند نکته خطاب به حسین ابراهیمی مدیر درمان تامین اجتماعی گیلان قابل ذکر است.

علی رغم آنکه بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزارتَن در استان گیلان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند اما این استان تنها 2بیمارستان دارد. بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی رسول اکرم  و بیمارستان 64 تختخوابی شهید املاکی کومله که بعد از سال‌ها انتظار اسفندماه گذشته افتتاح شد. تامین اجتماعی گیلان با این تعداد بیمه شده دارای ۱۳ درمانگاه در چند شهر گیلان است که اکثرا دارای امکان خدمات دهی اندک به بیماران هستند.

این موضوع از آنجا بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که  در حال حاضر نوبت انتظار برای ویزیت توسط برخی متخصصان و همچنین عمل‌های جراحی به دلیل کمبود جراح و اتاق‌عمل‌های کم تعداد و اخیرا کمبودهایی مانند پروتز برای تعویض مفصل، بسیار طولانی است و بیماران باید ماهها در انتظار جراحی،درد شدید را تحمل کنند.

در کنار این موضوع پزشکان متخصص این مجموعه معمولا با تعداد زیادی از بیماران مواجه هستند که وقتی به آنها می‌گویند برای تشخیص دقیق بیماری‌شان باید سونوگرافی، آندوسکوپی، آنژیوگرافی و موارد شبیه این انجام دهند مراجعه‌کنندگان، دردِ بیماری‌شان را به فراموشی می‌سپارند. چون خبری از انجام سونوگرافی در مراکز تامین اجتماعی گیلان نیست؛ مگر برای بیماران بستری. برای مواردی شبیه آندوسکوپی هم بیمار، گاه باید حدود 6ماه در نوبت بماند. درست خواندید: نیمی از سال برای انجام یک کار تشخیصی.

یعنی فرض کنید فردی دچار بیماری صعب العلاج شده و توان مالی انجام این‌کار را هم در مراکز خصوصی گیلان ندارد و باید 6ماه در انتظار آندوسکوپی بماند. در چنین شرایطی می توان انتظار پیشگیری و یا درمان به موقع و از دست ندادن زمان طلایی برای معالجه را داشت؟

مدیران تامین اجتماعی استان می‌دانند که بسیاری از بیمه شدگان، کارگرانی ساده یا مستمری بگیران فاقد بیمه‌های تکمیلی درمان هستند. وقتی خبری از بیمه تکمیلی نباشد هم شمار زیادی از آنها امکان حضور در مراکز خصوصی درمانی را به دلیل تعرفه‌های بالا ندارند. چون اگر بخواهند به مراکز آموزشی و درمانی دولتی گیلان هم مراجعه کنند زمان انتظار برای چنین خدماتی اگر بیشتر از تامین اجتماعی نباشد، کمتر نیست.

واقعا نیاز است که به مدیر درمان تامین اجتماعی گیلان گفته شود پیشگیری بهتر از درمان است؟ و اگر امکانات تشخیصی به موقع و آزمایش‌های دوره‌ای به هنگام، برای بیمه شدگان فراهم شود در نهایت پروسه درمان هر کدام‌شان بسیار کوتاه‌تر و با هزینه کمتری برای مجموعه همراه خواهد بود؟

نکته دیگر مربوط به خدمات دندان پزشکی در کلینیک تامین اجتماعی گیلان است.

ضمن اشاره به این نکته که با وجود نرخ بسیار بالای خدمات دندانپزشکی در ایران، وجود همین کلینیک طی سال‌های گذشته به نوعی موهبتی برای تعدادی از بیمه شدگان بوده، اما به نظر می رسد که برای حصول نتیجه بهتر باید خدمات این بخش هم از پُرکردن‌های سطحی و کشیدن دندان فراتر رود و خدمات را به عصب کشی یا درمان ریشه ارتقا دهند. عجیب است مجموعه درمان تامین اجتماعی مطلع نباشد که شمار زیادی از مراجعه کنندگان دارای چند دندان پوسیده عمیق در دهانشان هستند و عملا دندانپزشکان مجموعه قادر نیستند خدمات لازم را به بسیاری از مراجعه کندگان ارائه کنند.

البته مطلعیم که چنین تصمیمی از عهده مدیریت درمان تامین اجتماعی استان خارج است و باید در سطح کشور برای ارائه چنین خدماتی تصمیم گیری شود اما کاش مدیریت درمان تامین اجتماعی به این نتیجه برسد که ارائه خدمات بهتر دندان پزشکی هم به نوعی در زمره پیشگیری و کاهش هزینه‌های درمان مجموعه است.

بارها گفته شده که داشتن دندان‌های سالم روی سلامت بخش‌های مختلف بدن از جمله سیستم گوارشی تاثیر مستقیم دارد.

موضوعی که مانند همان موارد تشخیصی که پیشتر گفته شد مورد توجه نیست و همچنان برای بخش بهداشت و درمان ایران،علی رغم تمام شعارها،پیشگیری بسیار کمتر از درمان مورد توجه است.