رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: خسارات ناشی از تصادفات ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد و ۸ تا ۱۳ درصد از بودجه کشور صرف خسارت ناشی از تصادفات می شود.

گیل خبر/ به نقل از ایلنا؛ سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور انتظامی کشور در همایش تجلیل از خادمان سلامت نوروزی گفت: شاید یکی از مسائل جدی که در عملکرد ما را با اورژانس یکی می کند همین تصادفات جاده ای است.

 
وی ادامه داد: به طور سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در دنیا جان خود را از دست می دهند. تقریبا ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر مصدوم و مجروح می شوند. در کشور ما هم این شرایط برقرار است هرچند در دهه اخیر اقدامات موثری در کشور صورت گرفته است. با تلاش های صورت گرفته توسط ۳۲ دستگاه مسئول، روند کاهش تلفات در تصادفات را شاهد بودیم و از ۲۸ هزار کشته به ۱۶هزار کشته رسیدیم و به همین میزان تعداد مصدومان کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر به ازای هر ساعت تقریبا ۲ نفر جان خود را در تصادفات از دست می دهند و ۲۰ تا ۲۵ نفر مصدوم می شوند.

رئیس پلیس راهور انتظامی کشور گفت: خسارات ناشی از تصادفات ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد و ۸ تا ۱۳ درصد از بودجه کشور صرف خسارت ناشی از تصادفات می شود و به صورت مستقیم و غیرمستقیم خسارت تصادفات ۸.۳ دهم میلیارد تومان می شود.

هادیانفر گفت: در برخی از کشورها طرح به صفر رساندن جان باخته در تصادف را اجرا می کنند. این کشورها به دنبال معجزه نبوده اند بلکه گام های موثر و مطالعات اثربخش صورت گرفته و راهبردهای ساسی صورت گرفته و همه مکلف به اجرای آن شده اند. ۵ اقدام اثر بخش در این ۱۳۲ کشور اجرا شده است.

وی ادامه داد: اولین کار مدیریت کلان است. در مدیریت کلان بالاترین مقام رسمی مسئولیت توسعه ایمنی و کاهش حوادث را برعهده گرفته است. در کشور ما نیز ۳۲ دستگاه مسئولیت مستقیم و غیر مستقیم نقش دارند و رئیس جمهور هم رئیس این شورای عالی ایمنی حمل و نقل و ترافیک را برعهده گرفته است. تکلیف دستگاه‌ها نیز در این شورا مشخص است.

وی ادامه داد: در کشور ۳۹ میلیون وسیله نقلیه وجود دارد و سالانه دو میلیون اضافه می شود و هیچ خروجی برای وسیله نقلیه وجود ندارد اسقاط خودرو وجود ندارد و ما به انباشتگی خودرو می رسیم، در دنیا متوسط عمر وسیله نقلیه ۷ سال است اما در کشور ما همین نیسان آبی ۷۴ سال است می چرخد و با معاینه فنی ۷۴ سال دیگر هم می تواند بچرخد.

رییس پلیس راهور انتظامی کشور با اشاره به دومین عامل گفت: عامل دوم عامل انسانی است همچنین آموزش مستمر عامل انسانی نیز در کاهش سوانح می تواند موثر باشد و این ۳۲ دستگاه می توانند در آموزش نقش موثر داشته باشند.

وی تصریح کرد: ما هنوز ۵۲۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور داریم و برای رفع آن نیازمند بودجه هستیم و مدیریت کلان باید برای آن ‌برنامه ریزی کند. همچنین ۸۸۷ نقطه پر تصادف داریم که وزارت راه مکلف به کاهش آن شده است.

وی با انتقاد وسایل نقلیه در کشور گفت: شرایط مناسبی در وسایل نقلیه نیست. ممکن است انسان خطا کند اما وسیله نقلیه باید از جان انسان دفاع کند. در خودروهایی که تولید می شود و ما به آن افتخار می کنیم کجا یک پیچ‌ برای ایمنی به آن اضافه شده است.

وی ادامه داد: اگر امروز اشتیاق خرید خودرو را دارند به دنبال حفظ ریال و سرمایه شان است نه به دلیل ایمنی خودرو.

وی ادامه داد: قوانین و مقررات موضوع پنجم است متاسفانه قوانین و مقررات بازدارنده نیست ما مجازات جایگزینی برای رانندگان خطاکار نداریم. ۲۵۰۰ راننده عامل تصادفات سال گذشته بودند. در مدیریت کلان مجلس و شورای وزیران می توانند در اصلاح قوانین و مقررات نقش داشته باشند.

وی با اشاره به اقدامات ۸ دستگاه در نوروز امسال در پیشگیری از تصادفات گفت: پیش بینی ما این بود که اگر انسجام دستگاهها در این ایام نبود ما قطعا ۱۵۵۰ نفر در جاده‌ها فوتی داشتیم و به ازای هر جان باخته ۲۰ مصدوم هم داشتیم اما حضور ۸۷ هزار نفری پلیس امداد خودرو، اورژانس و سایر بخش ها در محورهای مواصلاتی باعث شد خوشبختانه این پیش بینی محقق نشود.

وی ادامه داد: ما در محورهای شمالی ۵۴ ریزش سنگ در این ایام داشتیم که سه فوتی داشتیم همچنین ۴۰ درصد افزایش سفر نسبت به سال ۱۴۰۰ داشتیم و مصرف سوخت ۹ درصد افزایش داشت.

وی ادامه داد: باید بتوانیم ۵ عامل را در کشور احیا وفعال کنیم. زمانی برای ما نوروز نوروز شادی است که در چنین جلسه ای اعلام کنیم حتی یک جانباخته هم نداشتیم در این نوروز ۹۵۴ نفر جانباخته داشتیم که عدد زیادی است و لذا باید تلاش کنیم این ۵ موضوع را در کشور جا بیاندازیم و براساس راهبرد صحیح پیش برویم.

وی ادامه داد: ۵۱ درصد جانباختگان در صحنه هستند و ۴۹ درصد جانباختگان حین انتقال است و باید کاری کنیم که با کاهش این آمار مواجه شویم.