۱۴۰۲/۰۱/۱۶ ۰۸:۴۶ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 1 دقیقه

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا گفت که کشورهای چین، روسیه، ایران و کره شمالی یک ائتلاف رعب‌آور تشکیل داده‌اند.

گیل خبر/ به نقل از اسکای نیوز، ترامپ چهارشنبه در سخنانی در فلوریدا مدعی شد: ائتلاف چین، روسیه، ایران و کره شمالی مخرب است.

او همچنین ادعا کرد: اگر من رئیس جمهوری بودم هرگز حمله روسیه به اوکراین اتفاق نمی‌افتاد، همه جان‌ها نجات پیدا می‌کرد و همه آن شهرهای زیبا سر جایشان بودند.

او در بخش دیگری از این سخنرانی افزود: ایالات متحده آمریکا آشفته است، اقتصاد ما در حال سقوط است، تورم از کنترل خارج شده است، روسیه به چین پیوسته است. آیا می‌توانید آن را باور کنید؟ عربستان سعودی به ایران پیوسته است. اگر من رئیس جمهور شما بودم هرگز این اتفاقات نمی‌افتاد.

ترامپ این اظهارات را پس از آن اعلام کرد که در پرونده‌ای جنجالی در ۳۴ اتهام درباره جعل اسناد مالی برای پرداخت حق‌السکوت به بازیگر فیلم‌های مستهجن در سال ۲۰۱۶ در دادگاهی در نیویورک تفهیم اتهام شد.

وی اتهامات علیه خود را «پرونده جعلی» خواند و گفت که این پرونده «صرفا برای دخالت در انتخابات ۲۰۲۴» مطرح شده و باید «فورا کنار گذاشته شود.»

در همین حال، شبکه ان.بی.سی نیوز چهارشنبه در گزارشی نوشت که مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در حال رصد کارزارهای نفوذ چین و روسیه پس از تفهیم اتهام ترامپ، با هدف تشدید شکاف‌های سیاسی جاری ایالات متحده یا دامن زدن به ناآرامی میان آمریکایی‌ها هستند.

بر اساس این گزارش، مقام‌های آمریکایی تاکنون نشانه‌های قابل توجهی از دخالت روسیه و چین در این مساله ندیده‌اند.

اما یک مقام آمریکایی پس از تفهیم اتهام ترامپ گفت که جامعه اطلاعاتی آمریکا هر گونه نشانه‌ای از دخالت را از نزدیک دنبال می‌کند.