رئیسی:ایران و چین دوستان دوران سخت هستند/چین: به مشارکت برای احیای برجام ادامه می دهیم

رییس جمهور چین به همتای ایرانی‌اش گفت که کشورش به «مشارکت سازنده» در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد.

گیل خبر/ به نقل از ایسنا، شی جینپینگ رییس جمهور چین به ابراهیم رییسی، همتای ایرانی‌اش که طی سفری رسمی از ۱۴ تا ۱۶ فوریه (۲۵ تا ۲۷ بهمن) به پکن رفته است، گفت: چین به مشارکت سازنده در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای[برجام] ادامه خواهد داد.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای[وین] که از مارس ۲۰۲۱ و با روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا آغاز شد، به دلیل برخی مسائل حل‌نشده با وقفه‌ای چندماهه روبه‌روست.

شی همچنین به رییسی گفت که چین از ایران در صیانت از حقوق قانونی‌اش و از پیشبرد راهکاری مناسب و در سریع‌ترین زمان ممکن برای مسئله هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

رییس جمهور چین همچنین گفت: فارغ از تغییرات وضعیت منطقه‌ای و بین‌المللی، چین به طور مصمم، همکاری دوستانه با ایران را توسعه خواهد داد و موجب پیشبرد توسعه مداوم شراکت جامع راهبردی چین - ایران خواهد شد.

 سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر سه روزه خود به چین با «لی جان شو» رئیس کنگره ملی خلق چین دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور در این دیدار با تاکید بر اهمیت نقش همکاری‌های پارلمانی بر روند توسعه همکاری‌های دوجانبه، از حمایت‌های سازنده کنگره ملی خلق چین در جهت پیشبرد روابط راهبردی ایران و چین قدردانی کرد.

رئیسی در این دیدار با اشاره به سطح مناسب روابط دوستانه و قرابت‌های تاریخی دو کشور، از ایران و چین به عنوان دوستان دوران سخت یاد کرد و بر استمرار و تقویت مشارکت جامع راهبردی ایران و چین تاکید کرد.

در این دیدار ضرورت استفاده از ظرفیت ساز و کارهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای مورد تاکید قرار گرفت.در ادامه این دیدار همچنین با اشاره به دستاوردهای کنگره ملی خلق چین در تهیه و تصویب طرح ها و برنامه‌های توسعه‌ای چین، بر تبادل تجربه در این زمینه تاکید شد.