photo ٢٠٢٣ ٠١ ٠٤ ٠١ ٣٠ ٠٩

گیل خبر/سرویس سیاسی- دانشگاه علوم پزشکی گیلان در واکنش به گزارش‌های منتشر شده در پایگاه خبری تحلیلی گیل خبر در خصوص شنیده‌ها از واگذاری بخش رادیولوژی پورسینا به بخش خصوصی مطلبی را منتشر کرده که نشان می‌دهد این واگذاری بسیار پیچیده و پر شبهه تر از این مسائل است و باید به صورتی دقیق به آن توجه داشت.

واگذاری غیرشفاف و با عجله فراوان واحد رادیولوژی بیمارستان پورسینا با تمامی امکانات و پرسنل و تجهیزات به بخش خصوصی اتفاقی عجیب و قابل تامل به نظر می‌رسد، آن هم در شرایطی که واحد تصویربرداری پورسینا به تازگی مجهز به دو دستگاه CT Scan و MRI پیشرفته شده بود که البته این تجهیزات پیش از حضور حیدرعلی بالو در دانشگاه علوم پزشکی به گیلان آمده و آماده بهره برداری بود.

پس از گزارشی در خصوص واگذاری واحد رادیولوژی پورسینا به بخش خصوصی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان با دستپاچگی فراوان اقدام به انتشار گزارشی نمود تا همه چیز را مثبت و در راستای خدمت به مردم جلوه دهد، اما همین گزارش سبب ایجاد سوالات فراوان و موضوعات جدید شده است.

در این گزارش دانشگاه علوم پزشکی گیلان مدعی شده که شرکتی که قرار است به اصطلاح از توان مدیریت فنی و مالی و آن استفاده شود، یک شرکت دولتی است! تنها یک جستجوی ساده نشان می‌دهد شرکت مپنا تبسم، شرکتی که در روند خصوصی‌سازی واحد تصویربرداری بیمارستان پورسینای رشت قرار گرفته است دارای چه نوع اصالتی است.

این جستجوی ساده در سایت روزنامه رسمی کشور به ما نشان می‌دهد که «شرکت توسعه بهداشت و سلامت مپنا تبسم» در واقع یک شرکت سهامی خاص بوده که با شماره ثبت ۳۶۲۱۱۶ و شناسه ملی ۱۰۳۲۰۱۴۱۴۸۳ به ثبت رسیده است!

همین موضوع نشان دهنده اولین باگ در این ادعاست، هرچند که می‌دانیم بخش‌هایی از سهام «مپنا» در اختیار نهادها و سازمان‌های دولتی و خصولتی است، پس طبیعی است که نباید باور کنیم دولت بخشی از خود را به خودش اجاره داده است.

نکته عجیب دیگر اینکه تاکید این گزارش بر پیروی از تعرفه دولتی است، این در حالیست که پیش از این گیل خبر در گزارش خود به موضوع «هزینه‌های غیرواقعی» اشاره کرده بود و دانشگاه علوم پزشکی گیلان نسبت به این موضوع پاسخی نمی‌دهد که چگونه می‌تواند نظارت صددرصدی در خصوص جلوگیری از ایجاد هزینه‌های غیرواقعی برای مراجعین داشته باشد؟

آیا این احتمال که هزینه‌هایی مانند دمپایی، کاور تخت، گان بیمار و… به هزینه‌های مراجعین اضافه نشود؟ یعنی در واقع هزینه‌های رادیولوژی ثابت خواهد ماند، اما هزینه جانبی به بیمار اجباراً تحمیل نخواهد شد؟ آیا دانشگاه علوم پزشکی چنین تعهدی را می‌تواند ارائه دهد که هیچ هزینه اضافه‌ای از مردم تا پایان قرارداد این شرکت دریافت نخواهد شد یا صرفاً به ادعای ثبت و بررسی شکایات که عموماً هم مردم در این روند به هیچ پاسخی نخواهند رسید بسنده خواهد کرد؟

اما از این موضوع که بگذریم تایید تلویحی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص سرگردانی پرسنل است، در شرایطی که نگرانی از تعدیل نیرو با حذف تدریجی و البته کوتاه مدت ۲۵ نیروی طرحی واحد رادیولوژی و سرگردانی نیروهای قراردادی و پیمانی و در کنار آن ایجاد فشار کاری وحشتناک برای نیروهای رسمی وجود دارد، بنظر می رسد دانشگاه علوم پزشکی گیلان این تعدیل نیرو را با جمله «استفاده از توان حداکثری پرسنلی» عملاً تایید کرده است.

جالب آنکه در همین پاراگراف دانشگاه علوم پزشکی گیلان مدعی می‌شود که «افزایش خدمات» «با رعایت موازین فنی و قانونی»، شاید دانشگاه علوم پزشکی گیلان در جریان آن نباشد که طبق قانون وزارت بهداشت، در مراکز آموزشی و درمانی به ازای هر شیفت ۴ نفر باید بر روی هر دستگاه فعالیت داشته باشند و هم اکنون بر روی هر دستگاه رادیولوژی پورسینا ۲ نفر مشغول به کار هستند که در جلسه مشترک نماینده شرکت مپنا با پرسنل تاکید بر این شده بود که بر روی هر دستگاه در هر شیفت تنها یک نفر فعال خواهد بود و این عدول از قوانین وزارت بهداشت است.

همگان به خوبی می‌دانیم بخش عمده‌ای از مراجعین به بیمارستان پورسینا از قشر ضعیف جامعه هستند و می‌بایست در تصمیم گیری برای این بیمارستان نهایت دقت را به خرج داد، اما شتاب زدگی سرپرست چند ماهه دانشگاه علوم پزشکی در انجام این واگذاری غیرشفاف موضوعی قابل تامل است.

جالب آنکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گزارش خود مدعی شده است که قرار است از توان مدیریتی این شرکت استفاده شود! این در حالی است که از زمان آغاز سرپرستی حیدرعلی بالو تعداد زیادی حکم برای مدیران و مسئولین و معاونین دانشگاه، از ستادی تا بیمارستانی، صادر شده است اما بالو از مدیریت یک واحد تصویربرداری در یک بیمارستان شهر رشت نیز عاجز مانده و از توان مدیریتی یک شرکت بیرونی قرار است بهره گیرد!