رپورتاژ خبری؛
۱۴۰۱/۰۹/۰۵ ۱۲:۵۵ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

انتخاب یک اینترنت مقرون به صرفه، بدون نویز و قطعی و همچنین سرعت بالا برای هر فرد یک دغدغه است. فیبرهای نوری نه تنها مشکلات قطع شدن، نویزپذیری، پایین آمدن سرعت و... را حل می‌کنند بلکه سرویس‌های بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. سرعت خارق‌العاده (تا سقف ۳۰۰ مگ بر ثانیه) اینترنت فیبر نوری، بدون نیاز به تلفن ثابت (بر خلاف adsl و vdsl) بارزترین ویژگی این سرویس اینترنتی‌ است.

اینترنت بر پایه فیبرنوری که با اصطلاح FTTH شناخته می‌شود و در ایران با نام تانوما (تار نوری مخابرات ایران) معروف است از سال 1396 در نقاط مختلف ایران توسعه یافته و در حال حاضر در برخی از استان‎‌های کشور به ویژه در گیلان این خدمات ارائه می‌شود.

در حال حاضر این سرویس در شهرهای رشت، انزلی، تالش، پره‌سر، رودسر، رضوانشهر و سایر نواحی در حال توسعه و ارائه است. برای کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر کافی‌ست از طریق شماره تماس ۳۴۱۸ - ۰۱۳ با پشتیبانی اینترنت فیبر نوری در تماس باشید. علاوه بر این برای دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانید به وبسایت https://www.tanoma3418.ir مراجعه کنید.

اینترنت فیبر نوری یا تانوما چه ویژگی‌هایی دارد؟

تار نوری مخابرات ایران که با نام تانوما شناخته می‌شود، سرویس ارائه‌دهنده اینترنت بر پایه فیبرنوری از طرف شرکت مخابرات است. این سرویس اینترنت انحصارا توسط مخابرات برای کاربران خانگی و تجاری فراهم می‌شود. در تانوما سرعت حرف اول را می‌زند به همین خاطر در حال حاضر این سرویس تا سقف ۳۰۰ مگابیت از طرف مخابرات به مشترکان خانگی و تجاری ارائه می‌شود.

سرویس‌های قدیمی‌تر و رایج ارائه شده از طرف مخابرات به مشترکان خود ADSL و VDSL بودند که این سرویس اینترنت بر پایه سیم‌های مسی بود. سیم‌های مسی علاوه بر قابلیت جابه‌جایی داده‌ها مشکلاتی از قبیل نویزپذیری، عدم تعمیر، سرعت پایین در انتقال داده‌ها، آسیب‌پذیری و عدم امنیت را برای مخابرات به همراه داشتند. اما در اینترنت تانوما، کابل‌های نوری مسئول انتقال داده‌ها از دستگاه اصلی به شبکه‌های خانگی و تجاری هستند.

کابل فیبر نوری، رشته‌هایی از شیشه هستند که در یک محفظه با روکش سیلیس یا پلاستیک قرار دارند. هسته داخلی کابل مسئول انتقال سیگنال‌های ارتباطی به وسیله لیزرهای کوچک یا ال‌ای‌دی هستند. این رشته‌ها که کمی از موی انسان ضخیم‌تر هستند به کمک هسته داخلی مسیر را برای حرکت نور فراهم می‎‌سازند همچنین جنس روکش از هدر رفتن سیگنال جلوگیری می‌کند.

کابل‌های فیبرنوری از پهنای باند بیشتر، سرعت بالاتر، امنیت و اطمینان زیاد و عدم آسیب‌پذیری را دارند که همین نکات باعث کیفیت در ارائه سرویس‌های اینترنتی بر پایه دیتا، صوتی و تصویری می‌شود.

تانوما یا اینترنت فیبر نوری در کدام شهرها گیلان فعال است؟

اجرای طرح اینترنت تاتوما از 18 تیر سال 1398 در مرکز استان گیلان آغاز و در مدت 6 ماه تونل ارتباطی فیبرنوری به طور کامل در شهر رشت کشیده شد و در حال حاضر علاوه بر رشت، مخابرات شهرهای بندر انزلی، تالش، لنگرود، رودسر، آستارا و لاهیجان آماده ارائه اینترنت FTTH به کاربران هستند.

برای کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر کافی‌ست از طریق شماره تماس ۳۴۱۸ - ۰۱۳ با پشتیبانی اینترنت فیبر نوری در تماس باشید.
برای راه اندازی سرویس تانوما چه اقداماتی باید صورت گیرد؟
برای دریافت اینترنت تانوما، باید دستگاه و وسایل اولیه آن را تهیه کنید که این شامل دستگاه ارتباطی، مودم ONT، باکس محافظ ترمینال و اسپلیتر فیبر نوری، کابل دراپ Drop Cable، اسپلیتر فیبر نوری، جعبه ODB و کابینت ODC است.

برای استفاده از بستر FTTH باید ابتدا یک باکس به نام ATA یا FAT در محل سکونت یا کار نصب شود. توجه داشته باشید که این دستگاه براساس تعداد واحدهایی که می‌خواهند از آن استفاده کنند، متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال در یک ساختمان 4 واحدی، یک باکس 4 پورتی ATA یا 8 پورتی FAT در پارکینگ نصب از آن‌جا کابل فیبرنوری به داخل واحد کشیده و سپس پریز فیبر نوری در داخل واحد نصب می‌شود.

جزئیات و نحوه‌ی ثبت‌نام اینترنت فیبر نوری در گیلان

گیلان یکی از استان‌هایی است که مراحل ارائه اینترنت تانوما را از زمان بهره‌برداری تا امروز به خوبی پشت سرگذاشته است. کاربران علاقه‌مند برای دریافت به این اینترنت پر سرعت می‌توانند با ثبت‌نام در سایت اینترنت فیبر نوری مخابرات، اطلاعات اولیه خود را وارد و منتظر تماس کارشناسان برای تائید محل سکونت در نقطه فعال تانوما باشند. پس از تائید کارشناسان مخابرات، افراد می‌توانند به دو صورت حضوری و غیرحضوری مراحل دریافت اینترنت را تکمیل کنند. قیمت اینترنت تانوما به میزان سرعت، ترافیک داخلی و بین‌المللی و مدت قرارداد بستگی دارد.

 در حال حاضر مناطق تحت پوشش اینترنت پر سرعت فیبر نوری در شهر رشت: خیابان معلم، بلوار شمسی‌پور، رشتیان، شهرک فرهنگیان، محدوده گلزاران، محدوده خیابان‌های بیمارستان پارس، بلوار گیلان، بلوار سمیه، بلوار دیلمان، منظریه، خیابان لاکانی، شهر صنعتی رشت، خیابان پاستور و شهرک پردیسان (بلوار شهید انصاری). علاوه بر این، سرویس فیبر نوری در شهرهای انزلی، تالش، پره‌سر، رودسر، رضوانشهر و سایر نواحی در حال توسعه و ارائه است.

چرا باید تانوما را انتخاب کنیم؟

سیم‌های مسی در سرویس اینترنت ADSL و VDSL برای کاربران اختلال قطع شدن، نویزپذیری و پایین آمدن سرعت را به همراه دارند. همچنین فاصله مرکز مخابرات تا محل استفاده از اینترنت در سرعت نیز به شدت تاثیرگذار است. اما در اینترنت جدید تار نوری مخابرات ایران دیگر نه تنها خبری از این مشکلات نیست بلکه این سرویس خدمات بیشتری نیز به کاربران ارائه می‌دهد.

تبدیل شدن محل زندگی و کار به یک مکان هوشمند، انتقال سریع داده‌های صوتی و تصویری، کیفیت عالی در آموزش راه دور، ویدئو کنفرانس، دوربین‌های هوشمند، داشتن چند خط تلفن بدون نیاز به کابل‌کشی مجدد، تنها امکاناتی است که نسل جدید اینترنت‌های شرکت مخابرات در اختیار کاربران خواهد گذاشت.

همرسانی کنید:

نظرات شما:

هادی 20 شهریور 1402 ساعت 01:06

اینترنت فیبر نوری خیابان پیام نور شهرک سپیدرود فیبرکشی انجام شده بعضی ساختمانها هم باکس نصب شده ولی هرجا میریم ثبت نام نمیکنن میگن زیرساخت انجام نشده

نظر دهید - پسندیدم 0

رضا فتاحی 16 خرداد 1402 ساعت 10:03

مطلب بسیار خوبی بود. امیدوارم اینترنت فیبر نوری بزودی به منطقه ما هم بیاد.

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code