رپورتاژ خبری؛
۱۴۰۱/۰۵/۲۳ ۰۹:۵۳ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
اهمیت ذخیره سازی غلات در سیلو ذخیره غلات

سیلو ذخیره گندم، راهکاری برای نگهداری اصولی گندم و حفظ کیفیت آن است.

غلات از جمله محصولاتی هستند که پس از برداشت، برای مدت طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، که این امر لزوم ذخیره‌سازی را به وجود می‌آورد. بنابراین سیلوها به عنوان منبعی مناسب در جهت ذخیره‌سازی، ساخته می‌شوند. البته انبارهای ذخیره‌سازی هم وجود دارند که کیفیت نگهداری کمتری به نسبت سیلو ذخیره گندم دارند.

فرایند ذخیره‌سازی باید به نحو درست و اصولی اجرا شود تا غلات با کیفیت بهتری نگهداری شوند. چرا که اینکار برای خودکفایی هر کشوری ضرورت دارد و صنایع غذایی آن را در حیطه اختیار خود قرار می‌دهد.

گندم از جمله مهم‌ترین غلات است که کیفیت اولیه آن، ضامن کیفیت نان و دیگر انواع تولیدات غذایی و خوراکی خواهد بود. در نتیجه سیلو ذخیره گندم، راهکاری برای نگهداری اصولی گندم و حفظ کیفیت آن است.

با توجه به همین مسئله و نیاز به وجود گندم در رژیم غذایی افراد، در هر کشور پیشرفته‌ای می‌توان رشد و توسعه ساخت سیلو و ذخیره‌سازی گندم را مشاهده کرد. به هر حال مواد غذایی قسمت اجتناب‌ناپذیر زندگی افراد هستند. به همین دلیل صنایع غذایی بخش مهم اقتصاد را در دایره فعالیت خود قرار می‌دهند.

از سوی دیگر، به‌کارگیری سیلوها، مزیت‌های بسیاری را به همراه دارد و تنها بحث حفظ کیفیت محصول مطرح نیست. این مزایا، شامل کاهش هزینه‌های حمل و نقل مضاعف گندم، جلوگیری از آفات وارده به دانه در فضای باز و غیربهداشتی، ایجاد امکان اختلاط گونه‌های مختلف گندم جهت حصول پروتئین مناسب و همچنین کاهش ضایعات هستند.

با توجه به همین مسائل، مدیریت فرآیند ذخیره‌سازی چه به لحاظ اقتصادی و چه فرآیند آماده‌سازی و مصرف، از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر با توجه به ساخت سیلوهای استاندار و ایجاد فضای کافی در جهت نگهداری گندم، اجرا می‌شود.

فضای کافی در سیلو ذخیره گندم، سبب استفاده مطلوب از نوسانات قیمت گندم در بازارهای جهانی می‌شود. به علاوه سلامت و کیفیت گندم‌ها، در گرو اصولی بودن فضا و ساختار سیلو ذخیره گندم است.کشورهای مدرن هم با در نظر گرفتن اهمیت این موضوع، از آخرین تکنولوژی‌های ممکن برای فرآیند ذخیره‌سازی غلات در سیلوها، استفاده می‌کنند.

نگهداری گندم در سیلو برای کشورها از چند نظر مورد توجه قرار می‌گیرد و وابسته به نیازهای انسانی، ذخیره می‌شود تا تهدید غذایی برای افراد ایجاد نشود.

جنبه اقتصادی در رابطه با نگهداری و ذخیره گندم در سیلو، حاصل از صرفه‌جویی در هدر رفت و بهینه‌سازی فضای نگهداری به سبب کاهش وزن ناشی از آفات انباری و نیز حفظ کیفیت گندم است.

آفات انباری در انواع مختلف، خسارت‌های اقتصادی بسیاری را به غلات و گندم وارد می‌کنند. همچنین از نظر بهداشتی، سبب نزول کیفیت محصولات می‌شوند. بسیاری از این آفات به عنوان تهدید سلامتی شناخته می‌شوند‌‌‌. حشرات، کنه‌ها، جوندگان و قارچ‌های کپکی، انواع آفات انباری هستند‌.

به سبب وجود این تهدیدات، سیلوها به گزینه‌های فوق‌العاده‌ مناسبی جهت ذخیره‌سازی گندم و دیگر انواع غلات تبدیل شده‌اند‌. البته توجه به استاندارد بودن سیلوها هم در روند عملکرد آن‌ها بی‌تاثیر نیست.

جنبه دیگری که در رابطه با سیلو ذخیره گندم لحاظ می‌شود، جنبه بهداشتی آن است. زمانی که گندم در سیلو نگهداری می‌شود، با رعایت استاندارهای مربوط به مقدار گندم در سیلو و ساختار آن، آفات و حشرات نمی‌توانند راهی برای از بین بردن گندم داشته باشند.

وجود آفات در مواد غذایی، سبب انتقال بیماری‌های مختلف می‌شود و از این لحاظ، نگهداری مواد غذایی و غلات در بسیاری از انبارها، به عنوان یک خطر سلامتی و نقص بهداشتی به شمار می‌رود.

با توجه به همین موارد، می‌توان جنبه کیفی را هم وارد بحث کرد. به طوری که غلات و گندم نگهداری شده در سیلو، از نظر کیفی بهتر از انواع نگهداری شده در انبار هستند.

سیلو‌ها دارای تجهیزات مختلف و سازوکارهای متناسب برای حفظ کیفیت محصولات هستند. این سازوکارها شامل تجهیزات کنترل دما و رطوبت، توزیع، تخلیه و بارگیری، بوجاری، خشک کردن و هوادهی، جمع‌آوری گرد و غبار و آفت­‌زدایی است.

سیلوها در حجم‌های مختلفی ساخته می‌شوند و به این ترتیب گنجایش‌های متفاوتی دارند. مخازن استوانه‌ای مرتفع که در خارج از شهرها قرار دارند، سیلوهایی هستند که ارتفاع و حجم متفاوتی دارند. به هر یک از این احجام استوانه، کندو گفته می‌شود.

برای نگهداری درست و حفظ دمای مورد نیاز گندم‌ها در سیلو، از شیوه دوران دادن استفاده می‌شود. در این روش با استفاده از زیرو رو کردن و جابجایی گندم‌ها در خود کندو و یا به کندو دیگر، از افزایش دما و رطوبت جلوگیری می‌شود‌.

انتخاب زمان دوران دادن، با توجه به شرایط کندو صورت می‌گیرد و بستگی به داشتن و یا نداشتن سیستم هوادهی و خنک کننده در کندو دارد. به طوری که اگر سیلو مجهز به سیستم تهویه باشد، 3 الی 6 ماه یکبار باید زیرو رو شود تا نقاط گرما دیده حذف شوند.

هر آنچه گفته شد، نشان از نقش حائز اهمیت سیلو‌ها در نگهداری از غلات دارد. به علاوه که درصد بالایی از نیازهای اولیه صنایع غذایی، وابسته به گندم است و این نیاز باعث توجه هر چه بیشتر کشورها به ذخیره‌سازی این غلات شده است.

دامیاری یک پورتال جامع اطلاع‌رسانی در حوزه دام و طیور و آبزیان است تا شما بتوانید به دور از واسطه با بهترین برند‌ها و تولیدکنندگان در این حوزه ارتباط برقرار کنید، محصولات مختلف را مقایسه کنید و در نهایت خریدی با قیمت مناسب و همچنین کیفیت بالا داشته باشید.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code