گیل خبر/ سرویس استانی- در گپ و گفتی صمیمانه در تحریریه گیل خبر با جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت و خمام، نظرات وی را درباره عملکرد مجلس و دولت در دوره اخیر جویا شدیم.‌ مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

جبار کوچکی نژاد با اشاره به خواست مردم در خصوص رابطه دولت و مجلس گفت: مردم اعتقاد دارند که مجلس هیچ‌وقت نباید زیر چتر دولت باشد و اگر این احساس در آن‌ها شکل بگیرد، به تغییر ترکیب مجلس دست می‌زنند، همان‌گونه که در این یازده دوره شاهدش بوده‌ایم.

نماینده مردم رشت و خمام اضافه کرد: چه دولت خوب عمل کند، چه نکند، مجلس باید مراقب باشد. در عین همکاری با دولت ولی به عنوان یک قوه مستقل و ناظر روی قوانین باید از بُعد نظارتی ورود کند. برای مثال برخی وزرا ضعیف هستند اما مجلس استیضاح نمی‌کند. یک وزیر خودش استعفا داد و بعد استیضاح وزیر صمت به جریان افتاد اما با یک معامله دولت و مجلس، استیضاح از دستور کار خارج شد. این کارنامه منفی برای مجلس است.

کوچکی نژاد با تاکید بر عملکرد ضعیف مجلس یازدهم در حوزه نظارت گفت: بالای ۱۰۰ تحقیق و تفحص نوشتیم که تقریبا هیچ کدام از آن‌ها به نتیجه نرسیده است. تحقیق و تفحص از نقاط مثبت مجلس است اما مردم نتایج آن را نمی‌بینند.

جبار کوچکی نژاد گفت: مردم رفتار نمایندگان را رصد می‌کنند و الان اگر انتخابات انجام بگیرد، قطعا مردم با برخی تسویه‌حساب می‌کنند.
با توجه به شرایط سخت اقتصادی که حاصل شده و دولت هم نتوانست مسیر اقتصاد را روان تر کند و سفره مردم را گسترده کند، مردم این گله مندی را دارند و معتقدند مجلس و دولت باهم هماهنگ بودند اما نتوانستند مشکلات مردم را حل کنند.

کوچکی نژاد با بررسی عملکرد دولت آیت الله رئیسی گفت: دولت آقای رئیسی با یک رویکرد انقلابی و شفافیت به صحنه ورود کرد. دولت در حوزه پاک‌دستی خوب عمل کرد و فساد در سیستم اداری به شدت کاهش پیدا کرده است.
در بحث سیاست خارجی به اعتقاد من دولت عاقلانه عمل کرده است؛ ارتباط خودش را با همسایگان، نزدیک و حسنه کرده است.
متاسفانه دولت قبل نگاه و گرایشش به سمت غرب بود و ۸ سال در همین بخش طی شد و دیدیم که نتیجه هم نگرفت. خوشبختانه آقای رئیسی در این زمینه تعادل را برقرار کرده است و توانست همزمان با مذاکرات با دنیای غرب برجام، ارتباط خودش را با دنیای شرق و به خصوص با روس‌ها و چین محکم‌تر کند. این ارتباطات نسبت به قبل دو چندان شد. مبادلات کالایی ما با روس ها از 10 میلیارد گذشت. خصوصا گیلان به عنوان یک قطب ترانزیت مبادلات اقتصادی دنیای شرق می‌تواند خیلی اثرگذار باشد و به همان نسبت گیلان توسعه بیشتری پیدا می‌کند.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس افزود: اگرچه آقای روحانی اخیرا گفته اند که قانون راهبری مجلس مانع توافق شد و ما از برجام تقریبا عقب ماندیم اما من معتقدم که مجلس آمریکا هم قوانین تندی گاها برای رئیس جمهور خودش دارد.
قوانین مجلس گاهی می‌تواند دست دولت را باز بگذارد و دولت با قدرت بیشتری در مذاکرات حضور پیدا کند و معتقدم دولت جدید در این مورد هم توانست تعادل خوبی برقرار کند.

کوچکی نژاد گفت: همه در کشور به این اعتقاد دارند که ۳۵ کیلومتر راه آهن رشت-کاسپین سریع باید به اتمام برسد. ما هم تاکید داریم دولت یک مقدار کُند عمل می‌کند اما اتمام این ۳۵ کیلومتر، می‌تواند ترانزیت کانتینری را در کاسپین توسعه بدهد.

در همین نشستی که اخیرا سران سه کشور ایران ترکیه و روسیه داشتند، یکی از بحث های خود آقای پوتین این بود که ما راه آهن رشت-کاسپین را تکمیل می‌کنیم، به شرط آن که ایران تملک اراضی را انجام دهد. این نشان می‌دهد که روسیه هم علاقه‌مند به مبادلات کالا با ایران می‌باشد.

کوچکی نژاد تاکید کرد: در سیاست خارجی دولت توانست اقدامات این چنینی انجام دهد. درست در زمانی که بایدن در عربستان مشکلات اسرائیل را حل می‌کرد، ما آقای پوتین و اردوغان را آوردیم و توانستیم معادلات سیاسی بایدن را بهم بزنیم.

کوچکی نژاد در ادامه گفت: در حوزه امنیت داخلی هم دولت همه انرژی خودش را گذاشته و در این بخش هم موفق بوده است.
اما در حوزه اقتصاد انتظار مجلس این بود که دولت تیم اقتصادی خودش را قدرتمند بچیند. تیم اجرایی‌اش که 31 استاندار است را با قدرت بالایی تعیین کند که هرکدام از این‌ها در قواره وزرای قدرتمند باشند. اما متاسفانه امروز به این باور رسیدیم که این تیم قدرتمند نیست و به خاطر همین در حوزه اقتصاد به غیر از بحث تحریم‌ها در بخش اجرا و هماهنگی بخش‌های اقتصادی ضعف ها و خطاهایی داریم.

کوچکی نژاد گفت: یک وزیر یک اشتباه می‌کند و استعفا می‌دهد و می‌رود اما نتیجه‌اش این می‌شود که مثلا بازنشستگان الان به شدت معترضند. افزایش حقوق خوب است ولی نه بدون حساب و کتاب. شما ۵۸ درصد حقوق کارگران را اضافه می‌کنی ولی زمانی که توجهی به بخش خصوص نداشته باشی، نتیجه این می‌شود که بخش خصوصی یا ورشکست می‌شود یا اخراج کارگران را به‌دنبال دارد.
از آن طرف بازنشستگان تامین اجتماعی هم می‌گویند ما هم باید افزایش حقوق داشته باشیم.

نماینده چهار دوره مجلس گفت: این نشان می‌دهد که هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت هم در بخش بودجه و هم در بازار سرمایه وجود ندارد. این آسیب باعث می‌شود که تورم به سرعت بالا برود.
دولت فکر می‌کرد که با حذف ارز 4200 تومانی، نرخ فقط 4-5 قلم کالا افزایش پیدا می‌کند، غافل از این‌که کل اقتصاد ایران در یک سبد است و وقتی شما یک بخش را افزایش می‌دهید، همه بخش‌ها متاثر می‌شوند و همه قیمت ها بالا می‌روند. این نشان می‌دهد که دولت محاسبات را دقیق انجام نداد.

کوچکی نژاد افزود: قانون مجلس مصوب کرد که دولت کارت الکرونیک به مردم بدهد و دارو را تحت پوشش بیمه سلامت قرار بدهد با منابع نزدیک به 300 هزار میلیاردی که ما در تبصره 14 قانون بودجه به دولت می‌دهیم. دولت امروز نتوانسته کارت الکترونیکی را صادر کند. این 300-400 هزار تومانی که دولت به مردم می‌دهد، پمپاژ پول است اما کارت الکترونیکی پمپاژ پول نبود، برای این بود که مردم جنس خرید کنند، جنسی که هدایت شده بود و داشت در داخل تولید می‌شد. سفره مردم هم کمرنگ نمی‌شد اما این پول الان به دست فرد می‌رسد و سریع در جای دیگر هزینه می‌شود. سلامت مردم هم به خطر می‌افتد وقتی تغذیه مناسبی نداشته باشند.

کوچکی نژاد در تشریح چرایی عدم موفقیت دولت در این زمینه گفت: دولت آمد ورود کند به بحث اصلاح اقتصادی و در این قسمت جا ماند. برای اینکه کسانی آمدند گزارش دادند از جمله بانک مرکزی و اقتصاد و دارایی که ما این زیرساخت ها را داریم و وزارت بهداشت هم گفت دارو‌ها و کالاها را تحت پوشش قرار می‌دهیم . اما عملا وقتی دولت وارد میدان شد، گفتند نمی‌توانیم و چون نتوانستند امروز باعث شده تورم پیش بیاید.
دولت، امروز هم تلاش می‌کند که انقباضی عمل کند یعنی مسیر بانک‌ها را ببندد تا پول وارد بازار نشود و نقدینگی را کنترل و در نهایت تورم را کنترل نماید.
اما این یک خطر دارد، وقتی شما مسیر بانک‌ها را بستید، تولید که نیاز به سرمایه گذاری و منابع داخلی دارد، ضربه می‌خورد.

کوچکی نژاد با تاکید بر لزوم ترمیم کابینه گفت: اگر دولت بتواند بعد از یک سال با شجاعت یک خانه تکانی کند و در مسیر تغییر کابینه قدم بردارد و یا برخی از وزرا استعفا دهند و ترمیم کابینه انجام شود و از نیروهای توانمند داخل کشور بهره بگیرد، معتقدم که در سال دوم دولت می‌تواند تورم را تا حدی کنترل و وعده‌هایی که به مردم داده را عملی کند.

کوچکی نژاد با اشاره به نام‌گذاری سال از سوی مقام معظم رهبری، گفت: در بحث تولید و با توجه به نام گذاری سال به تولید دانش بنیان، دولت باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشد.
کارخانجاتی که دولتی بودند و ورشکست شدند به نحوی باید به حرکت دربیایند. دولت قطعا خودش نمی‌تواند این را انجام دهد و باید به سمت اصل 44 قانون اساسی حرکت کرده و آن را اجرا کند. وگرنه دولت هرجایی ورود کند قطعا زیانده است.

کوچکی نژاد گفت: در حوزه استانی به عنوان کسی که ۴ دوره در مجلس هستم و به پروژه‌های کلان استانی تسلط دارم، تحولی در این بخش ندیدم.
شاید مدیران جدید منصوب شده هنوز نتوانستند دقیق مسیر را پیدا کنند. پروژه های بزرگ ما در حوزه درمان در خوابند. به عنوان مثال بیمارستان لاکان، یا پروژه های ترانزیت ما عملا تعطیل است. پروژه ۱۱ کیلومتر آزادراه و ۳۵ کیلومتر رشت به کاسپین تقریبا کار نمی‌کنند. این‌ در حالی است که هر کدامشان قریب به هزار میلیارد منابع دارند.

کوچکی نژاد ادامه داد: فاضلاب رشت در ابهام است، پسماند یک روند درست را طی نمی‌کند و سرعت ندارد. منابع تا حدودی موجود است اما ضعف مدیریت شهری تاثیر گذار است و این تغییرات در مدیریت شهری پروژه‌ها را نیمه کاره باقی می‌گذارد. ما در حال پیشرفت به جلو نبوده و تنها در حال ثابت نگه داشتن وضعیت استان هستیم.

نماینده شهرستان رشت و خمام افزود: باید عملکرد مدیران ارشد همچون استاندار بررسی شده و معتقد هستم همان طور که تیم اقتصادی در دولت ضعیف است در استان‌ها نیز همین طور است.
در حوزه صنعت درست است که توسط آقای پورحیدری نسبت به دوره گذشته فعال‌تر شده ایم، اما کارخانه‌های بزرگ فعال نشده اند و در مدار تولید نیستند. معتقدم باید در مجمع نمایندگان بر روی این پروژه‌ها که سودش برای سراسر استان است تمرکز شود.