«ماسوله-ماجولان»،۴۳سال انتظار برای خروج از بن بست!/شاهراه توسعه گردشگری استان های گیلان و اردبیل در بلاتکلیفی!

گیل خبر/ هالدمن و شرمن در سال ۱۹۹۴ ثابت کردند که گردشگری بدون بهبود و توسعه گسترده شبکه حمل و نقل میسر نیست و همواره فقدان بهره مندی از شبکه راه‌های قوی مانعی جدی در راه رشد و توسعه می‌شود . اکثرا جاذبه‌های گردشگری نیر تنها پس از آنکه قابل دسترسی شده اند توسعه یافته اند.

چرا جاده ماسوله به ماجولان خلخال شاهراه توسعه گردشگری دو استان گیلان و اردبیل در بلاتکلیفی می‌باشد؟

یکی از شاخصه‌های جوامع پیشرفته رشد سریع بخش حمل و نقل آن‌ها می‌باشد در سال ۱۹۹۴هالدمن وشرمن ثابت کردند که گردشگری بدون بهبود و توسعه گسترده شبکه حمل و نقل میسر نیست و همواره فقدان بهره مندی از شبکه راه‌های قوی مانعی جدی در راه رشد و توسعه می‌شود اکثرا جاذبه‌های گردشگری تنها پس از آنکه قابل دسترسی شده اند توسعه یافته اند.

راه قدیمی ماسوله به خلخال در گذشته شاهراه ارتباطی گیلان و آذربایجان بوده است (ویکی پدیا) 
ماسوله شهری است در غرب استان گیلان که معمولا به عنوان مقصد نهایی گردشگری از آن نام برده می‌شود.
گردشگران زمانی بر اقتصاد یک شهر یا شهرستان می‌توانند تاثیر گذار باشند که حداقل ۲۴تا۴۸ساعت در آن اقامت داشته باشند بنظر می‌رسد الان ماسوله فقط برای بازدید چند ساعتی می‌باشد و به دلیل عدم اسکان توقف طولانی مدت گردشگران نفع اقتصادی زیادی نصیب مردم منطقه نمی‌گردد.
برای بیان بهتر این مسئله به مرور مسابقه تاریخی اسناد و مدارک و همچنین مصاحبه‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته توسط مسولین مربوطه خواهم پرداخت.

خاوری، مدیر کل راه و شهرسازی گیلان در سال ۱۳۹۳: این پروژه ماسوله پیش از سال۱۳۶۹اجراشده است، اما به دلیل منابع محدود عملیات تکمیلی بر روی آن انجام نشده است. ماسوله مکان توریستی است و ساخت این جاده باعث خواهد شد که این شهر از بن بست خارج شود در واقع بدین طریق دسترسی به خلخال و اردبیل ایجاد می‌شود و مردم از سمت اردبیل هم می‌توانند به راحتی در این مکان توریستی حضور یابند واز سوی دیگر تحولات خوبی را در بخش گردشگری واقتصادی شاهد خواهیم بود
(تین نیوز ۱۳۹۳/۰۲/۱۶)

اسماعیل قربانزاده فرماندار وقت فومن در مصاحبه با خبرگزاری فارس: فومن و ماسوله از بن بست خارج می‌شوند.
اسماعیل قربانزاده فرماندار فومن تصریح کرد: جاده ماسوله به ماجولان که آرزوی دیرینه مردم فومن بود با پیگیری ناصر عاشوری نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی به واقعیت پیوست.
فرماندار فومن بازگشایی جاده ماسوله به ماجولان را موجب ایجاد تحولات خوب در بخش‌های گردشگری واقتصادی در شهرستان فومن واستان دانست.
(۱۳۹۳٫۰۳٫۲۵خبرگزاری فارس)

ناصر عاشوری نماینده سابق فومن و شفت در مصاحبه با خبرگزاری مهر
از تامین پنج میلیارد تومان اعتبار برای آسفالت جاده ماجولان به ماسوله خبر داد و افزود: این مسیر بعد از گذشت ۳۵سال به زیر پوشش آسفالت می‌رود ۱۳۹۳٫۰۳٫۳۰ خبرگزاری مهر

کارنامه خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی
ص۱۱۴
در بخشی از این سخنرانی که در تاریخ ۱۳۷۳٫۰۲٫۲۳درمیدان بزرگ شهر فومن ایراد شده آمده است: صحبت‌های امام جمعه آقای محمدرضا شفیعی و نماینده شهر خیلی گرم و صمیمی بود این خواسته‌هایی که امروز مطرح شد و آنچه که من قبلاً از مسئولان منطقه شنیدم، کم و بیش این‌ها را حسابی قبول کردم وحفظ دارم و فکر می‌کنم خواسته‌های اغراق آمیز ودور از عملی هم نباشد

خواسته از بن بست بیرون آمدن فقط خواسته شما نیست خواسته ما هم هست ما اگر بتوانیم که می‌توانیم فومنات و ماسوله را از بن بست در بیاوریم راه ماسوله ماجولان را بسازیم یک گام در توسعه منطقه برداشتیم.
دیدار با مردم فومن ۱۳۷۳)
به دلیل بن بست بودن شهرتاریخی ماسوله در ایام تعطیلات همیشه ترافیک سنگین باعث ایجاد مشکلات برای مردم منطقه می‌باشد
حال اگر این جاده که طی چندسال گذشته از سمت حوزه خلخال تکمیل شده است، ولی از طرف حوزه گیلان همچنان بلا تکلیف می‌باشد تکمیل گردد با توجه به ارتباطات دو استان همسایه گیلان واردبیل عبور و مرور در طول سال هم می‌تواند در اقتصاد شهرستان‌های فومن و ماسوله و همچنین خلخال نقش مهمی باشد یعنی این جاده فقط نقش جاده گردشگری فصلی را برای دو استان نداشته باشد. همچنین با تکمیل این جاده شهرستان فومن. ماسوله می‌توانند مقصد گردشگران غرب کشور (آذربایجان، اردبیل و زنجان) باشند.
در انتها ذکر این نکته ضروری است که یکی از مولفه‌های رقابتی گردشگری توسعه زیرساخت راه‌ها می‌باشد کما اینکه الان در شهرستان ماسال به این نکته مهم پی برده وسعی در توسعه راه‌های ارتباطی با همسایگان می‌باشد طوری که راه ارتباطی ماسال به گیلوان خلخال یکی از اولویت‌های اصلی مسولین این شهرستان می‌باشد.
امید است مسولین محترم استان گیلان و شهرستان فومن نیز پیگیر این مطالبه بحق شهرستان‌های خود باشند و این کهن پروژه هر چه زودتر تکمیل و به بهره برداری برسد.

بهرام پار ساپور کارشناس ارشد حقوق مالی و اقتصادی

همرسانی کنید:

نظرات شما:

عصری حسین ابادی 2 مرداد 1401 ساعت 06:05

خروج از بن بست مطالبه پنجاه ساله ما هست

نظر دهید - پسندیدم 0

امیر 29 تیر 1401 ساعت 10:04

گیلان چه َسودی از ورود مسافر میبره. هیچ فقط ویلاسازی برای غیربومی ها

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code