۱۴۰۱/۰۴/۲۰ ۰۰:۳۵ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

آمار و ارقام منابع آبی در ایران گویای شرایط مطلوبی نیست، به طوریکه طبق آخرین اعلام، حجم آب مخازن کشور با کاهش روبرو بوده و پیش‌بینی‌های موجود نیز وضعیت نرمالی را حکایت نمی‌کنند.

گیل خبر/ به‌گزارش ایسنا، سال گذشته منابع آبی وضعیت خوبی را نداشتند؛ به طوری که میزان بارش‌ها در ۵۰ سال اخیر بی‌ سابقه بود و پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در مورد امسال نیز وضعیت زیر نرمال را نشان می‌دهد. در این مدت میزان بارندگی‌ها از ۲۵۰ میلی‌متر به ۲۳۶ میلی‌متر کاهش یافته و آنطور که فیروز قاسم‌زاده - سخنگوی صنعت آب - اعلام کرده درحال حاضر حدود چهار تا پنج شهر در وضعیت قرمز از نظر زیرساخت‌ها قرار دارند؛ برای این شهرها به صورت اضطراری آب را تامین می‌کنیم و از شهرهایی که وضعیت زرد و نارنجی دارند طرح‌هایی را برنامه ریزی کرده‌ایم که در مردادماه به بهره‌برداری می‌رسند. در حال حاضر حدود ۳۰۰ شهر در مرحله تنش آبی قرار دارند.

وی با اشاره به میزان مصرف آب در بخش خانگی اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۸.۲ میلیارد مترمکعب در بخش شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد که این عدد در تابستان متفاوت است. در دو هفته اخیر به دلیل افزایش گرمای هوا شاهد افزایش مصرف بوده‌ایم، به گونه‌ای که اکنون از پیک سال گذشته عبور کرده‌ایم اما امیدواریم پیک‌های جدید را تجربه نکنیم. مصرف را با تهران مورد سنجش قرار می‌دهیم و در حال حاضر ۴۴ هزار لیتر بر ثانیه آب وارد شبکه توزیع تهران می‌شود که تاکنون توانسته‌ایم بدون مشکل از این وضعیت عبور کنیم.

این آمار در شرایطی است که بر اساس آخرین آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، با سپری شدن ۲۹۰ روز از سال آبی، تا ۱۸ تیرماه (سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰) میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور به حدود ۲۴.۵۹ میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته بیانگر چهار درصد کاهش داشته است.

بررسی وضعیت ورودی سدهای کشور نشان می‌دهد که ورودی به مخازن در سال آبی جاری به ۲۸.۱۵ میلیارد متر مکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته چهار درصد افزایش را نشان می‌دهد. میزان پرشدگی سد زاینده‌رود در استان اصفهان، سدهای استان تهران، سدهای استان خوزستان و سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در شرایط فعلی به ترتیب حدود ۲۷ درصد، ۳۲ درصد، ۵۴ درصد و ۶۰ درصد است.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : سدهای کشور

نظر شما:

security code