۱۴۰۱/۰۴/۱۹ ۲۰:۴۳ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

روز چهارشنبه 6 ژوئیه‌‌ی 2022 (15 تیر 1401) فوتو الیزه (Photo Elyseé) اسامی 8 نامزد دریافت پنجمین دوره‌ی جایزه‌ی خود را اعلام کرد که نام خشایار جوانمردی، با همکاری گالری راه ابریشم از ایران در فهرست برگزیدگان آن قرار داشت.

گیل خبر/ «جایزه‌ی الیزه» یک جایزه‌ی بین‌المللی در حوزه‌ی عکاسی است که در سال 2014 با همکاری یکی از مشهورترین برندهای ساعت، «پارمیجیانی فلوری» (Parmigiani Fleurier) تأسیس شد. هدف از این جایزه حمایت و ترغیب هنرمندان رسانه‌ی عکاسی در اقصی‌ نقاط جهان است تا از این راه بتوانند پروژه‌هایی را با مضامین دلخواه خودشان تولید کنند. این رویداد هنری هر دوسال یک‌بار و در دو مرحله برگزار می‌شود. در مرحله‌ی اول (اولین سال) فوتو الیزه 8 نامزد را انتخاب می‌کند که آن‌ها برای اولین پروژه‌ی خود در کتاب نامزدها ( نشریه‌ای گروهی که به‌همین‌منظور تهیه شده است) مبلغ 5000 فرانک دریافت می‌کنند. افزون‌بر‌این در طول مسیر این پروژه، یک نمایش‌گردان آن‌ها را همراهی می‌کند. در مرحله‌ی دوم (دومین سال) یک هیئت از داوران بین‌المللی پرونده‌ی کامل نامزدهای آن دوره را بررسی و از میان آن‌ها یک نفر را به‌عنوان برنده‌ی این رقابت انتخاب می‌کند. جایزه‌ی برگزیده‌ی اول 80000 فرانک است که نیمی از آن به راه‌اندازی پروژه و نیمی دیگر به انتشار کتاب اختصاص می‌یابد و در یک رویداد مهم از آن‌ها رونمایی می‌شود. گفتنی‌ست برنده‌ی برگزیده‌ی پنجمین دوره‌ی این رقابت در ماه ژوئن سال 2023 (تیر 1402) اعلام خواهد شد. امسال 8 نامزدِ دریافت این جایزه در جشنواره‌ی «جلسات عکاسی آرل» (Rencontres de la Photographie d’Arles) معرفی شدند؛ جشنواره‌ی عکاسی که هر سال تابستان در شهر آرل فرانسه برگزار می‌شود. خشایار جوانمردی نیز جزو برگزیدگان این دوره بود. در این مراسم ابتدا از کتاب برنده‌ی دوره‌ی پیشین، کِرت تانگ (Kurt Tong)، با عنوان «فرنکلین عزیز» (Dear Franklin)  تجلیل شد.

خشایار جوانمردی عکاس مستند اجتماعی است که فعالیت حرفه‌ای خود را در مطبوعات ایران با آژانس عکس جم آغاز کرد. او در آثارش سعی دارد معضلات اجتماعی و مستندی را که برگرفته از تجربه‌ی زیسته‌ی خود اوست، به ‌تصویر بکشد. نگرش او به جهان پیرامون و دنیایی که در تصاویرش بازنمایی کرده بسیار مورد استقبال قرار گرفته است؛ عکس‌های او در بسیاری از نشریه‌های معتبر دنیا از جمله نیویورک‌تایمز (NY Times)، رویترز (Reuters)، گاردین (Guardian) واشنگتن‌پست (Washington Post) و هم‌چنین روزنامه‌ها و مجلات داخلی به چاپ رسیده‌اند. او در سال 2020 با مشارکت چند عکاس دیگر، آژانس عکس ممات (Mammat) را با هدف نمایش روایت‌های مستند ایران و کشورهای همسایه راه‌اندازی کرد. 

برگزیدگان دوره‌های پیشین «جایزه‌ی الیزه»:

دوره‌ی اول (2014- 2016): مارتین کُلَر (Martin Kollar)؛ «چینش‌های موقت» (Provisional Arrangements)
دوره‌ی دوم (2016-2018): ماتیاس بورگمان (Matthias Burgmann)؛ «یک دنیای شبح‌زده جایی که هرگز نمایش داده نمی‌شود» (A haunted world where it never shows)
دوره‌ی سوم (2018-2020): لوئیس کارلوس تووَر (Luis Carlos Tovar)؛ «باغ پدری من» (My Father’s Garden)
دوره‌ی چهارم (2020- 2022): کِرت تانگ؛ «فرنکلین عزیز»

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code