photo ٢٠٢٢ ٠٧ ٠٤ ١١ ٢٠ ٢٣

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با تاکید بر اینکه مردم قبل از مصرف کالاهای سلامت محور از اصل بودن محصول مطمئن شوند، گفت: مصرف کنندگان کالاهای سلامت محور حتما قبل از استفاده برای اطمینان مصرف، اصالت کالا را استعلام کنند.

گیل خبر/ دکتر نسیبه یوسفیان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران استان نسبت به عوارض ناشی از مصرف کالاهای قاچاق و تقلبی هشدار داد و افزود: محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی موجب بروز عوارض جسمی، صدمات پوستی، کبدی، ریوی و بیماری های مختلفی شامل آلرژی و زخم های پوستی و حتی سرطان می شود.

یوسفیان حساسیت را شایع ترین عارضه لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی عنوان کرد.

وی اظهار داشت: سازمان غذا و دارو بر نظارت بر سطح عرضه و انبار کالاهای سلامت محور بر توزیع کالاهای مجاز نیز رصد داشته و با محصولات قاچاق برخورد قانونی می کند‌.

یوسفیان با اشاره به اهمیت شناخت کالاهای آرایشی و بهداشتی مجاز تاکید کرد: با توجه به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ماده ۱۶ مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در حال حاضر تنها کالاهای آرایشی و بهداشتی دارای برچسب شناسه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت مورد تایید هستند.

وی همچنین به مسائل و هشدارهای پیرامون محصولات ارگانیک اشاره کرد و اظهار داشت: مصرف کنندگان کالاهای سلامت محور می توانند با خراشیدن لایه پوشاننده شناسه ۱۶ رقمی و ارسال به شماره پیامکی ٢٠٠٠۸۸۲۲ اصالت کالا را استعلام کنند. 

وی در ادامه اقدامات معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان برای مبارزه با کالاهای قاچاق سلامت محور را تشریح کرد و افزود: در سه ماه ابتدای سال جاری ۸۵۸ مورد بازرسی از بخش های مختلف از جمله داروخانه ها، عطاری ها، باشگاه ها، آرایشگاه ها، مواد خوراکی، آشامیدنی و تجهیزات پزشکی انجام شده است.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان تعداد بازرسی های انجام شده در حوزه دارو مکمل و سنتی را طی سه ماهه سال جاری به ترتیب ۵۱۲ و ۸۰ مورد عنوان کرد و گفت:این بازرسی ها منجر به کشف تعداد اقلام مکشوفه ۱۲۳ و ۱۰۷ مورد شده است.

وی یادآور شد:در حوزه آرایشی و بهداشتی نیز طی سه ماهه سالجاری ۶۷ مورد بازرسی انجام و ۲۷۰ قلم کشف شده است.