رپورتاژ خبری؛
۱۴۰۱/۰۴/۰۷ ۱۰:۳۳ چاپ
چگونه بیت کوین را از صرافی ها تهیه کنیم؟

از سال ۲۰۰۸ و با انتشار مقاله‌ای که نوعی پول الکترونیک به نام بیت کوین در آن معرفی شده بود به نوعی این ارز به دنیا معرفی شد. هویت ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو آغازگر این مرحله جدید به شمار می‌رفت که سال‌ها بعد به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شده و اقتصاددانان را به بحث‌های نظری گسترده درباره آن وادار کرد. بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که در دنیای پسا اینترنت آغازگر جریان غیرمتمرکز به شمار می‌رفت.

احتمالاً همراه با افزایش قیمت‌ وسوسه‌انگیز ارزهای دیجیتال، در اخبار و فضای مجازی درباره‌ بیت ‌کوین چیزهایی شنیده‌اید و در میان جست‌وجوهایتان در سایت‌‌های مختلف با مطالبی مانند اینکه بیت کوین چیست و یا چطور می‌توانید بیت‌ کوین رایگان به دست بیاورید، برخورد کرده‌اید. اما هدف از این مقاله معرفی کوتاه بیت کوین و سپس نحوه خرید و فروش آن در صرافی‌های بین المللی و داخلی است. برای اینکه بیشتر با این حوزه مالی آشنا شوید تا آخر مطلب با ما همراه باشید.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین ارز دیجیتال غیرمتمرکزی است که توسط مردم کنترل می‌شود. اما جدا از بحث بیت کوین‌های رایگان که به هیچ وجه نقطه شروع جالبی برای آشنا شدن با چنین پدیده بزرگی نیست، در این مطلب قرار است با نحوه خرید و فروش این ارز دیجیتال در صرافی‌های ایرانی و خارجی بیشتر آشنا شویم.

امروزه بازار ارزهای دیجیتال بسیار پر رونق شده است. برخی از افراد جذب این بازار شده و برای خرید بیت کوین، اتریوم یا دیگر رمزارز‌ها اقدام کرده‌اند. توصیه ما این است قبل از ورود به این بازار بین‌المللی، دانش و آگاهی خود را نسبت به این بازار بالا ببرید. هشدارهای لازم را جدی بگیرید و بهتر است اگر تازه‌کار هستید وارد معامله‌گری و نوسان‌گیری نشوید و به عنوان سرمایه‌گذاری طولانی مدت به آن نگاه کنید.

هنوز قانون مشخصی برای خرد و فروش رمزارز در ایران از سوی قانون‌گذار تعیین نشده است. پس خرید و فروش رمزارز در ایران قانونی نیست، زیرا قانونی هم برای آن وجود ندارد. به همین دلیل برای ورود به این بازار احتیاط بیشتری به خرج دهید. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با روش‌های خرید بیت کوین و دیگر رمزارزها آشنا شوید.

به منظور تسهیل معاملات و به دلیل گستردگی فعالیت کاربران رمزارزها پلتفرم‌های شکل گرفت تا بتوان این ارز‌های دیجیتال را به آسانی خرید و فروش کرد. صرافی‌های ارز‌های دیجیتال، وبسایت‌هایی هستند که شما را در این زمنیه همراهی کرده و در آن‌ها می‌توانید به فعالیت‌های مالی خود برسید.

نکته‌ای که برای شروع فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال باید به آن توجه کنید ریسک زیاد معاملات در این فضا است. بهتر است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، آموزش‌های لازم را کسب نموده و بعد از آن اقدام به خرید رمزارز نمایید.

البته فعالیت در یک صرافی ارز دیجیتال معتبر، ریسک را به شدت پایین آورده و از شما در برابر کلاهبرداری‌های احتمالی محافظت خواهد کرد. صرافی‌های زیادی وجود دارند که شما می‌توانید در آن‌ها خرید و فروش رمز ارز داشته باشید. اما باید در این راه مراقب کلاه‌برداران احتمالی نیز باشید.

از کجا بیت کوین تهیه کنیم؟

خرید بیت کوین از شبکه‌های اجتماعی، یا سایت‌هایی که تخفیف‌های عجیب و غریب را برای شما در نظر گرفته‌اند، با ریسک همراه است و ممکن است سرمایه شما از بین برود. خرید از صرافی و درگاه‌های خارجی مانند Binance یا Hotbit را نیز با توجه به تحریم‌های ایران چندان توصیه نمی‌شود، چرا که امکان مسدود شدن حساب افراد در این صرافی‌ها وجود دارد. البته در سال‌های اخیر صرافی بایننس اقدام به احراز هویت از کاربران خود کرده است. این امر باعث شده تا کاربران بیشتری از این صرافی بیرون آمده و به صرافی‌های دیگری مانند کوکوین روی بیاورند.

پس راه حل چیست؟ یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید بیت کوین و دیگر رمزارزها، استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی است. اما چون این صرافی‌ها در اول راه این بازار هستند به شما توصیه نمی‌شود تا با این صرافی‌ها به معامله بپردازید.

برای داشتن یک معامله امن، می‌توانیم سراغ صرافی و سایت‌های شناخته ‌شده‌تر داخلی و خارجی برویم که می‌توانید در صفحه معتبرترین صرافی ارز دیجیتال برای ایرانیان، لیست آنها را مشاهده کرده و نسبت به ثبت نام در این صرافی‌ها اقدام نمایید. همچنین بعضی از صرافی‌های سنتی نیز این روزها وارد بازار دیجیتال شده و کار خرید و فروش رمزارز را انجام می‌دهند.

جالب است بدانید بازار ارز دیجیتال از محدودیت‌های بین‌المللی برای ثبت نام و استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی جدا نیست. به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، متأسفانه کاربران ایرانی در بیشتر صرافی‌های خارج از کشور معاملاتشان را انجام می‌دهند. در سال‌های اخیر این محدودیت افزایش پیدا کرده و اکثر صرافان ارز دیجیتال در خارج از کشور، خدمات خود را به مشتریان ایرانی ارائه نمی‌دهند.

از این رو صرافی‌های ایرانی پلتفرم‌های داخلی مناسبی را برای انجام معاملات به کار بسته‌اند. اما در این میان هستند صرافانی که هم از نظر امنیت و هم از نظر نوع و کیفیت خدمات با دیگر رقبایشان قابل مقایسه نبوده و در رده‌های بالای صرافی ارز‌های دیجیتال قرار می‌گیرند.  

در ادامه به معرفی دو صرافی محبوب ایرانی جهت خرید بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال اشاره خواهیم کرد.

صرافی خرید بیت کوین نوبیتکس

صرافی نوبیتکس یکی از معتبرترین و بهترین پلتفرم‌های داخلی برای خرید بیت کوین و دیگر ارز‌های دیجیتال در داخل کشور است. از مزیت صرافی نوبیتکس می‌توان به ثبت نام راحت و انتقال پول آسان اشاره کرد. کارمزد کم و سرعت بالای تراکنش، این امکان را به شما می‌دهد تا با کمترین هزینه و بیشترین سرعت ممکن، بیت کوین خود را خریداری کرده و یا بفروش برسانید.

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از صرافی‌های داخلی، امنیت و نبود نگرانی در مورد مسدود شدن حسابتان است. شما بدون نگرانی از مسدود شدن حسابتان می‌توانید دارایی خود را در کیف پول اختصاصی این صرافی نگهداری کرده و یا آن را به یک کیف پول خارجی انتقال دهید. توصیه ما این است که هیچ‌گاه سرمایه خود را در صرافی‌ها نگاه ندارید.

برای خرید بیت کوین و دیگر رمزارز‌ها در صرافی نوبیتکس باید مراحل زیر را دنبال کرد.

  • ابتدا وارد صفحه ثبت نام در صرافی نوبیتکس شوید. از طریق لینک موجود در این صفحه وارد وب سایت اصلی این صرافی شوید. همچنین کلیه آموزش‌های ثبت نام و فعالیت در صرافی در همین صفحه به صورت صفر تا صد توضیح داده شده که می‌توانید از آنها به صورت رایگان استفاده کنید.
  • پس از ورود به وبسایت صرافی نوبیتکس طبق دستورالعمل ثبت نام نمایید.
  • در مرحله بعدی مدارک شناسایی خود را در این وبسایت آپلود کرده، تا فرایند احراز هویت شما انجام شود.
  • پس از اینکه اطلاعات خود را در سایت وارد کردید، به راحتی می‌توانید از طریق کارت‌های بانکی به هر میزان که دلخواه شماست به صرافی پول واریز نمایید.
  • پس از انتقال پول به صرافی از قسمت معاملات، گزینه خرید را انتخاب کنید. پس از آن می‌توانید پول خود را به راحتی به بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگر تبدیل کنید.


برای فروش بیت کوین خود و تبدیل آن به ریال، دوباره به قسمت معاملات رفته، و این بار دکمه فروش را کلیک نمایید. در این مرحله بیت کوین یا هر ارز دیگری که در کیف پول خود داریم را به راحتی می‌توانیم به ریال تبدیل کنیم، و سپس آن را به کارت بانکی خود انتقال دهیم.

صرافی خرید و فروش بیت کوین والکس

یکی دیگر از پلتفرم‌های خرید و فروش بیت کوین و رمزارز‌های دیگر، صرافی والکس است. این صرافی نیز مانند صرافی نوبیتکس دارای کیف پول اختصاصی بوده و شما می‌توانید بعد از خرید بیت کوین، آن را در صرافی نگهداری کنید.

والکس یکی از برترین صرافی‌های موجود در زمینه خرید و فروش ارز‌های دیجیتال است. امنیت بالا سبب شده تا تعداد کاربران زیادی در این صرافی مشغول فعالیت شوند. همین امر باعث افزایش حجم نقدینگی آن شده، و سرعت تراکنش معاملات در آن را بالا برده است.

مراحل خرید بیت کوین و رمزارز‌های دیگر در صرافی والکس نیز مانند صرافی نوبیتکس است.

  • ابتدا وارد صفحه ثبت نام در صرافی والکس شوید. پس از مطالعه ویژگی‌های این صرافی، از طریق لینک موجود در صفحه، وارد سایت رسمی صرافی والکس شوید.
  • در وب سایت صرافی ثبت نام نمایید.
  • مراحل احراز هویت را که شامل تکمیل اطلاعات شخصی خود، و آپلود مدارک شناسایی است را انجام داده و وارد مرحل بعد شوید.
  • پس از تأیید مدارک، امکان واریز پول به حسابتان در صرافی را خواهید داشت.
  • پس از واریز پول می‌توانید از قسمت معاملات، پول خود را به بیت کوین، یا هر ارز دیجیتال دیگری که مایل هستید تبدیل کنید.

بعد از خرید مطمئن شوید که تراکنش انجام شده و رمزارز به کیف پول شما انتقال داده شده است. همانطور که قبلاً اشاره شد سعی کنید، رمزارزی را که از صرافی‌ها می‌خرید، در کیف پول صرافی نگهداری نکنید و بلافاصله آن را به یک کیف پول بیرونی مانند تراست ولت انتقال دهید. این کار احتمال سرقت را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. در پایان هم فراموش نکنید که ورود به هر بازاری در گام اول، به کسب دانش و شناخت کافی نیاز دارد. بازارهای مالی دیجیتال همواره با ریسک همراه بوده و ممکن است باعث از بین رفتن سرمایه شما شود.

برای آشنایی بیشتر شما با صرافی‌های خارجی در ادامه یک نمونه صرافی موفق را در این زمینه به شما معرفی خواهیم کرد.

یکی از صرافی‌های رمز ارز در دنیا صرافی کوکوین است. این صرافی کار خود را در سال ۲۰۱۷ آغاز کرد. کوکوین در این سال‌ها به یکی از بزرگترین پلتفرم‌های تبادل ارزهای دیجیتال در دنیا مبدل شده و شما در صرافی کوکوین امکان مبادله تعداد بسیار زیادی از رمز ارز‌ها را خواهید داشت.

صرافی کوکوین

صرافی کوکوین یکی از صرافی‌های رمز ارزهای دیجیتال است که از امنیت خوبی برخوردار بوده و تاکنون مشکلی برای این صرافی به وجود نیامده است. این صرافی از از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند تا امنیت کاربران خود را بالا ببرد. از به کارگیری انواع تنظیمات تأیید حساب گرفته، تا استفاده از کد دو عاملی برای انجام تراکنش‌های کاربران همگی برای بالا بردن و ارتقا حساب مشتریان استفاده شده است.

صرافی کوکوین جایگزین صرافی بایننس شده است. این صرافی در مدت فعالیت کوتاه توانست در رده‌بندی سایت کوین مارکت کپ جزو ده صرافی برتر خود را جای دهد. صرافی کوکوین بر اساس حجم معاملات، نقدینگی، ترافیک شبکه و امنیت در این سایت رتبه خوبی را به خود اختصاص داده است. در زمان نگارش این متن، رتبه صرافی کوکوین در کوین مارکت کپ چهار است. این صرافی، در حال حاضر، در بیش از 207 کشور جهان، بیش از هشت میلیون کاربر دارد و جزو ده صرافی برتر جهانی از لحاظ حجم معاملات قرار گرفته است.

در انتخاب صرافی، امنیت را در اولویت قرار دهید. از آنجایی که رمز ارزها به صورت دیجیتالی هستند و امکان نگهداری آن‌ها به صورت فیزیکی وجود ندارد، همیشه در معرض خطر حمله هکر‌ها و افراد سودجو قرار خواهند داشت.

دو صرافی بزرگ کوکوین و کوینکس، بدون هیچ توجهی به عمکرد صرافی‌هایی مانند صرافی بایننس همچنان به ارائه خدمات خود ادامه دادند. صرافی کوکوین تا به حال هیچ‌گونه محدودیتی برای ایرانیان اعمال نکرده است و کسانی که نمی‌توانستند احراز هویت کنند به این صرافی جذب شدند شما نیز می‌توانید به آسانی در این صرافی ثبت نام کرده و به انجام معاملات خود بپردازید.

امکان احراز هویت در صرافی کوکوین برای ایرانیان وجود ندارد. شما باید بدون انجام احراز هویت مقدار معینی از حسابتان را به طور روزانه برداشت کرده و ریسک در خرید و فروش‌هایتان را کاهش دهید. فرآیند احراز هویت در صرافی بایننس عملاً امکان فعالیت مشتریان ایرانی را مختل کرده بود. به همین دلیل یکی از مزایای صرافی کوکوین این است که برای ورود به آن نیازی به احراز هویت ندارید و از هر کشوری که بخواهید می‌توانید وارد وبسایت این صرافی شود و در این وبسایت نیازی به آی پی ثابت ندارید. البته توجه داشته باشید که این تغییر آی پی همیشه به نفع شما نخواهد بود. ریسک نکنید و جانب احتیاط‌ را رعایت کنید و با آی پی ثابت در صرافی‌های خارجی فعالیت کنید، زیرا این کار خطرناک است و ممکن است سرمایه شما از بین برود.