گیل خبر/ محمدطاها محمودی

بیست و‌ هشتم اردیبهشت ماه -۱۸ می- در تقویم جهانی، روز موزه نام‌گذاری شده است و در ایران سرآغاز هفته‌ای است با عنوان «هفته‌ی میراث فرهنگی».

چنان که می‌دانیم تمام آن‌چه که از گذشتگان، ملموس و ناملموس، مادی و معنوی - از اشیا و بناهای باستانی و تاریخی گرفته تا اساطیر و افسانه‌ها و زبان‌ها و آداب و رسوم، برجای و به یادگار مانده است “میراث فرهنگی” خوانده می‌شود. میراث فرهنگی هر سرزمین، روایت‌گر تاریخی است که آن سرزمین و مردمانش در سیر تکامل از سر گذرانده‌اند. حفظ هویت جمعی مردم هر سرزمین در گرو حفظ حفظ میراث فرهنگی آن است.

در کشور ما، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پاس‌دارنده‌ی این ماترک ارزشمند و گران‌بها‌ی هفت هزار ساله است؛ وزارت‌خانه‌ای که تا پیش از تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در قالب سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت می‌کرد.

حفاظت و صیانت از این آثار ارزشمند که بخش بزرگی از هویت ما به شمار می‌رود وظیفه‌ی همگانی و سنگینی است که بر دوش همه‌ی ماست. 

در این زمینه اما، در مجموعه‌ی بزرگ میراث فرهنگی یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را “یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی” ایفا می‌کند.

تامین و حفظ نظم و امنیت سازه‌ها و مجموعه‌های تاریخی و همین‌طور موزه‌ها و اماکن و تجهیزات وزارت‌خانه از اهم وظایف این یگان است. همچنین نقش ویژه‌ی یگان حفاظت میراث فرهنگی در حفاظت و همراهی محموله‌های تاریخی و فرهنگی منقول، کنترل بر ورود و خروج این محموله‌ها، برخورد قانونی با استفاده‌کنندگان و فروشندگان تجهیزات غیرمجازی که در جهت تخریب و سوء استفاده از آثار تاریخی و ملی به کار می‌رود و نیز انجام اقدامات لازم جهت پیشگیری از وقوع جرایم علیه میراث فرهنگی، گردشگران (داخلی و خارجی) و کشف جرم و دستگیری مجرمین، تشکیل پرونده و معرفی به مراجع قضایی در حوزه استحفاظی و انجام وظایف قانونی در مقام ضابط خاص دادگستری، شایان تقدیر و توجه بسیار است. هرچند این میراث‌بانانِ بی‌ادعا که همواره و در جای جای جغرافیای وسیع کشورمان -از سیلک در مرکزی‌ترین نقاط ایران تا شهر سوخته‌ی زابل در شرق کشور و محوطه‌ی باستانی شوش، از مساجد باشکوه اصفهان تا کلیساهای تاریخی ماکو و...- مشغول خدمت‌ به تاریخ و فرهنگ و هویت این مرز و بوم‌اند، نزد عموم مردم آن‌طور که بایسته و شایسته است شناخته نشده‌اند.

از همین‌ رو، از مسئولان انتظار می‌رود که حمایت‌های همه‌جانبه‌ی خود را از پرسنل شریف و پرتلاش این یگان دریغ نکنند. همچنین اطلاع‌رسانی صحیح در این حوزه، در رابطه با عملکرد و دستاوردهای یگان حفاظت میراث فرهنگی به مردم، و تقدیر از میراث‌بانان و کارکنان این یگان -که البته غیر از مسئولین مربوط، همکاری پررنگ و گسترده‌ی رسانه‌ها را نیز می‌طلبد- می‌تواند علاوه بر دلگرمی زحمتکشان این یگان، سبب تعامل و همیاری مردمی نیز بشود که در نوع خود بسیار مهم و ارزشمند است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code