رپورتاژ خبری؛
۱۴۰۰/۱۲/۲۳ ۰۹:۳۷ چاپ
علت خارش پیشانی بعد از بوتاکس چیست؟

بوتاکس یکی از پرکاربردترین مواد در عمل های سرپایی زیبایی است که با هدف پوشاندن چین و چروک و جوانسازی پوست صورت، اصلاح ناهمواری های صورت به ویژه در بینی، اصلاح خط اخم و خط خنده و ... مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به خاصیت این ماده و عوارضی که ممکن است پس از تزریق برای فرد ایجاد شود، لازم است تا این فرایند صرفا توسط پزشک متخصص انجام شود. خارش پیشانی بعد از بوتاکس یکی از این عوارض است که اگرچه چندان شایع نیست اما به دلیل اهمیت زیادی که دارد، لازم است تا در صورت بروز این عارضه، حتما با پزشک خود مشورت کنید و در صورت نیاز، اقدامات توصیه شده توسط پزشک را برای رفع این حالت انجام دهید. در این مقاله، به بررسی این عارضه و همچنین سایر عوارض تزریق بوتاکس خواهیم پرداخت.

بوتاکس پیشانی چیست و چه کاربردی دارد؟

پیش از بررسی علت خارش پیشانی بعد از بوتاکس لازم است تا کمی در رابطه با بوتاکس پیشانی و کاربردهای آن توضیح دهیم. تزریق بوتاکس در ناحیه پیشانی، با هدف از بین بردن خطوط چین و چروک ریز و سطحی در این ناحیه که معمولا به دلایل مختلفی مانند حالت اخم یا خنده صورت، کهولت سن و مواردی از این دست ایجاد شده اند، انجام می شود.

علت خارش پیشانی بعد از بوتاکس چیست؟

خارش پیشانی بعد از بوتاکس یکی از عوارض نه چندان شایع در بین افرادی است که از بوتاکس برای رفع چین و چروک های ناحیه پیشانی استفاده می کنند. معمولا این عارضه به 3 دلیل زیر رخ می دهد:

1- بوتاکس یک داروی تحریک کننده عصبی است که پس از تزریق، موجب تحریک گیرنده های عصبی زیر پوست می شود که یکی از نتایج آن، خارش در ناحیه تزریق و اطراف آن است. این خارش معمولا شدید نیست و پس از 48 ساعت از بین می رود.

2- داروی بوتاکس در بدن بعضی از افراد ممکن است حساسیت های جزئی ایجاد کند. این حساسیت ها نیز معمولا پس از 48 ساعت از بین خواهند رفت.

3- تزریق بوتاکس در ناحیه اشتباه که معمولا توسط افراد غیر پزشک انجام می شود، می تواند منجر به بروز خارش شدید، قرمزی یا کبودی ناحیه تزریق شود.

 

سایر عوارض بوتاکس چیست؟

به غیر از خارش پیشانی بعد از بوتاکس، عوارض دیگری نیز برای تزریق بوتاکس در این ناحیه وجود دارد. همانطور که در سایت صدف می خوانیم، از دیگر عوارض تزریق بوتاکس پیشانی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

درد

طی تزریق به علت استفاده از بی حسی دردی حس نخواهید کرد. بعد از اتمام تزریق برخی از افراد ممکن است درد داشته باشند. اگر این درد غیر قابل تحمل شود فرد می‌تواند از استامینوفن استفاده کند.

عفونت

عفونت از عوارض بوتاکس نیست و تا به حال نین عارضه‌ای گزارش نشده است. اما اگر در محیطی غیر حرفه‌ای اینکار انجام شود به علت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضدعفونی محل تزریق امکان ایجاد عفونت نیز در برخی افراد وجود خواهد داشت.

تورم

قرمزی و تورم بعد از تزریق بوتاکس طبیعی است. البته این قرمزی و تورم اگر از سوزن مناسب استفاده شود یا از کمپرس سرد استفاده شود باید بین ۱ تا ۲ روز رفع شود.

واکنش های آلرژیک

برخی افراد بعد از تزریق بوتاکس دچار واکنش می‌شوند. به این آلرژی‌ها واکنش‌های کولیژرنیک می‌گویند. در این صورت دهان و چشم‌ها خشک خواهد شد. البته اگر بوتاکس از نوع B باشد این اتفاق می‌افتد.

سردرد و تهوع

سر درد و تهوع از رایجترین عوارض تزریق بوتاکس است که بین ۲ تا ۱۵ درصد تزریق کنندگان رایج است. البته این سردرد و تهوع خفیف بوده و در روزهای اول رفع خواهد شد.

قرمزی و خارش و کبودی

کبود شدن بعد از تزریق بوتاکس یک عراضه رایج نیست. اگر بعد از تزریق بوتاکس دچار کبودی شدید نشان دهنده تزریق به محل نادرست یا تزریق نادرست است. اگر یک پزشک متخصص تزریق بوتاکس را انجام دهد کبودی رخ نخواهد داد.

بی حس شدن صورت، افتادگی صورت و … نیز می‌تواند از عوارض تزریق بوتاکس نادرست باشد.

چطور عوارض بوتاکس را کاهش دهیم؟

اگرچه تزریق بوتاکس در هر ناحیه از صورت، دارای عوارض مختلفی است اما انجام بعضی موارد پس از تزریق، می تواند عوارض آن را تا حد زیادی کاهش دهد. این موارد عبارتند از:

  • پرهیز از فشار به محل تزریق یا دست زدن های پیاپی به آن
  • عدم استفاده از حمام آب گرم به مدت حداقل 24 ساعت پس از تزریق
  • دوری از نور مستقیم خورشید و استفاده از ضد آفتاب های مناسب برای جلوگیری از ایجاد عوارضی مانند قرمزی یا خارش پیشانی بعد از بوتاکس
  • پرهیز از انجام هر گونه فعالیت سنگین به مدت حداقل 2 هفته پس از تزریق
  • عدم استفاده از مواد آرایشی در ناحیه تزریق (استفاده از پمادهای تجویز شده توسط پزشک بلامانع است.)

درمان افتادگی پلک با ژل بهتر است یا بوتاکس؟

افتادگی پلک، یکی از اختلالاتی است که به دلایل مادرزادی یا وجود بیماری ها و مشکلات عصبی رخ می دهد. این مشکل به دلیل ایجاد اختلال در دامنه بینایی فرد و تاثیراتی که در زیبایی صورت دارد، باید درمان شود. رفع این عارضه به طور معمول توسط تزریق بوتاکس یا ژل و توسط پزشک انجام می شود. در مسیر درمان افتادگی پلک با ژل و  بوتاکس ، معمولا اغلب فکر می‌کنند که بوتاکس تنها برای از بین بردن چین و چروک صورت است. اما علاوه بر جوانسازی پوست، بوتاکس می‌تواند افتادگی پلک را از بین ببرد. این روش برای درمان افتادگی پلک موقتی بوده و بعد از گذشت 4 ماه باید دوباره بوتاکس تکرار شود.

تزریق بوتاکس از لحاظ هزینه‌ای بسیار مقرون به صرفه‌تر از سایر راه‌های درمانی دیگر است. اما اگر به دنبال یک راه درمان دائمی هستید، بهتر است با پزشک متخصص صحبت کنید.

جمع بندی

اگرچه تزریق ژل و بوتاکس برای رفع چین و چروک بسیار مناسب است، اما باید دقت داشته باشد که عوارضی مانند خارش پیشانی بعد از بوتاکس، تنها یکی از چندین موردی است که حتی در تزریق با بوتاکس های استاندارد و توسط پزشک نیز گزارش می شود. در موارد دیگری که بوتاکس فاسد، غیر استاندارد و غیربهداشتی استفاده می شود و یا تزریق این ماده توسط افراد غیر متخصص مانند آرایشگران و یا حتی پزشکان دوره ندیده انجام می شود، تعداد عوارض ایجاد شده می تواند بسیار ناشناخته باشد و حتی در مواردی به علت شدت عوارض ایجاد شده، به مرگ بیمار منتهی شود. از این رو بهتر است تا پیش از تزریق این ماده، حتما از استاندارد بودن بوتاکس مورد استفاده و همچنین صلاحیت پزشک برای انجام این فرایند اطمینان حاصل کنید.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code