مطالعه‌ای جدید از "نورث‌وسترن مدیسن"(Northwestern Medicine) نشان می‌دهد که بسیاری از زنان باردار به رغم مصرف داروهای ضد افسردگی دچار افسردگی‌های بلند مدت و علائم اضطراب در دوران بارداری و پس از زایمان می‌شوند.

گیل خبر/ به گزارش ایسنا و به نقل از نیوزوایز، این مطالعه نشان داده است که علائم اضطراب در زنان افسرده‌ای که تحت درمان هستند رایج است و این علائم به مرور در برخی از آنها پیشرفت می‌کند.

این اولین مطالعه‌ای است که مسیرهای مختلف افسردگی و اضطراب را در زنان باردار و پس از زایمان نشان می‌دهد. در طول بارداری ۱۸ درصد از زنان علائم افسردگی حداقلی نشان دادند و ۵۰ درصد افسردگی خفیف و ۳۲ درصد دارای علائم بالینی مرتبط با افسردگی بودند.

دکتر "کاترین ویسنر"(Katherine Wisner)، مدیر مطالعه و درمان اختلالات افسردگی در مرکز آشر و استاد روانپزشکی و زنان زایمان در دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن فاینبرگ می‌گوید: این اولین داده طولی(longitudinal data) است که نشان می‌دهد بسیاری از زنان باردار به رغم تصمیم‌شان مبنی بر ادامه دادن داروهای ضدافسردگی، علائم افسردگی و اضطراب در طول بارداری و پس از زایمان را تجربه می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که این زنان باید به طور مدوام در دوران بارداری و پس از زایمان تحت نظر باشند و پزشکان می‌توانند درمان‌هایی برای کاهش علائم آن‌ها تنظیم کنند.

دکتر "کاترین استیکا"(Catherine Stika)، پروفسور زنان و زایمان در نورث‌وسترن می‌گوید: فاکتورهای جسمی و روانی به سرعت در طول دوره فرزندآوری تغییر می‌کنند. غربالگری‌های متعدد به پزشک این امکان را می‌دهد که نوع و شدت مداخله پزشکی را تا زمانی که علائم بهبود می‌یابند تنظیم کند.

وینسر می‌گوید: این موضوع اهمیت زیادی دارد زیرا افسردگی بر نوزاد نیز اثر می‌گذارد و خطر بروز اختلال در رشد کودکانی که مادر آن‌ها به افسردگی مبتلاست، بیشتر است.

این مطالعه در روز چهارم مارس در مجله "Psychiatric Research and Clinical Practice" منتشر شده است.

در این مطالعه همچنین مشخص شد که زنان بارداری که برای درمان افسردگی از بازدارنده بازجذب سروتونین استفاده می‌کنند سلامتی کمتر از حد مطلوب از جمله افزایش شاخص توده بدنی، ناباروری، میگرن، اختلالات تیروئید و آسم نشان داده‌اند.

افسردگی بارداری و پس از زایمان اختلال گسترده‌ای است و بر ۲۰ درصد زنان در طول بارداری و پس از آن اثر می‌گذارد. تخمین زده شده که ۵۰۰ هزار بارداری در ایالات متحده آمریکا سالانه منجر به ایجاد بیماری‌های روانی در زنان در دوران بارداری و پس از آن می‌شود.

این مطالعه شامل ۸۸ زن باردار بود. آن‌ها هر چهار هفته یک بار در دوران بارداری و پس از ورود به مطالعه و در هفته ششم و چهاردهم پس از زایمان مورد بررسی قرار گرفتند.

این مطالعه با همکاری دانشگاه پیتسبورگ(Pittsburgh)، بیمارستان زنان مگی(Magee)، مرکز پزشکی وکسنر(Wexner) دانشگاه ایالتی اوهایو و دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس انجام گرفته است.