نمونه ای از تخلفات آشکار؛
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ ۱۹:۳۰ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

گیل خبر/  سال‌هاست که شهر رشت از ساخت و سازهای غیرمجاز و خلاف قانون رنج می‌برد و در این میان چشم‌پوشی شهرداری رشت از این تخلفات آشکار، مایه تعجب و تاسف است.

این روزها اگر گذرتان به خیابان گلباغ نماز رشت بیافتد، ساختمانی چندین و چند طبقه و در حال احداث، در نزدیکی ساختمان پزشکان آتیه توجهات را جلب می‌کند.
بنایی که با توجه به جرثقیل موجود، مشخص نیست که قرار است تا کجا بالا رود...

عدم رعایت ضوابط از جمله عدم رعایت ضریب اشغال* و ارتفاع، به گونه‌ای که به نظر می‌رسد ضریب اشغال نزدیک به ۱۰۰ درصد می باشد، عدم ایجاد پارکینگ متناسب که منجر به ایجاد ترافیک بیشتر در این منطقه می‌شود و... بخشی از تخلفات این ساختمان است.
(*به درصدی از ملک که زمین مالک را اشغال کرده، سطح اشغال گفته می‌شود. بر اساس قوانین شهرداری، تقریبا ۶۰ درصد از هر قطعه زمین قابل به ساخت است. اگر متراژ بنای ساختمان بیش ازآن باشد، شامل تخلف اضافه بنا می‌شود.)

این تنها نمونه‌ای از بناهای غیرمجاز پرشماری است که در سطح شهر رشت احداث شده و به نظر می‌رسد چشم پوشی شهرداری رشت از تخلفات آن، تا پایان کامل ساخت ساختمان ادامه داشته باشد و سپس با دریافت جریمه، همه‌چیز به دست فراموشی سپرده شود.

آنچه در این زمینه ناگوارست آن است که شهرداری با علم و آگاهی نسبت به تخلفات در احداث ساختمان‌ها، به اصلاح و جلوگیری از ساخت آن‌ها اقدام نمی‌کند و پس از تکمیل ساختمان، با بهانه‌هایی همچون اتلاف منابع و احتمال آسیب به بناهای مجاور، صرفا به جریمه نقدی مالکان می‌پردازد و در عمل، این ساختمان‌های غیرمجاز به محل درآمدی برای شهرداری رشت تبدیل شده‌اند.

مشخص نیست تا چه زمانی قرار است با ذبح زیبایی و نمای شهر و نادیده گرفتن بافت شهر رشت و افزودن بر ترافیک شهری، شاهد این چنین آسمان‌خراش‌های غیرمجازی در شهر باشیم.

به نظر می‌رسد «پول» بیشتر از آنچه تصور می شود بر تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری رشت تاثیرگذار است و امید به توجه بیشتر به شهروندان و بافت شهری، امری باطل است.

از اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری انتظار می‌رود با صدور احکامی قاطع، صرفا به جریمه نقدی متخلفین اکتفا نکرده و در برابر چنین تخلفات آشکاری بایستند‌.

گفتنی است گیل خبر آمادگی انتشار هرگونه پاسخ از جانب شهرداری رشت و سازنده ساختمان مذکور را دارد.