معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نرخ عوارض آزادراه‌ها با وجود تایید افزایش نرخ در خرداد امسال هنوز گران نشده و تا پایان سال هم برنامه ای برای افزایش این نرخ ها نداریم.

گیل خبر/ به گزارش باشگاه خبرنگاران:خیر الله خادمی گفت: نرخ عوارض آزاد راه‌ها تا پایان سال تغییری نمی‌کند و با وجود آنکه افزایش نرخ عوارض در خرداد امسال اعلام شده بود، اما ما آن را ابلاغ نکرده‌ایم. بسیاری از سرمایه گذاران با توجه به افزایش نرخ تورم انتظار افزایش نرخ عوارض را داشتند.

به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور نرخ عوارض براساس وضعیت درآمدی هر آزاد راهی که توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود، اعلام و در وزارت راه و شهرسازی بررسی و تعیین می‌شود.

او گفت: برای افزایش سطح ایمنی آزادراه‌ها همچنین ایجاد انگیزه برای جذب سرمایه گذاران باید عوارض در این بخش‌ها به تثبیت برسد، اما تا اطلاع ثانونی نرخ‌ عوارض افزایش نمی‌یابد.

شرکت های آزاد راهی غیر دولتی درخواست افزایش نرخ عوارض را ارائه می‌کنند و این در خواست در شرکت ساخت بررسی می‌شود و سپس در کمیته‌ای در وزارت راه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پس از آنکه این کمیته نرخ مورد نظر را به وزیر راه و شهرسازی ارائه داد که معمولاً بر اساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، افزایش سالانه آن مورد تصویب قرار می‌گیرد، وزیر راه رقم نهایی را ابلاغ خواهد کرد.

در بسیاری از موارد، وزرای راه به دلیل رعایت شرایط حال مردم، رقمی پایین‌تر از رقم مصوب در کمیته مذکور را به شرکت‌های آزادراهی اعلام می‌کند.