سخنگوی علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه ۲۲۶ هزار گیلانی دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند، گفت: با تزریق این دُز ۸۰ درصد از ابتلا به سویه اُومیکرون پیشگیری می شود.

گیل خبر/ به نقل از مهر؛ فردین مهرابیان با اشاره به قدرت بالای سرایت سویه جدید کرونا با نام اومیکرون، اظهار کرد: بر اساس نظر کارشناسان قدرت سرایت این سویه چندین برابر از دلتا بیشتر است.

وی با بیان اینکه به هر اندازه پوشش واکسیناسیون و میزان ایمنی در سطح جامعه نسبت به جهش‌های کرونا بیشتر می‌شود، گفت: تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای بهبود و افزایش ایمنی دو نوبت قبلی است.

سخنگوی علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه تزریق دُز سوم به ایمنی طولانی مدت فرد و سپس جامعه کمک می‌کند، افزود: بررسی‌ها نشان داده است تزریق دُز سوم تا ۸۰ درصد از ابتلاء به سویه اومیکرون جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: در صورت ابتلاء فرد به این سویه شدت بیماری و میزان بستری در افرادی که دُز سوم را دریافت کرده‌اند کمتر است، اضافه کرد: تمام افراد واجد شرایط بالای ۱۸ سال که از نوبت دوم تزریق واکسن آنها حداقل سه ماه گذشته باشد اقدام به تزریق دُز سوم واکسن کنند.

مهرابیان تأکید کرد: باید در کنار انجام واکسیناسیون نسبت به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در دورهمی ها و تجمعات و رعایت فاصله گذاری اجتماعی توجه ویژه شود.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۴۰۰ مرکز و پایگاه واکسیناسیون در استان گیلان، گفت: کمبود در واکسن‌ها به صورت عام نداریم در صورت تقاضا زیاد و نبود واکسن‌ها به صورت مورد با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته نسبت به تهیه و توزیع آن واکسن اقدام می‌شود.

سخنگوی علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه تاکنون بیش از ۹۴ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان واکسن نوبت اول و بیش از ۸۵ درصد همین جمعیت دُز دوم را تزریق کرده‌اند، ادامه داد: ۲۲۶ هزار نفر از افراد واجد شرایط دُز سوم را تزریق کرده‌اند.