امیرعبداللهیان در تماس تلفنی همتای انگلیسی با یادآوری بدهی قدیمی انگلستان به ایران، بازپرداخت این بدهی را حق ملت ایران خواند و بر لزوم اقدام فوری لندن جهت بازپرداخت هرچه سریع‌تر این بدهی تأکید کرد.

گیل خبر/ به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس امروز (دوشنبه) در یک گفت‌وگوی تلفنی در خصوص مسائل دوجانبه، گفت‌وگوهای وین و برخی موضوعات منطقه‌ای به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این مکالمه تلفنی، یادآور شد که بخش اعظم توافقات تجاری بین دو کشور پس از برجام اجرایی نشده‌ و ارتقای حجم تجارت و تسهیل مراودات مالی بین دو کشور نیازمند افزایش تحرک و اقدامات لندن است.

* بازپرداخت بدهی انگلیس به ایران

امیرعبداللهیان همچنین با یادآوری بدهی قدیمی انگلستان به ایران، بازپرداخت این بدهی را حق ملت ایران خوانده و بر لزوم اقدام فوری لندن جهت بازپرداخت هر چه سریع‌تر این بدهی تأکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص برجام نیز بر مسئولیت آمریکا در به وجود آمدن شرایط کنونی تأکید کرده و تصریح کرد که برخی طرف‌ها نیز با مسئولیت‌ناپذیری و سکوت در برابر اقدامات آمریکا، به بروز وضعیت فعلی دامن زده‌اند. 

* موفقیت مذاکرات در وین منوط به چیست؟

امیرعبداللهیان موفقیت مذاکرات در وین را به رفع تمامی تحریم‌ها، بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان، ارائه تضمین‌های لازم در خصوص اجرایی شدن نتایج گفت‌وگوها و راستی‌آزمایی اقدامات طرف مقابل، منوط دانست. 

وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد عادی‌سازی روابط تجاری با ایران یکی از تعهداتی بوده است که طرف مقابل در برجام پذیرفته است و این موضوع باید به نحو کاملی در مذاکرات وین محقق شود.

گفتنی است مذاکرات ایران و ۱+۴ قرار است هشتم آذر ماه در وین برگزار شود.