استاندار گیلان با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی برای کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدا، بر لزوم استفاده از ظرفیت استادان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، رسانه ها و امامان جمعه و جماعات تاکید کرد.

گیل خبر/ به نقل از ایسنا: اسدالله عباسی در جلسه مدیریت پسماند گیلان به وضع اسفبار موجود در حوزه پسماند استان اشاره و اظهار کرد: امروز چهارمین جلسه این کارگروه در سال‌جاری است اما با این عملکرد، پاسخی درخور، نسبت به آیندگان نداریم.

وی با بیان اینکه حق گیلانیان فقط ارائه گزارش نیست، گفت: اراده‌ عملیاتی از سوی شهرداری‌ها، شوراها و سایر نهادهای مسئول استان مشاهده نمی‌شود که باید این رویه، تغییر داده شود.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: این وضعیت حیف و میل بیت‌المال است و مشکلات زیست محیطی پسماند باید در یک نقطه متوقف شود.

عباسی، با تاکید بر اینکه موضوع با اهمیت جمع‌آوری و تفکیک زباله در شهرهای کوچک نباید متوقف به اقدامات در مرکز استان باشد، تصریح کرد: مرگ تدریجی طبیعت گیلان با چنین وضعیتی از پسماند، زیر سرسبزی آن پنهان شده و در این مسیر نیازمند یک حرکت جهادی و انقلابی عاجل هستیم.

وی با بیان اینکه همه اقدامات محدود به تخصیص اعتبارات نیست، عنوان کرد: باید با بهره‌گیری از ظرفیت تحقیقات علمی استادان دانشگاه‌ها، ظرفیت رسانه‌ها و ائمه جمعه و جماعات مشکلات با مردم مطرح و در جهت فرهنگ‌سازی برای کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدا گام بردارند.

استاندار گیلان به صداو سیما تاکید کرد که در ساعت های پربیننده، شرایط را بصورت هشداری، به مردم اعلام کند.

عباسی با اشاره به اینکه مقاومت حیاتی محیط‌ زیست در مواجهه با این حجم از پسماند دیگر پاسخ نمی‌دهد، گفت: فرمانداران برای اثربخشی کوتاه مدت، شهر به شهر با همراهی دستگاه‌های ذیربط و مشارکت مردم در مسیر کاهش تولید زباله، تلاشی جدی کنند.

وی با تصریح اینکه باید کارخانه کود آلی رشت تا پایان آبان ماه جاری، بازآمد و به روز رسانی شود، گفت: ۵۰۰ تن زباله در آنجا مدیریت که در فاز دوم نیز تا پایان سال، ۵۰۰ تن هم انجام می شود.

استاندار گیلان یادآور شد: از ظرفیت پسماندهای بهداشتی و درمانی با استفاده از شرکت های دانش بنیان، استفاده کنیم.

عباسی یادآور شد: برخی دهیاری ها با تلاش مضاعف، روستاها را به روستای سبز تبدیل کرده اند که می تواند الگویی برای دیگر مناطق باشد ضمن آنکه در تشویق دهیاران، موضوع مهم مدیریت پسماند، یکی از مولفه های سنجش مدیریت آنان قرار گیرد.