رییس مرکز وکلای قوه قضائیه استان گیلان:
۱۴۰۰/۰۷/۲۱ ۰۸:۳۰ چاپ
کسب و کار نامیدن وکالت درست نیست/ بروز فاجعه در وکالت با تصویب طرح مجلس

رشاد صیقلانی با اشاره به این مطلب که متاسفانه نمایندگان ما در مجلس اشراف کافی به موازین قانونی ندارند، گفت: نمایندگان ما متخصص امر نیستند و متخصصین هم در کمیسیون های مربوطه نیستند.

گیل خبر/ غلامرضا رشاد صیقلانی رییس مرکز وکلای قوه قضائیه استان گیلان در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری آزمون وکلا در سراسر کشور، گفت: آزمون مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاورین خانواده قوه قضائیه در تاریخ ۲۳ مهرماه ساعت ۸ صبح لغایت ۱۱ همزمان با سراسر کشور برگزار خواهد شد.

وی تعداد شرکت کنندگان این آزمون در کل کشور را ۸۱هزار و ۲۹۸نفر عنوان کرد و گفت: این آزمون در ۸۳ حوزه برگزار می شود که از این تعداد بالغ بر ۸۰ هزار نفر شرکت کننده عادی و بالغ بر ۴۶۷ نفر دارای محدودیت حرکتی هستند.

رشاد صیقلانی در مورد سهم گیلان در آزمون وکلا نیز اظهار کرد: ۲ هزار ۹۱۲ نفر در دو حوزه دانشگاه گیلان و دانشگاه آزاد لاهیجان در این آزمون باهم به رقابت خواهند پرداخت.

کسب و کار نامیدن وکالت درست نیست

رییس مرکز وکلای قوه قضائیه استان گیلان در ادامه این نشست به تصویب کلیات طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب کار در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مجلس اخیرا در تاریخ ۸ تیرماه کلیات این طرح را تصویب کرده که در یکی از مواد آن تبصره ای به ماده یک قانون وکالت اضافه کردند که به موجب آن حرفه وکالت را به منزله کسب و کار تلقی شده است.

وی ادامه داد: کسب و کار نامیدن وکالت درست نیست زیرا محل کار وکیل دادگستری است و شان و منزلت آن در این طرح در نظر گرفته نشده است زیرا نگاه کسب و کار یعنی نگاه سود بیشتر.

رشاد صیقلانی در مورد علت تصویب این طرح در مجلس گفت: بنابر اظهارات گفته شده، اولین علت رفع انحصار طلبی از حوزه وکالت است و دوم تولید و تسریع در مجوز کسب و کار برای دانش آموختگان حوزه وکالت بود.

وی در مورد محدود کار وکالت و پذیرش وکیل اظهار کرد: قبل از این طرح برای پذیرش وکیل شاخصهه هایی وجود داشت و تعیین ظرفیت ها و معیار این ظرفیت ها بر عهده کمیته ای متشکل از رییس کل دادگستری استان، رییس ارزشیابی قضات، رییس حوزه اطلاعات استان و رییس مرکز وکلا یا رییس کانون وکلا تشکیل می شد.

رییس مرکز وکلای قوه قضائیه استان گیلان ادامه داد: معیار های انتخاب پذیرش وکلا در هر استان بر اساس جمعیت استان ها، وضعیت آنها و پرونده های موجود در آن استان در نظر می گرفتند.

رشاد صیقلانی افزود: اما در طرحی که مجلس تصویب کرده است معیار پذیرش وکلا به اینگونه است که هرکسی در آزمون ۷۰ درصد نمره یک درصد اول قبولی را بیاورد قبول محسوب می شود.

در مجلس به انداره انگشتان یک دست هم حقوق‌دان نداریم

رئیس مرکز وکلای، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه یادآور شد: وقتی کسی در ابتدا وارد کار وکالت می شود از نظر اطلاعات علمی قوی نیست و تجربه کاری کمی دارد. با این وضعیت اگر طرح مجلس اجرایی شود تعداد وکلا افزایش پیدا خواهند کرد و چون نیاز به تامین هزینه های اولیه خود دارند با مشکل مواجه خواهند شود و مجبور می شوند هر گونه پرونده ای را قبول کنند.

وی ادامه داد: در سر دفتری ما قانون داشتیم که به ازای هر۱۵ نفر رسد جمعیت یک سردفتر اضافه می شد اما به موجب تصویب این قانون در مجلس ۵۰ سردفتر اضافه خواهد شد. یعنی طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب سبب می شود که کیفیت قربانی کمیت شود.

رشاد صیقلانی با اشاره به این مطلب که متاسفانه نمایندگان ما در مجلس اشراف کافی به موازین قانونی ندارند، گفت: نمایندگان ما متخصص امر نیستند و متخصصین هم در کمیسیون های مربوطه نیستند. ما در مجلس به انداره انگشتان یک دست هم حقوق‌دان نداریم و یکی از نمایندگان گیلان هم که حقوق دان است در کمیسیون اجتماعی فعالیت می کند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: همانطور که در تصویب این طرح همت و کوشش داشتند برای تصویب طرح شفافیت آرا نیز تلاش کنند. مگر مجلس خانه ملت نیست؟ چطور مردم نباید بدانند که نمایندگانشان در مورد طرح های مصوب شده چه رایی داده اند؟!

رشاد صیقلانی گفت: بنده علاقه زیادی دارم بدانم در مورد طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی چه رایی دادند ؟ زیرا دو نماینده شهر رشت در فضای مجازی عنوان کرده بودند که به دنبال رفع محدودیت و انحصار طلبی از شغل وکالت هستیم! بزرگواران آیا وکیل هستند که دغدغه شغل وکالت داشته باشند؟ یا حقوقدان هستند؟ آیا تا الان انحصار طلبی بوده ؟ عزیزان فقط می خواهند حرفی زده باشند. جزییات این طرح اگر بخواهد تصویب شود فاجعه بزرگی در وکالت رخ خواهد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code