در فیلمی که از صحبت مدیرکل مدیریت بحران استان گیلان با خلبان هواپیمای آب پاش در فضای مجازی پخش شده است قسمتی از صبحت های مدیرکل بصورت گزینشی منتشر شده است.

گیل خبر/ در روز سوم حریق بدلیل شدت گرفتن آتش در نی زارهای تالاب، تصمیم بر ورود هواپیمای ایلیوشین سپاه با مجوز استاندار محترم اخذ شد و سازمان محیط زیست استان اقدامات و هماهنگی ورود هواپیما را انجام داد. هواپیما طبق قرار ساعت ۶ صبح باید پرواز می کرد و در ساعت ۷ صبح اولین ابپاشی را انجام می داد اما به گفته کمک خلبان بدلیل مشکلات فنی و تهیه پلان در انجام پرواز تاخیر زیادی صورت گرفت و در نهایت پرواز در ساعت ۱۲:۳۰ انجام گرفت.

از ۷ صبح روز سوم حریق، آتش نشانان انزلی، بنادر کشتیرانی، منطقه آزاد و شهرداری رشت از همان ابتدا صبح تا ظهر مسیری باز کردند و وارد تالاب شدند و حریق در نیزارها را با اتصال شلنگ های آتش نشانی و ریختن آب خاموش کردند اما واقعیت دیگری که پنهان بود و کسی آن را نمی دید وجود آتش زیر خاکستر نیزارها بود.

وجود این آتش زیر خاکستر روز دوم حریق باعث شعله ور شدن آتش علیرغم خاموش کردن نی زارها شده بود لذا وقتی هواپیما به منطقه رسید کمک خلبان با مدیر کل مدیریت بحران تماس گرفت که آتشی در منطقه رویت نمی شود و چه کنیم، که ایشان گفتند آب را در قسمتهای خاکستر شده که زیر آن آتش است تخلیه کنید چون آتش زیر خاکستر با یک وزش باد مجددا آتش را در منطقه شعله ور می کند.

تمامی عوامل اطفا حریق سه شبانه روز نخوابیدند تا بخاطر حماقت سودجویان و زمین خوران جلوی پیش روی آتش در نیزارها گرفته شود. اگر اقدامات بموقع عوامل اطفا حریق نبود آتش غیر قابل مهار میشد و با تلاش این عوامل از مساحت نیزارها که حدود ۸۰۰۰ هکتار است فقط ۷ هکتار درگیر سوختگی شد.

در این حریق هم از امکانات استانی و هم امکانات ملی بموقع بهره بردیم تا آتش را مدیریت کنیم و نوستالژی آتشسوزی جنگلهای زاگرس بار دیگر در گیلان تکرار نشود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code