۸ استان گیلان، اصفهان، خراسان شمالی، همدان، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و قم با کمبود اکسیژن روبه‌رو هستند که موجب فشار مضاعف بر بیماران و کادر درمان شده است.

گیل خبر/ به نقل از روزنامه همشهری، بیماران مبتلا به کرونا این روزها مشکلات بسیاری پیش‌رو دارند؛ جدا از روند کند واکسیناسیون، کمبود دارو، سرم و اکسیژن جان آنها را به شکلی جدی تهدید می‎کند. شاید بتوان جایگزینی برای دارو یا سرم پیدا کرد، اما نفس که به قول سعدی ممد حیات است، جایگزینی جز اتصال به دستگاه اکسیژن ندارد و کمبود آن می‌تواند به مرگ بیمار منتهی خواهد شد.  حالا کمبود دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و کپسول‌های اکسیژن مشکلات زیادی را به وجود آورده است  و در تعدادی از استان‌ها باعث شده خانواده‌های بیماران راهی صف‌های خرید و پرکردن کپسول اکسیژن شوند.

چنین کمبودی بار اضافی بر دوش مردمی است که با ترس از کرونا روزگار می‌گذرانند، در انتظار نوبت واکسن هستند و درصورت بیماری باید هزینه گزاف تهیه داروهای نه ‌چندان مؤثر وارداتی را هم تامین کنند یا حتی اگر بیمار نباشند، عضوی از کادر درمان هستند که درصورت نبود اکسیژن باید مرگ بیمارانشان را نظاره‌گر باشند و مایوس از نجات بیمارانشان فرسوده‌تر از پیش شوند.
هم‌اکنون حداقل ۸ استان با این مشکل مواجه هستند؛ به‌طوری‌که در گیلان، اصفهان، خراسان شمالی، همدان، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و قم کمبود اکسیژن به مرحله حاد رسیده و گاهی نیاز بیماران با کمک‌ خیران و برخی نهادها  تامین می‌شود.

تامین اکسیژن از تهران و اصفهان برای گیلان

بیمارستان‌های گیلان هم در روزهای اخیر با کمبود اکسیژن مواجه شده‌اند. وجود ۲ هزار بیمار بستری کرونایی در بیمارستان‌های استان نیاز به کپسول اکسیژن یا دستگاه‌های اکسیژن‌ساز را بیش از پیش کرده است و در نتیجه، برخی از گروه‌های خیر و مردمی و نیز سپاه پاسداران برای تهیه کپسول اکسیژن همت گماردند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این که ظرفیت تولید اکسیژن در گیلان محدود است می‌گوید: با وجود فعالیت ۲ کارخانه تولید اکسیژن مایع در استان، از تهران و اصفهان نیز برای بیماران کرونایی اکسیژن وارد می‌کنیم.

انوش دهنادی‌مقدم با بیان این که ۱۱ اکسیژن‌ساز به بیمارستان‌های گیلان اضافه شده است، می‌افزاید: در پیک پنجم کرونا ۹ اکسیژن‌ساز با ظرفیت ۶۰۰ لیتری و ۳ مخزن اکسیژن با ظرفیت ۲۰ تن در بیمارستان‌های استان به بهره‌برداری رسیده است.

با این حال و در شرایطی که به‌گفته رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان ۲ اکسیژن‌ساز و چند مخزن اکسیژن با کمک خیران، سپاه قدس گیلان و وزارت بهداشت تهیه و در بیمارستان‌های گیلان نصب شده است، اما همچنان نیاز به تهیه کپسول اکسیژن در گیلان وجود دارد.

ارسلان سالاری با بیان این که با کمک سپاه قدس گیلان، بسیج و خیران ۵۰۰ کپسول اکسیژن تهیه شده است، می‌گوید: ۲۰۰ کپسول به بیمارستان‌های گیلان تحویل و ۳۰۰ کپسول دیگر تا چند روز دیگر وارد می‌شود.

زنجیره کپسول رایگان در گیلان

در گیلان هم خیران به میدان آمدند تا برای تامین نیازهای درمانی بیماران کرونایی کمک کنند. محمدرضا قاسمی، یکی از خیران منطقه شرق گیلان به همشهری می‌گوید: در یک‌ ماه اخیر با توجه به کمبود اکسیژن با دوستانم تصمیم گرفتیم چند کپسول اکسیژن خریداری و به‌صورت موقت و رایگان به بیماران کرونایی ارائه کنیم. بیش از ۱۰۰ بیمار از این کپسول‌ها استفاده و پس از بهبود، آن را در اختیار دیگر بیماران قرار دادند.

یکی دیگر از جهادگران سلامت که از ابتدای شیوع کرونا در گیلان مشغول خدمت‌رسانی به بیمارستان‌های استان بوده است با انتقاد از ضعف زیرساخت‌ها عنوان می‌کند: ما شاهد کمبود تخت و استقرار بیمارستان صحرایی در استان بودیم. همین امر نیاز به کپسول اکسیژن را بیشتر می‌کرد و موجب شد گروه‌های جهادی و سپاه وارد کار شوند.

در کنار این موارد، در طرحی به نام «نذر نفس» در ایام محرم هم بسیاری از خیران به جای هزینه برای تهیه غذای نذری به خرید کپسول اکسیژن بیمارستان‎ ها کمک کردند.