تاخت و تاز کرونا در گیلان؛
۱۴۰۰/۰۵/۰۶ ۱۰:۲۷ چاپ

گیل خبر/ کرونا در گیلان که تا چندی پیش روند آرام و ثابتی را طی می‌کرد، در پی تعطیلی 6 روزه پایتخت و هجوم مسافران به استان، افسار پاره کرده و هر روز شاهد افزایش شمار بیماران و چهاررقمی شدن آمار بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌های گیلان هستیم.

با بستری 270 بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته، تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی گیلان به هزار نفر رسید و با ویزیت ۱۷۰۰ بیمار سرپایی، رکورد جدیدی از بیماران کرونایی در سطح استان ثبت شد.

همچنین در 24 ساعت گذشته شاهد فوت ۱۵ بیمار کرونایی در استان بودیم که این نیز  آمار جدید و تاسف‌برانگیزی محسوب می‌شود.

از همان ساعات اولیه اعلام تعطیلی 6 روزه تهران و البرز، رسانه‌ها و مردم نسبت به عواقب مسافرت‌ها و افزایش شیوع کرونا در استان هشدار دادند اما همچون تجربه‌‌های گذشته، شاهد انفعال آزاردهنده استاندار گیلان به عنوان نماینده عالی دولت در استان در جلوگیری از ورود مسافران به گیلان بودیم.

در این راستا دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با انتقاد از تعطیلی ۶ روزه تهران و البرز می‌گوید: این تصمیم اصلا نتوانست برای مقابله با بیماری اثرگذار باشد و فقط به نوعی باعث پخش شدن بیماران تهران به شهرهای شمالی کشور شد.

مسئولین عالی استان به جای آن که قاطعانه جلوی ورود مسافران به گیلان را بگیرند، صرفا به خواهش و درخواست اکتفا کرده و راه را برای شیوع بیش از پیش کرونا هموار کردند.

اگر تا پیش از این می‌شد که تنها مردم استان را متهم به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرد، این‌بار باید انگشت اتهام را به سمت مقامات عالی گیلان نشانه رفت که در انجام وظایف خود برای کنترل راه‌ها کوتاهی کردند.

از استاندار گیلان به عنوان رئیس شورای تامین استان انتظار می‌رفت تا با استفاده از اختیارات قانونی خود جلوی هجوم مسافران به گیلان را بگیرد اما انفعال، عدم قاطعیت و توانایی تصمیم‌گیری در مقاطع حساس از سوی عالی‌ترین نماینده دولت در استان گیلان باعث شده تا شمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان از هزار تن فراتر رفته و هرروز شاهد مرگ و میر هم‌استانی‌هایمان در اثر ابتلا به ویروس منحوس کرونا باشیم.

مدیریت ضعیف کرونا در گیلان نه تنها جان مردم را به خطر انداخته، بلکه معیشت آنان را نیز مورد تهدید قرار داده است. قرمز شدن اکثر شهرستان‌های استان زمینه‌ساز بسته‌شدن کسب و کارهای مردم و اخلال در روند کاری آنان شده است.

بر اساس آخرین رنگ بندی، هم اکنون شهرستان‌های رشت، خمام، رودسر، رودبار، بندرانزلی، آستارا، سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه، صومعه سرا، شفت، رضوانشهر و تالش در رنگ بندی کرونا قرمز "خیلی پرخطر" قرار دارند، لنگرود، ماسال و فومن نارنجی "پرخطر"  و تنها شهرستان املش زرد "خطر متوسط" است.

روند واکسیناسیون علیه کرونا در گیلان نیز همچون سایر نقاط کشور به کندی پیش می‌رود چنان که تا بدین جا تنها حدود ۱۴ درصد از جامعه هدف در این استان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

به نظر می‌‌رسد استاندار گیلان که با توجه به عملکرد ضعیفش، جایی برای خود در دولت آینده متصور نیست، در روزهای پایانی دولت دوازدهم، بی‌انگیزه‌تر از قبل صرفا به دنبال سپری کردن روزهاست.

قربانی این بی‌انگیزگی و روزمرگی رئیس ستاد مدیریت و مقابله با کرونا گیلان، مردمی هستند که این روزها بیش از گذشته با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و شاهد مرگ عزیزانشان هستند.

انتظار مردم از دستگاه  قضایی برخورد جدی در خصوص اهمال و «ترک فعل» مدیرانی است که جان و سلامت مردم را با عملکرد ضعیف خود به خطر انداخته‌اند.