مزدا صوفی رییس هیات کاراته گیلان در گفتگویی عنوان کرد : یکی از افتخارات هیات کاراته گیلان داشتن ورزشکار المپیکی است و ضرورت دارد که از سوی مسوولین ورزشی استان حمایت بیشتری از کاراته گردد.

گیل خبر/ به گزارش روابط عمومی هیات کاراته گیلان مزدا صوفی رییس هیات کاراته استان گیلان در گفتگویی اختصاصی به تشریح عملکرد این هیات در چهارماهه سالجاری پرداخت.
وی با بیان این که از ابتدای نوروز سال 1400 بنا به دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا فعالیت های ورزشی رشته هایی مانند کاراته منع اعلام گردید ،گفت : پس از عادی شدن شرایط و خارج شدن استان از وضعیت قرمز ، هیات کاراته گیلان با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی، جلسات مدونی را برگزار کرد .

وی افزود : با توجه به اینکه بنا به دستورالعمل فدراسیون مقرر شده بود مسابقات کشوری جام امام علی (ع) برگزار شود و تیم هیات کاراته گیلان نیز در این مسابقات حضور داشته باشد ،تمرین های مشترکی در رده های مختلف سنی در بخش آقایان و بانوان برگزار شد و از مربیان جوان و همچنین از تجارب پیشکسوتان در این امر بهره بردیم به طوری که آقای حامد زیکساری سرمربی تیم های منتخب تعیین شدند و تمرینات مشترک زیر نظر ایشان در رده های سنی مختلف برگزار گردید .

صوفی اضافه کرد : بالغ بر 19 جلسه تمرینی تاکنون برگزار شده است و تا برگزاری مسابقات کشوری در صورت مجوز ستاد مقابله کرونا و ایجاد شرایط عادی برای فعالیت های ورزشی این تمرینات از سر گرفته و ادامه خواهد داشت.
رییس هیات کاراته گیلان اظهار داشت : در صورت مشخص شدن زمان برگزاری مسابقات کشوری با توجه به صدور مجوز توسط ستاد ملی مقابله با کرونا ، اولویت نخست هیات کاراته گیلان آماده سازی کاراته کاران در رده های امید و بزرگسالان است و به همین منوال در کاتا بر اساس دستورالعمل فدراسیون ،نفراتی که می خواهند در مسابقات شرکت کنند زیر نظر شورای عالی فنی کاتا به قعالیت می پردازند و در استان گیلان این نفرات در بخش آقایان زیر نظر جناب آقای غلامحسین زرح رییس شورای عالی فنی کاتا و در بخش بانوان زیر نظر سرکار خانم سمیرا بهمنیار نایب رییس شورای عالی فنی کاتا گیلان به تمرین خواهند پرداخت.البته در رده های پایه نیز تمرینات به صورت محدود و زیر نظر مربیان انجام گردید .
صوفی ادامه داد : به محض اعلام فدراسیون در خصوص برگزاری مسابقات آمادگی آن موجود است که با بهره گیری از قهرمانان سابق کاراته در رده های پایه انتقال تجارب از طرف آنان به جوانان خوش آتیه کاراته صورت گیرد.

جدیت و اهتمام در کار ،عدالت محوری و مسوولیت پذیری اساس فعالیت های هیات کاراته گیلان است

صوفی در ادامه به تحولات هیات کاراته گیلان در طول دو سال اخیر اشاره کرد و گفت : درب هیات کاراته گیلان بر روی تمامی فعالان این رشته باز است و انجام امور اداری و فنی در هیات کاراته گیلان نیازمند واسطه ای نمی باشد .
وی افزود : باید با وحدت ، همدلی و همفکری کاراته گیلان را به سمت آینده ای روشن حرکت دهیم. عده ای به دلیل عدم استفاده از آنان در امور کاراته به دنبال جریان سازی ، ایجاد حاشیه و تضعیف کاراته هستند و این در حالی است که هیات کاراته گیلان و ارکان آن با دقت و ظرافت مسایل پیرامونی را نظاره کرده و اجازه آسیب زدن به سیستم و مدیریت را نخواهند داد.

صوفی در خصوص عملکرد هیات کاراته گیلان اظهار کرد : بر طبق ارزیابی فدراسیون هیات کاراته گیلان جز هیات های برتر کشور در سال 98 بوده و هم اکنون نیز اعتقاد راسخ دارم که در سال 99 نیز هیات کاراته گیلان اگر مورد ارزیابی قرار گیرد در رده های نخست هیات های کشور قرار دارد.
وی تاکید کرد : فعالیت هایی که در هیات کاراته گیلان صورت گرفت همگی بر پایه استفاده از تجارب ، دانش علمی و تلفیق اطلاعات سنتی و بروز بوده است و اعتقاد داریم اگر سیستم منسجم موجود باشد خطا کمتر می شود .اصلاحات باید با مقتضیات زمان باشد که این موضوع در هیات کاراته گیلان لحاظ شده است .
وی تصریح کرد : با واگذاری مسوولیت به هیات های کاراته شهرستان بسیاری از فعالیت ها در حوزه های مختلف تمرکز زدایی شده و هیات استان بر اساس برنامه راهبردی ارایه شده ،عمل می کند .بحث استعدادیابی در سالجاری با جدیت در حال انجام است و کمیته استعدادیابی به ریاست حمید رضا سلیمی و اعضای این کمیته جلسات مدونی را تاکنون برگزار کرده است و به امید خدا المپیاد استعدادیابی در بهمن ماه امسال صورت خواهد گرفت.
وی عنوان کرد : تفاهم نامه هایی با سپاه قدس گیلان و نیروی انتظامی منعقد شده و ارتباط بسیار خوبی با معاونت محترم تربیت بدنی سپاه قدس گیلان و همچنین نیروی انتظامی برقرار است و امیدواریم که بتوانیم با بهره گیری از امکانات این دو نهاد ،سطح کاراته استان را ارتقاء بخشیم.
رییس هیات کاراته گیلان اضافه کرد : در سال گذشته از هیات های شهرستانی بازدید های دوره ای صورت گرفت اما در سالجاری روش دیگری را اتخاذ کردیم و فعالیت هیات های شهرستانی رصد می شود و نکاتی را برای ارتقای سطح کاراته در شهرستانها به هیات ها متذکر شده ایم.

شایسته سالاری ملاک ما در برگزیدن روسای هیات های شهرستانی است

صوفی با بیان اینکه همدلی و تعامل مهمترین نکته در فضای کار با هیات ها است ، گفت : با همه ی اعضا و جامعه کاراته دوستی و برادری برقرار است و همه از یک خانواده هستیم اما معیار گزینش افراد برای پذیرش مسوولیت در ارکان هیات کاراته استان ، شهرستانها و کمیته های تخصصی شایسته سالاری است.

صوفی تاکید کرد : تمامی هیات های کاراته شهرستانها موظف به اخذ شناسه هستند و باید ساعات کاری و سیستم اداری و مکان هیات مشخص باشد و خدمات رسانی به ورزشکاران را انجام دهند و پاسخگو باشند.


 گوشه ای از فعالیت های هیات کاراته گیلان

صوفی در ادامه با برشمردن عملکرد هیات کاراته استان در چهار ماهه سالجاری گفت : برگزاری مسابقات کاتای پیشکسوتان ،خریداری تاتامی برای سالن آکادمی کاراته استان گیلان ، تشکیل کارگروه برای تدوین مقررات ، تشکیل تیم ستادی برای ارزیابی و رصد هیات های شهرستانی ، جلسه با کمیته های تخصصی زیر مجموعه هیات کاراته استان ، جلسه با نمایندگان سبک های آزاد استان (سبک های زیر نظر فدراسیون) ، برگزاری جلسات تمرینی مشترک برای آماده سازی ورزشکاران و همکاری با نهادهایی ازجمله سازمان فرهنگی ،ورزشی شهرداری رشت ،ساخت مستند سارا بهمنیار بنام دختر باران به مدت 75 دقیقه و اطلاع رسانی اخبار و رویدادها در کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرامی هیات ... از فعالیت های هیات کاراته گیلان در چند ماه اخیر بوده است .
وی ادامه داد : امیدواریم که در صورت مساعد شدن شرایط برگزاری کلاسهای ارتقای مربی گری و اعزام داوران به مسابقات کشوری را داشته باشیم.

پذیرای مشورت و نقد سازنده در جهت رشد کاراته در استان هستیم

صوفی در ادامه گفت : هیات کاراته گیلان اعتقاد دارد که از تمامی پتانسیل های موجود در کاراته باید بهره جست و در راه رشد و گسترش کاراته پذیرای مشورت و نقد سازنده هستیم.

رییس هیات کاراته گیلان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد : هیات کاراته استان ارتباط خوبی با اداره کل ورزش و جوانان گیلان دارد و جلوگیری از اتلاف وقت در پاسخگویی را در بخش اداری سرلوحه فعالیت ها قرار داده و بهبود نحوه نظارت در رفتار و عملکرد روسای هیات های شهرستانی در طول یکسال ،تعامل با پژوهشکده های علمی و تخصصی مرتبط با هیات کاراته ،تعیین تکلیف در روند اصلاح درآمد زایی و ... نیز از نقاط قوت این هیات می باشد .


صوفی اذعان داشت : رشته کاراته برای نخستین بار در مسابقات المپیک حضور می یابد و خوشبختانه ایران نیز توانسته در رشته کاراته سهمیه بدست آورد و ورزشکارانی را عازم این مسابقات کند ، از این رو باید از فرصت و شانسی که به وجود آمده استفاده بهینه داشته باشیم .
وی گفت : برای خانم سارا بهمنیار آرزوی موفقیت در المپیک داریم .هیات کاراته گیلان آنچه که در توان داشته برای حمایت از این بانوی المپیکی انجام داده است و البته اعتقاد داریم که حمایت از ورزشکاران المپیکی باید بیشتر باشد .

اصل اندیشه راهبردی موجب تحول و ایجاد تفکر همگرایی می شود


رییس هیات کاراته گیلان به اهمیت راهبرد و برنامه اشاره کرد و گفت : اصل اندیشه راهبردی موجب ایجاد تحول و تفکر همگرایی می شود و اصل اندیشه یادگیری داشته های علمی را تقویت می بخشد و اصل اندیشه در تعهد ، مشارکت را افزایش می دهد .
وی افزود : ورزش نیز بمانند سایر موارد اجتماعی و سیاسی نیازمند دکترین، سرمایه گذار و حقوقدان و ... است و تمامی تلاش ما در هیات کاراته گیلان این بوده که کارها را بر اساس اصول صحیح و بر پایه تفکرات نو پیش ببریم.
صوفی ادامه داد : اتخاذ تصمیمات بر اساس منافع شخصی یک مجموعه را ضعیف می کند و یک مدیر قوی و توانمند باید مستمع و در دسترس باشد و بیش از آنکه وابسته به سخن باشد عملگرایی را پیشه خود کند.
وی خاطر نشان کرد : پذیرش مسوولیت یدک کشیدن عنوان نیست ،تحول در کاراته باید معنادار و قابل درک باشد و این امر نیازمند تلاش همه افراد و ذینفعان و بهره مندی از سیاست قوی و هماهنگ از سوی جامعه کاراته است .


صوفی در پایان به لزوم حمایت مسوولین استان از هیات کاراته اشاره کرد و گفت : دخل و خرج هیات کاراته گیلان با هم هماهنگی ندارند و بودجه ای در خور، برای این هیات در نظر گرفته نمی شود .این هیات یک تفاوت بارز با سایر هیات های ورزشی دارند و آن هم داشتن ورزشکار المپیکی است .از این رو تقاضا داریم که نگاه مسوولین به کاراته گیلان متفاوت تر باشد چون شرایط هیات به گونه ای است که تمامی اخذ درآمدهای قانونی ما تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفته است.