گیل خبر/ سرویس شهری: همزمان با آغاز تبلیغات کاندیداهای شورای شهر رشت، عبدالرضا رفیعی پور چیرانی بازرس سابق بانک ملی استان و کاندیدای این دوره انتخابات، در گفتگو با گیل خبر به سوالات این پایگاه خبری پاسخ داد.

انتقادم به عملکرد شورا و شهرداری موجب شد که به عرصه انتخابات ورود کنم

من عبدالرضا رفیعی پور چیرانی با مدرک کارشناسی عمران و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی هستم. قریب سی سال در شهر رشت زندگی می کنم. 28 سال سابقه کار در بانک ملی را دارم و ریاست شعبه و بازرسی استانی بانک و همچنین تدریس علوم بانکی را تجربه کردم. در چند سال اخیر مطالعات زیادی در زمینه مدیریت شهری داشتم و در این زمینه قلم فرسائی هایی داشتم و به نوشتن و کار مطالعاتی علاقه دارم. انتقادم به عملکرد شورا و شهرداری موجب شد که به عرصه انتخابات ورود کنم.
عملکرد مدیریت شهری و شورا طی چهار سال باعث شده که بسیاری از مردم به وعده های کاندیداها اطمینان ندارند. مردم گویی دارویی مصرف کرده اند که طی این سال ها شفابخش نبوده و اگر داروی واقعی هم تجویز شود مردم اعتمادی به آن ندارند. مردم می گویند به شعارهای شما اعتماد نداریم. ولی من تلاش می کنم این نگاه را عوض کنم و تجربه جدیدی را در شهر بوجود آوریم که این حس بی اعتمادی از بین برود.

در مقابل مطالبات مردم خود را بسیار پیگیر می دانم

من به مناطق مختلف شهر رفته ام و دیده ام که بسیاری از مردم امکانات آب و برق و گاز ندارند. نداشتن آب یعنی نداشتن مایه حیاتی و بهداشت! باید راه های دیگری برای ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گیرد. ابزارهای دیگری باید در نظر گرفته شود. نامه نگاری به دستگاه های مختلف برای این که مردم را از امتیاز آب و برق محروم کنیم بسیار ناپسند است. بنده یک فرد شکننده ای هستم، ولی در مقابل مطالبات مردم خود را بسیار پیگیر می دانم. در تبلیغات به مناطق مختلف رفته ام. دیده ام سالهاست خانه هایی وجود دارد که فاقد آب و برق و گاز است و این نهایت بی عدالتی نسبت به شهروندان است. مدیریت شهری باید جلوی کار تخلفات ساختمانی را قبل از ساخته شدن بگیرد. ساختمانی که ساخته شده و پول خرید ان نیز پرداخت شده و افراد در ان زندگی می کنند نباید سال های سال در بلاتکلیفی امکانات ضروری بماند. مدیریت شهری باید مردم را مانند اعضای خانواده خود بداند. نه این که مشکلات زیادی برای آن ها به وجود آورد.

از مواهب طبیعی و برندهای کلانشهر رشت استفاده نکردیم

شورا و شهرداری دو نهاد عمومی غیردولتی هستند که باید در کنار هم باشند. طی این سال های اخیر خاصه چهار سال گذشته عدم وفاق و همگرایی بر این دو نهاد حاکم بود. فرصت های زیادی برای شهر بود که این دو نهاد نتوانستند به توافق دست یابند. قرارگاه خاتم الانبیاء قرار بود در حوزه های مختلف شهری سرمایه گذاری کند توافقنامه ای هم امضاء شد. حتی قرار بود بعضی پروژه ها به صورت رایگان اجرا شود. اما به دلیل اختلافات مدیریت شهری رشت نتوانستیم از این ظرفیت بزرگ استفاده کنیم.

ما از برند شهر خلاق خوراک هم استفاده نکردیم. حتی یک خیابان را به نام آن مشخص نکردیم که یک ظرفیت گردشگری ایجاد شود. این برند خوبی بود که متاسفانه طی این چند سال به فراموشی سپرده شد. ما از برند کلانشهر هم می توانستیم استفاده کنیم. که از طریق آن اعتبارات خوب ملی به دست آوریم که متاسفانه این هم اجرایی نشد. شهری که شهر اولین ها بود به شهر آخرین ها تبدیل شد و من متاسفم در شهری زندگی می کنم که دو با این همه مواهب طبیعی نتوانسته به جایگاه قابل توجهی برسد.

مردم از اعضای شورا شهردار پاکدست و بومی می خواهند

معتقدم در این شهر افراد کارامدی وجود دارد که مردم می توانند به آن ها اعتماد کنند و باید تلاش کنیم مشارکت اجتماعی شهروندان را افزایش دهیم. مردم از اعضای شورا شهردار پاکدست و بومی می خواهند و معتقدم چنین توانی است که یک شهردار جهادی بومی انتخاب کنیم.

نباید به هر بهانه ای با شهردار منتخب دچار منازعات همیشگی شویم

اگر شهرداری را انتخاب کردیم حتما با او همراه خواهیم بود. به مدیریت پایدار شهر اعتقاد دارم. کسی که امنیت شغلی ندارد و مدیریت پایدار ندارد خیلی از مشکلات شهروندان حل نمی شود. نباید به هر بهانه ای با شهردار منتخب دچار منازعات همیشگی شویم. باید با مطالعه و بررسی بهتر شخصی را انتخاب کنیم تا مثل سابق دچار تزلزل مدیریت شهری نشویم. من هیچ دخالت مستقیمی در انتصابات شهردار نخواهم داشت. البته اگر مشاهده کنم که در عملکرد مدیران شهری نقصانی پیدا می شود حتما تذکرات لازم را خواهم داد و نظارت دقیقی در راستای حفظ منافع عمومی خواهم داشت.

به شفافیت و اتاق شیشه ای اعتقاد زیادی دارم

من به شفافیت و اتاق شیشه ای اعتقاد زیادی دارم و معتقدم در امور اجرایی شهر باید این امر صورت بگیرد. من سال ها در بنگاه اقتصادی بزرگی کار کردم و نظام اداری این بنگاه اقتصادی کاملا شفاف بود مردم باید بدانند منتخبین خودشان چه کارهایی انجام می دهند و اگر هم به هر دلیلی موفق نشدیم اتاق شیشه ای را راه اندازی کنیم باید حتما از اصحاب رسانه دعوت کنیم تا موضوعات مدیریت شهری در اختیار مردم قرار بگیرد. هرچقدر موضوعت شفاف تر شود رضایتمندی مردم بیشتر خواهد شد. مردم هرچقدر واقعیت را بدانند در مقابلش جبهه نمی گیرند.

شورای شهر متعلق به خانواده شهری است نه خانواده برخی اعضای شورا!

من معتقدم شورای شهر متعلق به خانواده شهری است نه خانواده برخی اعضای شورا! این که از جایگاه این شورا برای خانواده و خودشان استفاده کنند هرگز به آن اعتقاد ندارم. معتقدم همه مردم باید از جایگاه شورا استفاده کنند و از همه ظرفیت ها برای این موضوع استفاده شود.

تجربیات خوبی در زمینه نظم اداری دارم

بخش اعظمی از نارضایتی مردم بابت فضای پرپیچ و خم شهرداری ها است. مردم نگران این موضوع هستند و من خودم نیز به شخصه شاهد این موضوع بودم. نظر بر این داریم که نظم اداری را اجرا کنیم. من تجربیات خوبی از نظم اداری مناسب در بانک داشتم که به نظرم می تواند در مدیریت شهری نیز استفاده شود تا مردم در زمان بسیار کمتری کارهای خود را پیش ببرند. باید در پروسه طولانی پرداخت عوارض تجدیدنظر شود و کار ارباب رجوع سریع تر صورت گیرد.

بزرگترین وعده ای که به شهروندان می توانم بدهم این است که انضباط مدیریتی را با توجه به تجربیات خودم در شورا و مدیریت شهری مورد توجه قرار دهم . حتما به بهداشت و زیباسازی شهر توجه خواهم کرد و دغدغه های مردم را مورد بررسی قرار می دهم . معتقدم شهر ثروتمند شهر خوشبختی است. تمام تلاش من این است که برای خلق ثروت تلاش کنم و شرایط را برای جذب سرمایه گذاری آماده کنیم.

ایجاد دفاتر شورا در تمامی محلات رشت

اعتقاد دارم در تمامی محلات رشت دفتری از سوی شورای شهر ایجاد شود که مشکلات مردم از نزدیک رسیدگی شود. در آئین نامه شورا فقط نیامده که شهردار انتخاب کند و زیر سایه شهردار قرار بگیرد. شورا اختیار بسیاری از امورات را دارد. رهبری انقلاب اعلام کرده اند شورا متولی همه امور شهروندان است. حتما ما در نظر داریم که دفتری در محلات ایجاد کنیم و به همه این محلات سرکشی مداوم داشته باشیم . معتقدم منابعی که شهرداری کسب می کند باید به صورت عادلانه در محلات توزیع شود. حضور پررنگ ما در محلات این توزیع عادلانه را ایجاد می کند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code